A szerződésmódosítás a koncesszor általi kivitelezésébe adta az érintett szakasz sávbővítési, valamint az M1-M100-103 különszintű csomóponti rendszer építési és üzemeltetési feladatait.
A kormány az ország gazdasági érdekeinek védelmében felülvizsgálta a gyorsforgalmi utak fejlesztése és üzemeltetése tárgyában kötött autópálya-koncessziós szerződést - közölte a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) az MTI-vel pénteken. A kabinet az extrém gazdasági környezetre is figyelemmel - a közlekedésbiztonság, a stabilitás, valamint a gazdaság fejlődésének biztosítása érdekében a koncessziós szerződés módosítása mellett döntött.
Emlékeztettek, a költségvetés tehermentesítése érdekében 2023-ban számos beruházást leállítottak, illetve átütemeztek. Ugyanakkor a gazdaság egyik legjelentősebb motorjának számító gyorsforgalmi közúti közlekedés folyamatos fejlődésének kiszámítható biztosítása céljából döntés született az M1-es autópálya Budapest (M0-s autóút) és Bicske közötti szakasza három sávra bővítésének "koncessziós kivitelezési körbe kerüléséről".
"Az M1-es autópálya érintett szakaszának bővítése szükségszerű, az az országos úthálózat egyik legfontosabb szakasza, nélkülözhetetlen szerepe van a kelet-nyugati tranzit- és személyforgalom biztonságos lebonyolításában" - tették hozzá.
A KTK közleményében kiemelte: az M1-es autópálya M0-s és Bicske közötti szakasza közvetlenül kapcsolódik az M0-s körgyűrűhöz, így a dél - az M6-os és M5-ös autópálya felé - és a kelet - az M4-es és M3-as - felé irányuló tranzitforgalom is ezen halad keresztül, és ez kimerítette az útszakaszok teljesítőképességét. "
A kivitelezés elhalasztása, elmaradása a Budapest felé tartó és azt elhagyó regionális, országos és nemzetközi forgalom állandó, súlyos akadályoztatását, ezzel együtt a baleseti statisztika jelentős romlását eredményezte volna" - írták.
Hangsúlyozták: "a szerződésmódosítás a nemzetgazdasági érdekek szem előtt tartásával megnyugtatóan rendezte ezen kérdéseket, amikor a koncesszor általi kivitelezésébe adta az érintett szakasz sávbővítési, valamint az M1-M100-103 különszintű csomóponti rendszer építési és üzemeltetési feladatait".
Közölték, mindezeken túl forgalomtechnikai és -biztonsági, valamint műszaki-kivitelezési szempontok miatt is szükségessé vált a koncessziós autópályaszakaszok sávbővítésének és az új autópályaszakaszok építésének időbeli átütemezése, továbbá a koncessziós szerződésben rögzített, a koncesszortól elvárt szolgáltatási szinteket és a biztonságos közlekedést biztosító úgynevezett közlekedésbiztonsági burkolatfelújítási munkák koncesszor általi elvégzése is.
Kitértek arra, a koncessziós szerződés módosítása biztosítja a gyorsforgalmi utak jövőbeli dinamikus sávbővítését és új autópályák építését, valamint a szolgáltatás magasszintű fenntartását, ezáltal az ország gazdasági fejlődésének dinamikus növekedését. Az elhúzódó háború okozta, előre nem látható hátrányos következmények ellenére a kormány számára prioritás a gyorsforgalmi utak koncesszió keretében történő dinamikus fejlesztése és magasszintű üzemeltetése - emelték ki.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.