A felújítást hatékonyabbá és gyorsabbá tevő munkagép műszakonként akár 1,5-2 kilométernyi vágányt képes átépíteni.
Egy 210 tonnás, SMD-80-as típusú vágányépítő és -átépítő géplánc állt munkába május 9-től a Szeged-Röszke vonalon - derült ki a MÁV Zrt. közleményéből. A 13 kilométernyi pályát a V-Híd Építő Zrt. újítja fel és villamosítja a Szeged-Rendező állomás és a röszkei országhatár között.
A beszámoló rámutat, a felújítást hatékonyabbá és gyorsabbá tevő munkagép műszakonként akár 1,5-2 kilométernyi vágányt képes átépíteni. A világ egyik legnagyobb vasútépítőgép-gyártója, a Plasser & Theurer által épített gépláncból mindössze hármat alkalmaznak aktívan Európában, hétfő óta ezek egyike dolgozik a Szeged és Röszke közötti 136-os számú vasútvonal kivitelezésén.
A géplánc korábban már részt vett például a Budapest-Hatvan és a Debrecen-Balmazújváros vonalszakaszok felújításában is.
Az akár 3-400 méteres óriási munkagép alkalmas valamennyi típusú fa-, beton- vagy acélalj elbontására és új aljak folyamatos, előre meghatározott, egyenlő távolságú lerakására, valamint sínek, váltók (kitérők) felszedésére és újak fektetésére is.
A vágányátépítés egyetlen munkafázisban, folyamatosan végezhető, a rendszer ráadásul 120 méteres úgynevezett hosszúsínek beépítésére is alkalmas. Egyik specialitása és előnye, hogy az időjárási körülményektől függetlenül megbízhatóan magas vonóerőt és előrehaladást biztosít a lánctalpas meghajtóegysége.
A közlemény szerint a géplánc üzembe állítását megelőzően, a tavaly ősszel megkezdett felújítás során már ágyazat-, vágány- és váltóbontási, talajstabilizációs munkákat végeztek, megkezdték a felsővezeték-tartó oszlopok alapozását és felállítását. A csatornák feletti hidak esetében bontási, cölöpözési munkálatok zajlottak, Röszkénél pedig elbontották a biztosítóberendezést. Több vasúti-közúti átjáróban ideiglenes forgalomtechnikai tereléseket alakítottak ki, Röszkén és Szegeden pedig lebontották a felesleges épületeket, őrházakat.
A közleményben leírt tervek szerint a vágányok, váltók és a szükséges építmények elkészültét követően, augusztus elejétől már megindulhat a tehervonatok közlekedése Szeged, Röszke és Szabadka között, hogy kerülőutat biztosítsanak a Budapest-Kelebia vonal felújításához (amely a Budapest-Belgrád vasúti fejlesztés részét képezi - a szerk.) szükséges vágányzár idejére. A személyszállítás a teljes korszerűsítés végeztével, várhatóan 2023 őszén indulhat újra.
A közlemény Homolya Róbertet, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatóját is idézte, aki rámutatott, az érintet vasútvonal a felújítását követően jelentős szerepet tölthet be a határmenti terület gazdasági-társadalmi fejlődésében. "A személyszállítás megindítását követően, 2023 őszétől sűrűbbé, gyorsabbá és kényelmesebbé válik a vonatforgalom Szeged és az észak-bácskai települések között. A villamosítás és a korszerűsítés révén pedig még környezetkímélőbbé válik a vasúti közlekedés a térségben" - tette hozzá.
Mihálffy Béla, Csongrád-Csanád megyei 2. számú választókerület országgyűlési képviselője a vasútvonal fejlesztését egy régen várt nagy jelentőségű és volumenű beruházásként értékelte. Miközben kérte a MÁV munkatársait, hogy a lakosság kéréseit és igényeit vegyék figyelembe, azt is jelezte, hogy a teljes felújításig – biztosítóberendezés és villamosítás nélkül – csak korlátozott, éjszakai tehervonat-közlekedést engedélyeznek hatóságilag. Napközben, 8 és 18 óra között tovább folytatódnak a felújítási munkálatok a 2023 őszére tervezett átadásig.
A beszámoló a projekt részleteit is bemutatja. Eszerint a villamosított pályán 120 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok. Egyes, rövidebb szakaszokon külső korlátozó tényezők miatt 80 km/h lesz a megengedett sebesség. A fejlesztés összekapcsolódik a szerbiai oldalon, Horgostól Szabadkáig zajló felújítással.
Szabadka és Szeged között a határrendészeti vizsgálattól függően várhatóan 30-50 perc lesz a menetidő.
A projekt további elemei:
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.