A vállalat szakmánként 3-5 új diákot fogad évről évre, akik 2 év alatt nemcsak a szakma rejtelmeit tudják elsajátítani, hanem betekintést kapnak a különböző folyamatokba és a cég működésébe is.
A Szakképzés 4.0 az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által kidolgozott új, a szakmai- és a felnőttképzés rendszerszíntű megújítását célzó stratégiája, melyet a kormány 2019-ben hagyott jóvá, és melynek megvalósítása 2020-ban elindult. A stratégia alapelve, hogy a piaci szereplőkkel együtt gyakorlatiasabbá és vonzóbbá váljon a szakképzés.
Ezzel a programmal az építőipari szakképzés is változott. Egyre több vállalat áll a szakképzés támogatása mellé. Jó példa erre a Merkbau Cégcsoport, amely több mint 10 éve foglalkozik az építőipari szakmák népszerűsítésével és oktatásával. Knáb Anita HR vezetővel és Poszranya Réka HR csoportvezetővel járt utána lapunk annak, hogyan veszi ki részét az utánpótlás nevelésből a Merkbau.
A vállalat profiljából kifolyólag elengedhetetlen a megfelelő létszámú és minőségi tudással bíró szakember csapat megléte. Gyors ütemű növekedésük az elmúlt évek alatt a folyamatos létszámbővítést indokolta, de azzal is tisztában vannak, ahhoz, hogy jó szakembereik legyenek, a kinevelésükben is szerepet kell vállalniuk.
A Merkbau évről évre rendszeres résztvevője a különböző szakmunkás képzést népszerűsítő eseményeknek. Minden évben részt vesznek például a Szakmák Éjszakáján, illetve főszponzori szerepet is vállalnak a Szakma Sztár országos versenyen különböző szakmákban.
Ezenfelül több cégbemutató rendezvényük van, amelyek során az általános iskolás diákok ellátogatnak a Merkbau székhelyére, ahol az építőipari szakmákkal ismerkedhetnek meg játékos formában.
„Sajnos a járványhelyzet eddig az utunkban állt, de célunk, hogy a környező iskolákat megszólítva egy saját házi versenyt rendezzünk, ahol a már szakmát tanuló diákok megmutathatják, mit tudnak. Valamint lehetőséget biztosítanánk arra is, hogy a pályaválasztás előtt álló diákok a rendezvény keretein belül betekintést nyerhessenek a szakmák rejtelmeibe.”
A cég jelenleg hat szakmában fogad évről évre újabb diákokat. A szakképző iskolák tanítási rendszere szerint a diákok az iskolai elméleti oktatás mellett külsős gyakorlati képzésben vesznek részt, a Merkbau ennek a kezdetekor csatlakozik be. Gyakorlati oktatásuk az iskolai tanév egészében tart, így esetükben hosszú együttműködés alakult ki. A gyakorlat az iskola által előírt haladási naplónak megfelelő ütemben zajlik.
„Szakmánként 3-5 új diákot tudunk fogadni évről évre. Jelenleg 2 főállású ipari tanuló koordinátor foglalkozik a diákok oktatásával és az adminisztrációs feladatok ellátásával. A diákok a nálunk töltött 2 év alatt nemcsak a szakma rejtelmeit tudják elsajátítani, hanem betekintést kapnak folyamatainkba, működésünkbe is.”
Az új szakképzési modell bevezetésével a Merkbau-nak is új kihívásokkal kellett szembesülnie. Megváltozott ugyanis a diákok foglalkoztatásának jogviszony formája, a juttatásoknak új elszámolási rendje került bevezetésre, amely mind a munkaügyi, mind a pénzügyi területeket érinti.
„Évek óta fogadunk diákokat, így vannak olyan tanulóink, akikre a régi rendszer szabályai maradnak továbbra is érvényben, míg új diákjainkra már a nemrégiben bevezetett modell szabályait kell alkalmaznunk. Az új szakképzési rendszer lehetőséget biztosít a vállalatok és a diákok közötti szorosabb együttműködés kialakítására. A vállalatok szakmai elméleti tárgyakból is lehetőséget kapnak diákjaik oktatására, szakmai ismereteik bővítésére. Ennek köszönhetően az oktatóinkra még nagyobb felelősség hárul a jövő szakembereinek kinevelésében.”
A Merkbau az együttműködések kezdeti időszakában még nem is sejtette, hogy a szakképzéssel, az iskolákkal történő együttműködéssel mekkora előnyt kovácsol magának.
„15-20 évvel ezelőtt távolinak tűnt a napjainkban tapasztalható szakemberhiány vagy az élethosszig tartó tanulás eszméje. A kezdetekkor még csak bíztunk kezdeményezésünk évekkel később megjelenő pozitív eredményeiben, ma pedig már elképzelhetetlen lenne a megfelelő létszámú szakemberek felvétele a szakképzésben való aktív részvétel nélkül. További célunk a jelenleg működő jó gyakorlatok megtartása és folyamatos fejlesztése.”
Lovas Róbert, a Weinberg gyártási üzletág igazgatója mutatta meg lapunknak, hogyan járul hozzá a vállalat gyakornoki programja a jövő formálásához.
A központi aszfalt-laboratóriumot és az M44-es autópályát is bejárhatják majd a hallgatók.