Teljesen megújult, és méreteiben a régi közel duplája lett Dunaharaszti modernizált aluljárója a Némedi út és a Dózsa György út találkozásánál. A Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszán zajló fejlesztések részeként a Colas Út Zrt. kivitelezésében egy korszerű, 13,8 méteres nyílású vasbeton műtárgy épült, amely biztosítja a város közúti és vasúti forgalmának zavartalan működését.
Néhány befejező feladat van már csak hátra és elkészül Dunaharaszti új, 7 méteresről 13,8 méteres nyílásúra, vagyis közel duplájára növelt aluljárója a Némedi és a Dózsa György út csomópontjánál. A beruházás a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszán zajló fejlesztésekhez kapcsolódva valósult meg.
Ahogy arról korábban többször beszámoltunk, az úgynevezett BuBe projekt keretében villamosítják és kétvágányúsítják a Ferencváros-Soroksár-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia között a vasúti pályát. Az új aluljáró a 150-es vasútvonal alatt biztosítja a közúti és kerékpáros, valamint a gyalogos átjárást. A kivitelezést a CTEC Kft. megbízásából, a Colas Út Zrt. végzi.
A korábbi, elavult hét méteres nyílású műtárgy kapacitásbővítésének megvalósulását a kivitelező cég építésvezetője, Holló László segítségével tekintettük át egészen a munkálatok 2023. decemberi kezdetétől. Az előkészületi szakaszban egyeztették a forgalomtechnikai terveket, kijelölték a terelőútvonalakat és elkészítették a lakossági tájékoztatókat. Ezek a kivitelezői konzorcium másik tagjának, a CTEC Kft. feladat- és hatáskörébe tartoztak.
Holló László elmondta,
a projekt egyik legösszetettebb feladata a Budapest–Belgrád vasút építési forgalmának folyamatos fenntartása volt, hiszen az aluljárót a 150-es vonal alatt kellett megépíteni.
Ennek érdekében a Colas Út Zrt. szakemberei ideiglenes acélszerkezetű hidat, úgynevezett provizóriumot építettek be, amely a bontás és az új híd építésének ideje alatt biztosította a vasúti közlekedés folytonosságát. Az acélszerkezetet 2024 februárjában egy 450 tonnás autódaru segítségével emelték be, és a munkatér-határolás cölöpösszefogó gerendáira helyezték. A provizórium hónapokon át szolgálta a vasúti forgalmat, amíg az új híd felszerkezete el nem készült, ezt követően az új műtárgyra terelték az áthaladó szerelvényeket.
Az aluljáró átépítésének alapvető célja a kapacitásbővítés és a közlekedésbiztonság javítása volt. Az elavult, szűk aluljárót elbontották, hogy a helyére egy 13,8 méteres támaszközű, 14,6 méter hosszú, monolit vasbetonszerkezet épülhessen. A munkálatokkal járó por- és zajterhelést vízpermetezéssel és zárt munkaszervezéssel igyekeztek minimalizálni. Az új aluljáróban 2×1 közúti mellett külön sávokat alakítottak ki a gyalogos- és a kerékpáros forgalom számára.
A Colas építésvezetője kitért arra is, hogy az új aluljáró geometriája a környező utcahálózat adottságaihoz igazodik. Az új aluljáró széltében és hosszában megnőtt: a Gyárköz és Vasút utcák közötti szakaszon U-alakú, monolit vasbeton keret készült, amely a felszerkezettel együtt zárt, dilatációs egységet képez. Az átépítéssel biztonságosabbá, korszerűbbé válik a közlekedés az aluljáróban.
A projekt részeként közműkiváltások és a kapcsolódó infrastruktúrafejlesztési feladatok is megvalósultak. Ennek megrendelői koordinációját a CTEC Kft. látta el. A munkaterületen sor került a gázvezetékek, vízvezetékek, szennyvíz- és csapadékcsatornák, valamint a közvilágítási hálózat áthelyezésére is.
A munkálatok során - osztotta meg tapasztalatait Holló László - kihívást jelentett a magas talajvízszint. Megoldásként több sorban elhelyezett, több gépházzal működtetett vákuumkutas talajvízszint-süllyesztést alkalmaztak, amelyet zsompos nyíltvíztartással egészítettek ki, így biztosítva a biztonságos munkavégzést a mélyépítési fázisokban.
A beruházás részeként új záportározó is épült, amely mintegy 200 köbméteres kapacitással a Bezerédi, Némedi, Gyárköz, Táncsics Mihály, Vasút és Dózsa György utcák, valamint a Móricz Zsigmond utca térségéből gyűjti össze a csapadékvizet.
A tározó a vizet késleltetve engedi le a városi csapadékcsatorna-hálózatba, ezzel tehermentesíti az elvezetőrendszert és elkerülhetővé teszi a tisztítómű kapacitásának túllépését és csökkenti a villámárvizek kialakulásának veszélyét.
A Colas Út Zrt. által megvalósított dunaharaszti aluljáró hosszú távon biztosítja a térség zavartalan közlekedését, illeszkedve a Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztésének egységes koncepciójához és jól példája annak, hogy hogyan valósítható meg magas műszaki színvonalon egy komplex vasúti és közúti infrastruktúra-fejlesztés, ha az érintettek: beruházó, önkormányzat, közútkezelő közös akarattal együtt gondolkodik a közös cél elérése érdekében.





























A most zajló munkálatok az uszoda mellett található parkoló és környezetének rekonstrukciójával indultak.
A korábbi katonai laktanya helyén elindulhat a közművel való ellátás és a tereprendezés.