Elsőként egy félmilliárd forintos akadálymentesítés valósul meg a megyeszékhelyen, majd indulhat a vasútállomás teljes átépítése.
A peronok mellé telepített három lifttel akadálymentesítik jövőre a tatabányai vasútállomást - jelentette be közös sajtótájékoztatóján kedden a térség országgyűlési képviselője, a város polgármestere és a MÁV beruházási vezérigazgató-helyettese.
Szücsné Posztovics Ilona (Összefogás Tatabányáért) polgármester elmondta, hogy a jelenlegi állomásépületet a peronokra vezető gyalogos felüljáróval megépülése óta bírálják, mert a síneket csak ezen keresztül, lépcsősorokon át lehet megközelíteni.
Az önkormányzat idei költségvetésében 140 millió forintot tett félre a felvonók beszerzésére. Mivel időközben elindult a vasútállomás komplex áttervezése, a város a lifteket a későbbiekben közintézményekben hasznosítja majd - ismertette a polgármester.
Bencsik János (Fidesz) országgyűlési képviselő, a Tatai-medence kiemelt járműipari térség összehangolt fejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztos elmondta, hogy az akadálymentesítés költsége eléri a fél milliárd forintot. Jelenleg egyeztetések folynak arról, hogy mi lehetne ezen összeg forrása; esetleg részben vagy egészében a MÁV, illetve szóba jöhet a Modern városok program is.
A képviselő hozzátette, a három, egyenként tíz fős lift az állomás jelenlegi állapotában csak ideiglenes fennmaradási engedélyt kaphat, mivel a szabványos telepítéshez túl keskenyek a sínek közötti peronok.
Bencsik János emlékeztetett arra, hogy egy december elején megjelent kományhatározat egymilliárd forintot biztosít a tatabányai vasútállomás teljes átépítésének előkészítésére.
A munkálatok során egyebek mellett egy olyan gyalogos felüljárót is kialakítanak, mely az állomástól indulva összeköti a sínekkel elválasztott Dózsakertet és Újvárost.
Egy hasonló célú beruházás már folyamatban van Tatabányán, miután az A-Híd Zrt. kivitelezésében tavaly elkezdődött egy átfogó projekt a szintén a vasút által elválasztott Bánhida és Sárberek összekötésére. A beruházásban a Budapest és Bécs között futó vasútvonal felett többek közt egy vasúti híd és egy közúti aluljáró is létrejön, utóbbi kiviteli terveit a Speciálterv Kft. készítette.
A tervek szerint a liftek 2022 tavaszára állhatnak üzembe, körülbelül akkorra, amikor az állomás átépítése is megkezdődik, ami egyébként várhatóan 2025-re fejeződik be. Az akadálymentesítést az építkezés három éve alatt a felvonókkal oldják meg, de az egyes vágányok átépítése során az érintett lift nem működhet folyamatosan.
Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese kiemelte, a tatabányai vasútállomáson naponta 140 vonat áll meg és évente kétmillió utas fordul meg. Hozzátette: nemcsak az állomás újulhat meg, Komárom-Esztergom megyét és Tatabányát érintően megszületett a kormánydöntés a Budapest és Bécs közötti vasúti kapcsolat fejlesztéséről, a kivitelezés várhatóan még az idén nyáron megkezdődhet.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.