A felújítás kiterjed a pálya rekonstrukciójára, a megállóhelyek átépítésére és akadálymentesítésére, az utastájékoztatás megújítására, továbbá P+R és B+R parkolók létesítésére.
A H6-os ráckevei HÉV fejlesztéséről lakossági fórum zajlott szerdán – olvasható Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója Facebook bejegyzésében. A H6-os HÉV-vonal Szigethalom és Ráckeve közötti szakaszának fejlesztéséről tartottak bemutatót a tervezésről, a felújítás tartalmáról, a vonal meghosszabbításáról, illetve az átépülő megállókról kaphattak részletes tájékoztatást az érdeklődők.
A kormány megbízásából a Budapest Fejlesztési Központ, mint előkészítő beruházó kezdte meg a H6-os HÉV fejlesztésének a tervezését a MÁV HÉV-vel együttműködésben. A felújítás kiterjed a pálya rekonstrukciójára, ezáltal a sebességkorlátozások megszüntetésére, és a sebesség emelésére, a megállóhelyek átépítésére és akadálymentesítésére, az utastájékoztatás megújítására, továbbá P+R és B+R parkolók létesítésére.
Emellett a vonalon korszerűbb lesz a ráhordó buszhálózat, új útátjárók, közutak, gyalogos- és kerékpáros kapcsolatok is épülnek. Azért vették előre ennek a szakasznak a társadalmi egyeztetését, mert a H6 többi részéhez viszonyítva itt a legkisebbek az építési munkák, nincs szükség bonyolult műtárgyak létesítésére, itt lehet a leghamarabb elkezdeni a beruházást, és így ennek a szakasznak a leginkább előrehaladott a tervezése. A Szigethalom-Ráckeve szakasz felújításához az engedélyezési tervek az ősz elejére készen lesznek. A H6 többi szakaszának társadalmi egyeztetése idén nyár végén vagy ősszel kezdődik.
A H6-os HÉV mára elavult, lassú, ritka a követés, sem a járművek, sem pedig a peronok nem akadálymentesek, a H6-os és a H7-es csepeli HÉV-eknek nincs metrókapcsolata, és a ráckevei HÉV ma nem versenyképes az egyéni közlekedéssel szemben. Ugyanakkor jelentős igény mutatkozik a kötöttpályás közlekedésre, nem utolsó sorban azért, mert a Csepel-szigeti településekre mind többen költöznek.
A H6-os HÉV-en naponta még ilyen feltételek mellett is 27 ezren utaznak,
a modellezés szerint a felújítást követően 218 százalékkal növekedne az utasszám, tehát a jelenleginek több, mint háromszorosa lenne a forgalom.
A tömegközlekedés, ezen belül a kötöttpályás közlekedés fejlesztését az utazók, illetve a lakosság 93 százaléka támogatja, és még az autósok 74 százaléka is azon a véleményen van, hogy fontos lenne a HÉV-eket fejleszteni. Arra tehát jelentős igény mutatkozik, hogy megújítsák a jelenlegi infrastruktúrát, korszerű, alacsony padlós és légkondicionált járműveket helyezzenek forgalomba, a H6-os és H7-es vonalát pedig meghosszabbítsák a Kálvin térig.
Ezáltal Ráckevéről, illetve a közbenső állomásokról átszállás nélkül lesz elérhető a belváros, illetve a 4-es, 6-os villamos, a Kálvin térnél pedig a 3-as és a 4-es metró. Ez az új alagút lenne a majdani M5-ös metró első üteme,
ugyanakkor 11 kilométer hosszú belvárosi alagút építésével 150 kilométer hosszú, észak-déli irányú átjárható gyorsvasúti hálózat jönne létre Esztergomtól, Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig, illetve Kunszentmiklós-Tassig.
A felújítás révén a H6-os vonal alkalmas lesz arra, hogy Budapest és Szigetszentmiklós-Gyártelep között óránként 8 vonat közlekedjen, Tököl és Ráckeve felől pedig csúcsidőben 15 perces követés tervezett.
Szigethalom és Ráckeve között valamennyi állomás megújul, új arculatot kap, Tököltől egészen Ráckevéig szakaszosan dupla vágány épül, ahol a szerelvények óránként száz kilométeres sebességgel közlekedhetnek. Egységes arculatú megállóhelyek, komfortos peronberendezések, peronlefedések, készülnek.
A peronok 120 méter hosszúak és akadálymentesek lesznek, mindenhol valós idejű utastájékoztatás létesül, autó parkolókat, kerékpár tárolókat hoznak létre. A kapcsolódó úthálózat, a ráhordó autóbusz-hálózat tervezése mind-mind része a beruházásnak.
Ugyan nem tartozik ehhez a szakaszhoz, de a környék forgalmas állomása Szigetszentmiklós-Gyártelep, ahol új autóbusz-állomás és közúti felüljáró is épül.
A kisebb megállókban a peronok és azok tartozékai, bútorai egységesek lesznek, és mindenhol ügyelnek a zöldítésre, az állomások környezetének a rendezésére. Ugyanakkor a korszerűsítés néhány helyen kisebb kisajátításokkal jár, így például Tökölön, Szigetszentmárton-Szigetújfalu megállónál és Ráckevén. Ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy lakóházakat bontanak le, és a telkek megközelíthetők maradnak.
Ráckevén a végállomás utasperonjai körülbelül 400 méterrel délebbre kerülnek, a városközponthoz közelebb. Itt 150 férőhelyes parkoló és új fedett kerékpártárolók épülnek. Ráckeve és Közvágóhíd megálló között jelenleg 70-72 perc a HÉV menetideje, ami a H6-os felújítása után 48-50 percre csökken. A Kálvin térig Ráckevéről a tervek szerint 53 perc alatt lehet majd eljutni, ami az átszállás mellőzésével fél órával kevesebb utazás a jelenlegihez képest. A H6 felújítása a tervek szerint 2022 harmadik negyedévében kezdődhet.
A lakossági fórumot követően kérdőíves felmérést indítottak a m5metro.hu/rackevekerdoiv címen. A kérdőíveket július 15-éig lehet kitölteni.
A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.