A SWIETELSKY Magyarország Kft. energetikai és technológiai fejlesztéseivel a fenntartható aszfaltgyártásban is élen jár. A vállalat főtechnológus-energetikusával arról beszélgettünk, hogyan csökkentik az aszfaltkeverők energiafelhasználását és a CO₂-kibocsátást, valamint milyen irányban fejlesztik a gyártási technológiát.
Interjúsorozatunk előző részében a SWIETELSKY Magyarország vízépítési-és környezetvédelmi, valamint hulladékgazdálkodási területeinek vezetőivel beszélgettünk. Az interjún a fenntarthatósági terület vezetőjeként Tomacsek József is részt vett, azonban az aszfaltgyártáshoz kapcsolódó fenntarthatósági fejlesztésekről szóló ismertetője olyan átfogó, hogy külön témaként dolgoztuk fel.
Tomacsek József két évtizede dolgozik a SWIETELSKY Magyarországnál, ahol főtechnológusként, energetikusként egyebek mellett nyolc aszfaltkeverő telep működéséért, fejlesztéséért és energetikai optimalizálásáért is felel. Mint mondta, a vállalatnál már 2015 óta tanúsított az ISO 50001-es energiairányítási rendszer, amelyhez kapcsolódóan folyamatosan vizsgálják a megtakarítási lehetőségeket.
„Amióta a villamosenergiát és a gázt a szabadpiacról kell beszerezni, azóta kiemelt figyelmet fordítunk a fogyasztás racionalizálására” – fogalmazott Tomacsek József. „Energetikailag és technológiailag is összetett rendszerekről van szó, hiszen egy aszfaltkeverő esetében minden apró módosítás hatással van a teljes gyártási folyamatra.”
A szakember nemcsak a cégcsoporton belül, hanem a szakmai szervezetek munkájában is aktívan részt vesz: tagja több munkabizottságnak, a Magyar Aszfaltipari Egyesülésnek (HAPA) és a Magyar Út- és Vasútügyi Társaságnak (MAÚT), ahol az előírások, szabványok fejlesztésén dolgoznak. Emellett az infrastruktúra-ágazat munkatársainak is rendszeresen tart belső oktatásokat energetikai és fenntarthatósági témákban.
A SWIETELSKY Magyarország Kft. egyik legnagyobb előrelépése az utóbbi években az aszfaltkeverők energiahatékonyságának növelése volt. A fejlesztések célja, hogy a gyártási folyamat során minél kevesebb energia felhasználásával, ugyanakkor a megszokott minőségben készüljenek az aszfaltkeverékek.
„Az egyik legfontosabb terület az aszfaltkeverők korszerűsítése. Vizsgáltuk például, hogyan tudnánk a nagy teljesítményű elszívó ventilátorok energiaigényét csökkenteni: korábban ezek fixen, teljes kapacitáson működtek, most viszont frekvenciaváltók segítségével a teljesítményt a tényleges igényhez tudjuk igazítani. Így akár 60–70 százalékkal is kevesebb energiát fogyasztanak”
– mondta a főtechnológus.
A vállalat folyamatosan figyeli, mely pontokon lehet még további megtakarításokat elérni. Az energetikai auditok során hőkamerás vizsgálatokkal elemzik a hőveszteséget a szárítódoboknál, a meleg elevátoroknál és a bitumentartályoknál. „Ezeknél a berendezéseknél a korszerűbb szigetelőanyagok, illetve az álló kialakítású, elektromos fűtésű tartályok alkalmazása jelentős energiamegtakarítást hoz” – emelte ki a szakember.
Az aszfaltgyártás egyik leghatékonyabb módja a CO₂-kibocsátás csökkentésére a mérsékelten meleg technológia, az úgynevezett WMA (Warm Mix Asphalt) alkalmazása. Ez a módszer alacsonyabb hőmérsékletű gyártást tesz lehetővé, így kevesebb energiát igényel a felfűtés, miközben javul a munkahelyi környezet is.
„Három telepünk – Székesfehérvár, Szarvas és Dunakeszi – már képes mérsékelten meleg aszfaltot gyártani, vagyis habosított bitumennel dolgozni” – mondja a szakember. „Ezt a technológiát jelenleg elsősorban a szállíthatóság és a biztonságos beépíthetőség érdekében alkalmazzuk, de ha a hazai előírások szigorodnak, a hőmérséklet-csökkentést is azonnal be tudnánk vezetni.”
A visszanyert aszfalt újrahasznosítása szintén fontos lépés a körforgásos építési gyakorlat felé. A SWIETELSKY minden keverőtelepe rendelkezik visszaadagolási lehetőséggel, amivel a mart aszfalt egy részét be lehet építeni az új keverékbe. „Műszakilag készen állunk a nagyobb arányú visszaadagolásra is, de a jelenlegi előírások még korlátozzák például az SMA kopórétegben való felhasználást” – tette hozzá.
A vállalat az utóbbi években több telephelyén épített fedett depókat, amelyek egyszerre szolgálják a technológiai és az energetikai hatékonyságot. A tárolt kőanyagok így nem áznak el, kevesebb vizet vesznek fel, ami az aszfaltgyártás során kevesebb energiát igényel a szárításnál.
„A fedett depókban a finom szemcséjű kőzetek nem nedvesednek, így nem kell annyi energiát fordítani a nedvesség elpárologtatására. Ez tipikus példa arra, hogyan függ össze a technológia és az energetika” – magyarázta Tomacsek József.
A depók tetejét a SWIETELSKY napelemekkel is hasznosítja: négy telephelyen – Dunakeszin, Szarvason, Múcsonyban és Vasváron – már működik 50 kW-os rendszer, amely havi szaldóban termeli vissza a villamos energiát. „Amikor kiderült, hogy megszűnik a szaldóelszámolás, gyorsan beadtuk az igényt minden telepünkre, és ahol a hálózati feltételek engedték, meg is valósítottuk. Görbeházán most új napelemes rendszer épül, amely a jövőben energiatárolóval is bővíthető lesz” – mondta a főtechnológus.
A fenntarthatóság nemcsak az energiafelhasználásban, hanem az alkalmazott anyagokban is megjelenik. A SWIETELSKY Magyarország kísérleti projektjeiben olyan új anyagokat is kipróbál, mint az üvegaszfalt, amelyben hulladéküveg szemcséket használnak adalékként. Emellett több projektben alkalmazták a Forta-FI nevű szálas erősítőanyagot, amely növeli az aszfalt teherbírását.
„Ez a szálas anyag olyan, mintha vasalást adnánk az aszfaltnak – csak fél kilogramm kell belőle tonnánként, mégis jelentősen növeli a keverék szilárdságát és tartósságát. Így akár kisebb vastagságban is építhetünk azonos teherbírású burkolatot, ami hosszú távon anyag- és energia-megtakarítást is jelent”
– ismertette.
A szakember szerint a hazai szabályozás egyelőre nem ösztönzi kellőképpen az ilyen típusú zöld megoldásokat. „Norvégiában és Hollandiában például a zöld építési módszereket plusz pontokkal jutalmazzák a pályázatok elbírálásánál, sőt, bizonyos városi zónákban már csak elektromos gépek dolgozhatnak. Érezzük a fejlődés irányát, de még az út elején vagyunk.”
A SWIETELSKY-nél az energiahatékonyság nem kampányszerű projekt, hanem folyamatos szemlélet. A cég minden telephelyén LED-es világítást, almérő rendszereket és részletes energetikai monitoringot alkalmaz, hogy pontosan lássák, mely egységek működnek kevésbé hatékonyan.
„Az almérők adatai alapján akár telephelyek között is össze tudjuk hasonlítani az egyes gépek energiafogyasztását. Ha valahol eltérés mutatkozik, rögtön tudjuk, hol érdemes beavatkozni”
– mondja Tomacsek József.
A vállalat emellett az energiahatékonysági beruházásokat a kormányzati programokhoz is illeszti: a jövőben például a Jedlik Ányos-program keretében energiatároló rendszereket kíván beépíteni. A fejlesztések megtérülését mindig részletesen elemzik, mielőtt döntés születik.
A SWIETELSKY Magyarország Kft. tevékenysége túlmutat az aktuális projekteken: a vállalat a fenntarthatósági jelentéseiben és fejlesztéseiben hosszú távon gondolkodik. Ahogy Tomacsek József fogalmaz:
„A mi célunk az, hogy a jövő generációi is élvezhessék azokat az infrastruktúrákat, amiket ma építünk. Ezért dolgozunk azon, hogy az aszfaltgyártás minden lépése – az alapanyag-beszerzéstől a gyártáson át az újrahasznosításig – minél kevesebb környezeti terheléssel járjon.”
A szakember szerint a fenntarthatóság a gyakorlatban nem egyetlen látványos újítás, hanem sok apró, de tudatos fejlesztés összessége. „Ha minden telepen, minden gépen, minden technológiai részleten kicsit javítunk, az összeadódva már hatalmas különbséget jelent. Ez a mi utunk a zöldebb jövő felé.”
A SWIETELSKY Magyarország Kft. az energiahatékonyságot és a környezettudatos technológiai fejlesztéseket a vállalati stratégia szerves részévé tette. A folyamatos modernizáció, a napelemes rendszerek telepítése, a mérsékelten meleg technológia, valamint a visszanyert aszfalt újrafelhasználása egyaránt azt szolgálja, hogy a cég a fenntartható építőipar élvonalában maradjon – nemcsak ma, hanem a következő évtizedekben is.
Derczó István zempléni lokálpatriótaként nem csupán saját cégét, hanem az egész vármegye jövőjét építi.
A SWIETELSKY Magyarország több mint három évtizede építi és formálja hazánk infrastruktúráját. A vállalat út-és magasépítési beruházásai mellett kiemelt figyelmet fordít a környezetvédelmi és vízépítési feladatokra, valamint a hulladékgazdálkodási rendszerek megvalósítására. Interjúnkban a szakterületek szakértőivel, felelős vezetőivel beszélgettünk.