A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium négy ország, Magyarország mellett Lengyelország, Szlovákia és Szlovénia nevében nyújtott be szándéknyilatkozatot az Európai Bizottsághoz egy új árufuvarozási folyosó, az Amber létrehozásáról.
Az NFM közleményéből kiderül, a folyosó fontos magyarországi ipari központokat és intermodális terminálokat kapcsol össze Közép-Európa tengeri kapujával, a szlovéniai Koper kikötővárossal. A szlovén, szlovák és lengyel régiókon túl összeköttetést biztosít a szerb határhoz is.
Az új árufuvarozási folyosó északon Varsóból és a lengyel-belorusz határtól indul, és délen a szlovén Koperig tart. Magyarországi szakaszai a Rajka – Csorna/Sopron – Zalaszentiván útvonalon vezetnek az adriai kikötőváros felé, Komáromon és Budapesten át pedig Kelebiánál a szerb határig.
A kezdeményezéssel a négy ország kifejezi közös szándékát a nemzetközi árufuvarozás logisztikai folyamatainak fejlesztésére, a kereskedelmi és üzleti kapcsolatok ösztönzésére. Magyarország három, kelet-nyugati irányú uniós árufuvarozási folyosó tagjaként az Amber létrehozásával megerősíti pozícióját az észak-déli közlekedési tengelyen is. Az új folyosó kialakítása hozzájárul az egységes megoldások alkalmazásához, a nagy távolságú közúti forgalom vasútra tereléséhez.
Az Amber életre hívásával az első új uniós árufuvarozási folyosó alakul meg azóta, hogy egy közösségi rendelet 2010-ben kilenc árufuvarozási korridort hozott létre.
A Nyugat-Magyarországon folyamatban lévő és tervezett infrastrukturális fejlesztések megvalósulása után a vasút még vonzóbb alternatívát jelenthet a nemzetközi észak-déli árufuvarozás számára. A folyosó történelmi előképe az ókori kereskedelmi útvonal, a Borostyánút (az amber szó az útvonalon leginkább szállított borostyánkő angol megfelelője), mely a Balti-tengert kapcsolta össze az Adriai-tengerrel. A jövőben a piaci igényektől függően, akár további tagállamok vonalaival az Amber is tovább bővülhet, fejlődhet.
Mi a vasúti folyosó?
A vasúti folyosók az adott műszaki paraméterek mellett kívánják minél magasabb szintre emelni a szolgáltatási színvonalat. A rugalmas struktúrában az érintett vasútvonalak köre akár évente is változhat, miközben a fő irányok nem módosulnak. A határokon átnyúló speciális menetvonalak más előnyök mellett nem vonhatóak vissza két hónapon belül, forgalmi akadály esetén a személyvonatokkal azonos prioritást kapnak, és egyetlen, az egész korridoron hatáskörrel rendelkező kapacitáselosztó központtól lehet igényelni őket.
(magyarepitok.hu)