A torkolatban megépülő műtárgyhoz a Magyar Doka Kft. biztosítja a zsaluzati eszközöket, a projektet a Mészáros és Mészáros Kft., valamint a Kötiviép’B Kft. kivitelezi. A beruházás az élővilágnak és a győri városképnek is jót tesz, biztosítja a hajózást, és javítja az árvízvédelmi biztonságot.
A terveknek megfelelően halad a Mosoni-Duna torkolati szakaszának vízszint rehabilitációja tárgyú, KEHOP-1.3.0-15-2016-00012 azonosító számú projekt keretében a Mosoni-Duna torkolati műtárgyának a kivitelezése.
A munkálatokról a zsaluzatot biztosító Magyar Doka részéről Mantz Ákos, a Mészáros és Mészáros Kft. és a Kötiviép’B Kft. alkotta Mosoni-Duna 2017 Konzorciumtól Domonkos Géza, míg az üzemeltető Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVIZIG) részéről Szabó József számolt be lapunknak. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) beruházásában a mérnöki feladatokat a Főber Zrt. látja el.
A fejlesztést a Duna és a Mosoni-Duna torkolatában található Torda szigeten és a közeli ártéri területeken hajtják végre, a Győrtől északkeletre fekvő Vének térségében. Elsődleges célja a Mosoni-Duna kis- és közepes vízszintjei süllyedésének megszüntetése, amelyet a Dunán az 1950-60-as évektől kezdődően kialakult jelentős medersüllyedés okoz. A dunai alacsony vízszintek ugyanis leszívják a Mosoni-Duna alsó torkolati szakaszán a vizeket: a torkolatnál a kisvízszintek közel 2 métert süllyedtek, de a hatás fentebb is jelentkezik.
A most zajló fejlesztésben a torkolatban megépül egy háromnyílású műtárgy. Az építmény biztosítja a Mosoni-Duna alsó szakaszán a kis- és közepes vízszintek megemelését, vízszint szabályozási lehetőséggel, a hajózást, továbbá árvízkapuként is funkcionál majd.
A 2017 végén indult munkákban a Magyar Doka, a leendő műtárgy felmenő szerkezeteinek biztosítja a zsaluzatát, illetve elkészíti a zsaluzási terveket. Új szolgáltatásként a betonszilárdulás vizsgálatát is végzi a cég: valós időben, digitális mérésekkel figyeli a beton érettséget a hőmérséklet és az idő függvényében. Ennek célja a nagytömegű betonok repedéseinek csökkentése, valamint a munkafolyamatok optimalizációja.
Mantz Ákos, műszaki tervező lapunknak elmondta, az építkezésnél elsősorban Framax Xlife falzsalut használnak. A pillérek változatossága miatt ez biztosítja leginkább a gazdaságosságot. Szavaiból az is kiderült, hogy a tervezés folyamatos, az előzetesen kiválasztott megoldások és ütemezések rugalmasan változnak. A projekt leginkább a mérete miatt számít különlegesnek a mérnök elmondása szerint.
A hajózás biztosításához a vízszintszabályozó mű mellé egy hajózsilip is épül. Ennek vízszintes tengelyű szegmens elzáró szerkezete a vízszintszabályozó műhöz hasonlóan kétirányú víznyomásra lesz alkalmas. A hajózsiliphez mólók és alvízi-, valamint felvízi várakozótér kapcsolódik.
A beruházásban egy kétszintes üzemviteli épület is létesül az üzemeltetéshez. A műtárgy megközelítéséhez két üzemi út jön létre a szomszédos Vénekbe, illetve Győr-Károlyházára. Emellett a műtárgy felett egy üzemi hidat is emelnek, összekötve a két üzemi utat.
A tervezett műtárgynál a Mosoni-Duna hosszirányú ökológiai átjárhatóságát biztosító halátjárót is kialakítanak. Ugyanakkor a vízi túrázókra is gondolnak, a csónakok kézi átemeléséhez csónakátemelő rámpák, sólyák kerülnek kialakításra.
A kis- és közepes vízszintek visszaállításával lehetővé válik többek közt
A vízszint rehabilitáció hatásterületén az árvízvédelmi biztonság is javul. A beruházás járulékos eredményeként a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő medencés kikötővé válik.
A projekt jelen helyzetéről is részletes leírást kapott a lapunk. Eszerint elkészültek a külső vízzárás biztosításához szükséges résfalépítési munkák, valamint az alsó vízzárás biztosításához szükséges JET-paplan építési munkái is. A műtárgy területének földkiemelését is befejezték, mintegy 59 ezer köbméternyi földet megmozgatva.
A vasbeton nagyműtárgy alaplemezei 95 százalékban megvalósultak, folyamatban vannak a felmenő fal építési munkái, amelyek mintegy 40 százalékos készültséget mutatnak. A felmenő falak és az alaplemezek építésével párhuzamosan történik a betonba kerülő elsődleges acélszerkezetek üzemi gyártása és helyszíni beépítése.
Mindezek mellett elkészültek a felvízi és alvízi mólók résfalai, továbbá a teljes alvízi-, majd a felvízi kikötőfalak résfalai a kihorgonyzó falak résoszlopaival együtt. Ezekkel párhuzamosan megkezdődtek a csatlakozó árvízvédelmi töltés nagytömegű földmunkái is.
A projekt egyik érdekessége, hogy a Duna és a Rába árhullámai a munkaterület árvízi elöntését okozhatják, ezért fokozottan figyelni kell a vízállások alakulását. A kivitelező az előrejelzések függvényében intézkedik a munkaterület és azon belül különösen az épülő műtárgy védelméről.
Továbbá fontos részlet, hogy a beruházás része a Mosoni-Duna torkolatának áthelyezése. A kiépülő új meder részben a Farkasúsztatói ágon, részben pedig a Torda szigeten keresztül vezeti majd a Mosoni-Duna vizét a torkolati műtárgyon keresztül a Dunába, a jelenlegi torkolattól mintegy másfél kilométerrel feljebb. A jelenlegi meder a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő felett áttöltésre kerül.
Kékinfrastruktúra fejlesztést zárt le Letkés uniós támogatással.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.