2024.03.19, Kedd
Ritkaságnak számító óriási géplánc gyorsítja a Dél-Alföld kulcsfontosságú vasútfejlesztését - videó
Fotók: MÁV Zrt.

Ritkaságnak számító óriási géplánc gyorsítja a Dél-Alföld kulcsfontosságú vasútfejlesztését - videó

magyarepitok.hu

2022.05.13. 12:05 - Hegedűs Gergely

A felújítást hatékonyabbá és gyorsabbá tevő munkagép műszakonként akár 1,5-2 kilométernyi vágányt képes átépíteni.

Hirdetés

Egy 210 tonnás, SMD-80-as típusú vágányépítő és -átépítő géplánc állt munkába május 9-től a Szeged-Röszke vonalon - derült ki a MÁV Zrt. közleményéből. A 13 kilométernyi pályát a V-Híd Építő Zrt. újítja fel és villamosítja a Szeged-Rendező állomás és a röszkei országhatár között.


A rendszer 120 méteres hosszúsínek beépítésére is alkalmas

A beszámoló rámutat, a felújítást hatékonyabbá és gyorsabbá tevő munkagép műszakonként akár 1,5-2 kilométernyi vágányt képes átépíteni. A világ egyik legnagyobb vasútépítőgép-gyártója, a Plasser & Theurer által épített gépláncból mindössze hármat alkalmaznak aktívan Európában, hétfő óta ezek egyike dolgozik a Szeged és Röszke közötti 136-os számú vasútvonal kivitelezésén.

A géplánc korábban már részt vett például a Budapest-Hatvan és a Debrecen-Balmazújváros vonalszakaszok felújításában is.

Az akár 3-400 méteres óriási munkagép alkalmas valamennyi típusú fa-, beton- vagy acélalj elbontására és új aljak folyamatos, előre meghatározott, egyenlő távolságú lerakására, valamint sínek, váltók (kitérők) felszedésére és újak fektetésére is.

A vágányátépítés egyetlen munkafázisban, folyamatosan végezhető, a rendszer ráadásul 120 méteres úgynevezett hosszúsínek beépítésére is alkalmas. Egyik specialitása és előnye, hogy az időjárási körülményektől függetlenül megbízhatóan magas vonóerőt és előrehaladást biztosít a lánctalpas meghajtóegysége.


Augusztustól megindulhat a tehervonatok közlekedése Szeged, Röszke és Szabadka között

A közlemény szerint a géplánc üzembe állítását megelőzően, a tavaly ősszel megkezdett felújítás során már ágyazat-, vágány- és váltóbontási, talajstabilizációs munkákat végeztek, megkezdték a felsővezeték-tartó oszlopok alapozását és felállítását. A csatornák feletti hidak esetében bontási, cölöpözési munkálatok zajlottak, Röszkénél pedig elbontották a biztosítóberendezést. Több vasúti-közúti átjáróban ideiglenes forgalomtechnikai tereléseket alakítottak ki, Röszkén és Szegeden pedig lebontották a felesleges épületeket, őrházakat.

A közleményben leírt tervek szerint a vágányok, váltók és a szükséges építmények elkészültét követően, augusztus elejétől már megindulhat a tehervonatok közlekedése Szeged, Röszke és Szabadka között, hogy kerülőutat biztosítsanak a Budapest-Kelebia vonal felújításához (amely a Budapest-Belgrád vasúti fejlesztés részét képezi - a szerk.) szükséges vágányzár idejére. A személyszállítás a teljes korszerűsítés végeztével, várhatóan 2023 őszén indulhat újra.


A teljes felújításig csak éjszakai tehervonat-közlekedést engedélyeznek

A közlemény Homolya Róbertet, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatóját is idézte, aki rámutatott, az érintet vasútvonal a felújítását követően jelentős szerepet tölthet be a határmenti terület gazdasági-társadalmi fejlődésében. "A személyszállítás megindítását követően, 2023 őszétől sűrűbbé, gyorsabbá és kényelmesebbé válik a vonatforgalom Szeged és az észak-bácskai települések között. A villamosítás és a korszerűsítés révén pedig még környezetkímélőbbé válik a vasúti közlekedés a térségben" - tette hozzá.

Mihálffy Béla, Csongrád-Csanád megyei 2. számú választókerület országgyűlési képviselője a vasútvonal fejlesztését egy régen várt nagy jelentőségű és volumenű  beruházásként értékelte. Miközben kérte a MÁV munkatársait, hogy a lakosság kéréseit és igényeit vegyék figyelembe, azt is jelezte, hogy a teljes felújításig – biztosítóberendezés és villamosítás nélkül – csak korlátozott, éjszakai tehervonat-közlekedést engedélyeznek hatóságilag. Napközben, 8 és 18 óra között tovább folytatódnak a felújítási munkálatok a 2023 őszére tervezett átadásig.


Röszkén egy új állomásépület is épül

A beszámoló a projekt részleteit is bemutatja. Eszerint a villamosított pályán 120 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok. Egyes, rövidebb szakaszokon külső korlátozó tényezők miatt 80 km/h lesz a megengedett sebesség. A fejlesztés összekapcsolódik a szerbiai oldalon, Horgostól Szabadkáig zajló felújítással. 

Szabadka és Szeged között a határrendészeti vizsgálattól függően várhatóan 30-50 perc lesz a menetidő.

A projekt további elemei:

  • Röszke állomás vágányhálózatát is korszerűsítik;
  • új megállóhelyet hoznak létre Szeged-Szentmihály településrészen;
  • Szeged-Szentmihályon és Röszkén magasperonnal, akadálymentesítéssel, modern esőbeállókkal, P+R és B+R parkolókkal, padokkal, valamint korszerű utastájékoztatással teszik vonzóbbá a vasúti utazást; 
  • Röszkén ezen kívül egy új állomásépületet létesítenek az utasok számára;
  • a vasútvonal villamosításához felsővezeték-hálózatot építenek ki a teljes vonalon, illetve új villamos alállomás telepítése szükséges Szegeden
  • az összes megépülő váltót fűtéssel látják el, így biztosítva télen is a problémamentes közlekedést;
  • a vasúti üzemet a projekt keretében felújítandó szegedi forgalomirányítási központból távvezérlik majd;
  • továbbá átépítik a keresztező és párhuzamos utakat is.

 

Kötött pályaV-Híd Építő Zrt.SzegedRöszkeMÁV

Hírlevél

Hirdetés