A SWIETELSKY munkájával 1200 méteren újult meg Zugló egyik fontos útvonala. Az átfogó kivitelezés részleteibe az építésvezető avatta be lapunkat.
Júniusban számoltunk be arról, hogy véget ért a fővárosi Róna utca felújítása. A munka Budapest Főváros Önkormányzata 2020-2023. évi útfelújítási programjának keretében valósult meg a Budapest Közút Zrt. megbízásából. A kivitelezési munkákat a SWIETELSKY Magyarország Kft. végezte el.
A feladat részleteiről, kihívásairól Pál Kristófot, a SWIETELSKY projekt irányításért felelős építésvezetőjét kérdeztük.
A szakember bevezetésképp összefoglalta, hogy a beavatkozás a Róna utca Erzsébet királyné útja és Szugló utca közötti szakaszát érintette, mintegy 1200 méter hosszan. A munkálatok 2021 szeptemberében kezdődhettek meg.
Az érintett területet három kisebb, közel azonos hosszúságú szakaszra bontották, így szakaszonként két-két ütemben, tehát összesen 6 ütemben végezték a munkát. Az első két szakaszt (Szugló utca – Thököly út és Thököly út – Korong utca) 2021-ben befejezték, a téli üzemet követően 2022 májusában elkészült a harmadik szakasz is az Erzsébet királyné útjáig. A sikeres műszaki átadás-átvétel 2022. július 1-jén zárult le.
A projektvezető a részletekre térve ismertette: a kétsávos útpályán (forgalmi sáv és párhuzamos parkolósáv) elvégezték az aszfaltburkolat marását 8 centiméter vastagságban, majd két réteg aszfaltburkolatot építettek.
„A teljes szakaszon át kellett építeni a szegélyeket, a kapubehajtókat és a járdacsatlakozásokat. A trolibusz megállók környezetében a járdaszakaszokat teljes szélességben felújítottuk, a gyalogos átvezetések akadálymentes kialakítással készültek taktilis jelek beépítésével. Az Erzsébet királyné útja és a Bácskai utca közötti szakaszon található 45 fokos, ferde parkolók burkolatán cseréltük az aszfalt kopóréteget. A szegélykorrekcióknál (az útburkolat szélesítés miatt) a teljes pályaszerkezetet cseréltük. A külső parkoló sávokban parkolásgátló fülek épültek.”
Az aknafedlapokat szintbe helyezték és újakra cserélték, a víznyelőket áthelyezték, az útpályában lévő csapadékcsatorna gerincvezetékre két új tisztító aknát ültettek. A Korong utca és Gyarmat utca között 90 méter hosszon elvégezték a vízvezeték kiváltását.
A gyalogosforgalom biztonságos átvezetése érdekében 4 új gyalogátkelő helyet is kialakítottak, melyből három a Szugló utcánál, egy a Gyarmat utcánál található. A felújított szakaszon mindkét oldalon új kerékpársávot létesítettek, kerékpártámaszokat, parkolásgátló oszlopokat és gyalogos védőkorlátokat, valamint új jelzőtáblákat helyeztek el. A trolibusz megállók helyén szintén új burkolat készült: három bazaltbeton burkolattal, három erősített aszfalt burkolattal.
A kivitelezés során 5500 négyzetmétert füvesítettek, és 61 db magas kőrisfát ültettek.
Arra a kérdésünkre, hogy adódott-e váratlan helyzet, kihívás a kivitelezés során az építésvezető így válaszolt:
„Eleinte azt gondoltuk, egy nyugodt városi projekt elé nézünk, később különféle felmerülő problémákkal találtuk szembe magunkat, ilyen volt például a trolibusz közlekedés. A Szugló utcai csomópont aszfaltozására éjszaka, az utolsó és első járat közötti időszakban volt lehetőségünk. A BKK rugalmas együttműködésének köszönhetően azonban ezt sikerült közösen megoldanunk.”
„Folyamatos forgalom mellett további kihívás volt a csapadékcsatornára ültetendő 1000 milliméteres átmérőjű akna kivitelezése. A vezeték az út tengelyében helyezkedik el, így a terelés során a munkagödör mellett épphogy elfértek a buszok” – fűzte hozzá a szakember.
Az Uzsoki Kórház megközelíthetőségét és a parkolási lehetőségeket a kivitelezés ideje alatt biztosítani kellett. Az utolsó ütemek során ennek érdekében a SWIETELSKY munkatársai rendszeresen egyeztettek a kórházzal. Az intézmény munkatársainak segítő hozzáállását Pál Kristóf külön kiemelte.
A munka kezdetekor a projekttől függetlenül a területen gázvezeték kiváltást végeztek, az együttműködésnek köszönhetően azonban mindig sikerült összehangolni az ütemezéseket.
„A projekt egyik különlegessége volt, hogy ennyi szereplő (Budapest Közút, BKK, BKV, Uzsoki Kórház, MVM-gázvezeték rekonstrukció, közmű szolgáltatók, alvállalkozók, lakosok stb.) jelenlétével is hatékonyan meg lehet oldani a felmerülő problémákat a felek kooperatív hozzáállásának és együttműködésének köszönhetően”
– összegezte végül tapasztalatait Pál Kristóf.
Előreláthatóan év végén adják át az év egyik legizgalmasabb hazai útépítési projektjét, az M85-ös gyorsforgalmi út zárószakaszán épülő Bécsi-dombi alagutat. Az alagút építése során a szakemberek a Mapei vízszigetelési és fényvisszaverő bevonati rendszerét használták.
Egy új teherforgalmi átkelőhely létesítését, valamint az ehhez kapcsolódó útfejlesztéseket is tartalmazza a tervcsomag, amelyet közösen nyújt be az Európai Uniónak a két állam.