A Duna Aszfalt Építő Zrt. kivitelezésével megvalósuló projektben a nagytömegű földmunkákat végzik.
Már zajlanak az M49-es gyorsforgalmi út M3-as autópálya és Ököritófülpös közötti szakaszának munkálatai. Az M49-es az M3-as autópálya és Csengeren át Szatmárnémeti közeli határátkelőhely között teremt új közlekedési kapcsolatot. Az útvonal első ütemben az M3-as autópályától Ököritófülpösig épül ki, majd a második ütemben a határmetszési pontig, Csengerig folytatódik.
Ahogy korábban beszámoltunk róla az Építési és Közlekedési Minisztérium (a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. jogutódjaként) beruházásában megvalósuló kivitelezést a Duna Aszfalt Építő Zrt. végzi.
A projektben 28,15 kilométer hosszan épül ki a 2x2 forgalmi sávos úthálózat. A munka során – egyebek mellett − 4db külön szintű és 1 db ideiglenes végcsomópont, 22 hídműtárgyat, 1 komplex és 1 egyszerű pihenőhelyet alakítanak ki és kerékpárutat építenek 4 helyszínen. A Kraszna folyó mentén továbbá egy mobilgátat is telepítenek.
Az útvonal és a vasúti pályák találkozásában − a MÁV Zrt. 110-es számú Debrecen-Nyírbátor-Mátészalka, a 115-ös számú Országhatár-Ágerdőmajor-Mátészalka-Záhony és a 114-es számú Mátészalka-Csenger vasútvonalánál − külön szintű keresztezéseket alakítanak ki. Épül egy szintbeni vasúti átjáró a 114-es vasútvonalon, és átépítenek egy már meglévőt a 115-ös számú vasútvonalon.
A közműkiváltások során a hírközlő-, a villamos-, a közvilágítási- és egyéb vezetékek munkálatai mellett a vasúti biztosítóberendezési és hírközlési kábelek átépítését is elvégzik.
A munkálatok jelenlegi állásáról Czeglédi Péter, a Duna Aszfalt Építő Zrt. főépítésvezetője adott tájékoztatást lapunk részére.
A szakember ismertette, hogy a részleges munkaterület átadásra 2023 januárjában került sor. Ezt követően megkezdődtek a lőszermentesítési feladatok és az ideiglenes szállító utak, valamint az ideiglenes depóterületek kialakítása és a homokos kavics beszállítása depóterületekre.
A munka a humuszleszedéssel folytatódott az M3 autópálya és a M49 gyorsforgalmi út 14+000 kilométerszelvények között több szakaszában. Zajlik a töltésépítéshez felhasználni kívánt földmű anyagok próbakeverése és próbaépítése és megkezdődik a töltés alapozás és építés.
„Ebben az évben várhatóan folytatódni fog a 14+000 kilométer szelvényig a főpálya nagytömegű földmű építése, az M3-M49 elválási csomópont földmű építési munkái, valamint a hozzá kapcsolódó műtárgyak építése, tervek között van a Jármi csomópont műtárgy és töltésépítési munkái, illetve több műtárgy építését is tervezzük a 14+000 km szelvényig.
A Kraszna-híd építés előkészületi munkáit is megkezdjük, valamint a 14+000 és a végszelvény között is lesz néhány műtárgy, melyeknek szintén megkezdjük a kivitelezését, de a földmű építések nagy része a Kraszna után várhatóan csak a jövő évben fog elkezdődni” – mondta el.
A munka várhatóan 2026 III. negyedévében ér véget.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.