A Duna Aszfalt közel jár a befejezéshez a Közép-Tisza egyik fontos területét újjáélesztő fejlesztésben, mindhárom érintett holtág esetében befejeződtek a kotrási és a partrendezési munkák.
Átfogó beruházást kivitelez a Duna Aszfalt Zrt. Tiszakécske térségében, a Közép-Tisza mentén.
A projektben mintegy 60 hektáron élesztik újjá a Tisza három holtágának élővilágát.
A fejlesztés állásáról egy helyszíni fotóriport által, illetve Varga Csabától, a kivitelező Duna Aszfalt területi igazgatójától nyert információk alapján számolunk be.
A Környezeti és Energiahatékonysági Operatív (KEHOP) kereteiben zajló beruházás célja, hogy a korábbi évtizedek során meggyengült vízi élőhelyek visszanyerjék a vitalitásukat, és otthont adjanak számos védett fajnak. A projekt magában foglalja
Varga Csaba beszámolójából kiderült, mindhárom érintett holtág esetében befejeződtek a kotrási és a partrendezési munkák, továbbá a kapcsolódó kisműtárgyak felújítási munkái is elkészültek.
A területi igazgató elmondta, az 1-es holtág a legnagyobb beavatkozással érintett szakasz. Itt megközelítőleg 54.000 köbméter száraz mederkotrást kellett elvégezni, melyhez előzetesen a közel 120.000 köbméternyi víz lecsapolása előtt az ott élő halállomány teljes áttelepítésére is szükség volt. A kotrási munka után partrendezés is történt 145.000 négyzetméteren.
Az 1-es holtághoz kapcsolódóan alakítottak ki egy tanösvényt 2500 méter hosszon cölöpösvény, illetve gyalogösvény által. Itt lehetőség lesz bemutatni a teljes élővilágot egy madárlessel kiegészülve. Varga Csaba arról tudósított, hogy a tanösvény készültségi foka 95 százalékos: már csak az állomáshelyek befejező munkái, a füvesítés és a tereprendezés volt hátra a beszámolója idején.
A 3-as és 4-es holtágak esetében jellegét tekintve úgynevezett alakító kotrás történt, illetve rézsű igazítás. Utóbbit úgynevezett köztes kotrási technológiával valósították meg, ennek során a holtágon nem végeztek teljes vízlecsapolást csak a vízszintet csökkentették. A 3-as holtág esetében elvégzendő kotrás mennyisége megközelítőleg 15.000 köbméter, a 4-es holtág esetében ez a mennyiség 17.000 köbméter volt.
A folyó 277,65-ös kilométerszelvényben épült meg a vízkivételi műtárgy, amely az egész holtágrendszer vízutánpótlását biztosítja majd. A tiszai vízkivételi műtárgy a cikk készítésekor 80 százalékos készültségen állt. A műtárgy befejező munkáit jelentősen befolyásolja az elmúlt időkben és jelenleg is érvényesülő magas tiszai vízállás.
Kékinfrastruktúra fejlesztést zárt le Letkés uniós támogatással.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.