2018.10.20, Szombat
Így lesz újra menő építeni
fotók: Bernát Benjámin / magyarepitok.hu

Így lesz újra menő építeni

magyarepitok.hu

2018.10.12. 16:08

Antal Zsófia

Mit lehet tenni, hogy több fiatal válassza az építőipart? Ezt a kérdést jártuk körül Markovich Bélával, a Mapei ügyvezetőjével.

Hirdetés

Tavaly ősz óta zajlik a Mapei Kft. együttműködése általános iskolákkal és szakiskolákkal: az előző és a jelenlegi tanévben egyaránt 4-5 helyszínre jutottak el, hogy előadásokat tartsanak a gyerekeknek, bemutatva az ágazatot – hangzott el a Mapei Kft. által szervezett sajtóreggelin. Markovich Béla ügyvezető és Járfás Andrea PR kommunikációért felelős munkatárs hangsúlyozták, hogy a program minden esetben ingyenes, emellett az oktatást terméktámogatással is elősegítik.

„Úgy éreztük, hiába indítottunk több kezdeményezést az elmúlt években, amíg nem menő építeni, addig nehéz megszólítani a fiatalokat. Pedig az építőipar ma jó perspektívát kínál, ezt próbáljuk elmondani az iskolás gyerekeknek” – magyarázta Markovich Béla.

Markovich Béla a sajtóreggelin

Az építéskémiai üzletág élvonalába tartozó Mapei-nél olyan szakiskolákkal keresik az együttműködést, ahol kollégium is van, és jó a tanári gárda. Az intézmények maguk is jelentkezhetnek a céghez, és ha a kritériumoknak megfelelnek, indulhat az együttműködés. Sokszor a pályaorientációs napok keretében tartják meg az előadásokat, de szinte minden iskolában egy kicsit más formában segítenek, a lehetőségektől függően.

 

Ez egy olyan szakma, ahol közvetlen elismerést kaphatnak

„Milyen érzés volt, amikor legóból kiraktál valamit?” – kérdezi Markovich Béla a gyerekektől, akik erre a tapasztalatra építve egyből könnyebben megérthetik az alkotás örömét, valamint azt, hogy az általuk felépített, maradandó épületért is ugyanilyen elismerést kaphatnak később.

A Mapei munkatársai sokszor azt tapasztalják, hogy ma a gyerekek még csak nem is ismerik, milyen építőipari szakmák léteznek egyáltalán, hiszen 1990-től egészen napjainkig egyre kevesebben választották ezeket a képzéseket, s a szakember szó a legtöbb ember fejében a problémákkal fonódott össze – szinte egy teljes generáció hiányzik az iparágból.

A szakma szépségeit és a jó kereseti lehetőségeket élő példákkal is igyekeznek demonstrálni, így az előadásokon szinte mindig részt vesz valaki, aki maga is építőipari szakemberként dolgozik. Ebben segít a Mapei 2016-ban indított kezdeményezése, a Magyar Építőipari Szakemberek Közössége is, melyben szintén a továbbképzésre helyezik a hangsúlyt.

Az iskolai program eddigi legnagyobb sikertörténete a zirci Reguly Antal Szakképző Iskola, ahol a Mapei nyújtotta motivációnak hála sikerült megtölteni egy újonnan induló burkoló osztályt.

 

A kommunikációs kultúra fejlesztése elengedhetetlen

„Ha valakinek sok pénzt fizetnek, az még nem biztos, hogy jó munkát végez” – emelte ki az ügyvezető. Ma a brigádok egyik építkezésről a másikra mennek, próbálják a félbehagyott vagy csúszásban lévő építkezéseken „betömni a lyukakat”. Sok kivitelező külföldi munkásokat kénytelen bevonni, s bár a szerbek, ukránok között is sok jó szakember van, ők csak rövidtávon jelenthetnek megoldást, hosszú távon mindenképp a képzésben van a jövő.

Markovich Béla úgy véli, meg kell szüntetni azt az előítéletet, hogy az megy az építőiparba, aki másnak nem jó. Ehhez az is elengedhetetlen, hogy mind az építőipari cégek, mind az építőipari képzést nyújtó iskolák fejlesszék kommunikációs kultúrájukat. Nem elég pénzzel motiválni az embereket, a belső indíttatásaikra is építeni kell, hiszen ha nem vonzó egy cég vagy az iparág imázsa, sokkal nehezebb meggyőzni bárkit, hogy ezt a munkahelyet illetve szakmát válassza.

Az ügyvezető szerint akadnak olyan cégek is, akik már pozitívan aknázzák ki ezeket a lehetőségeket, ilyen például a KÉSZ Zrt., a West Hungária Bau Kft. vagy a Market Zrt. Reméli, hogy egyre többen csatlakoznak majd, és fokozatosan ismét sikeressé válik az ágazat szakembereinek utánpótlása.

Galéria

Mapei Kftszakemberképzésszakemberhiány

Hirdetés