A minisztérium két közbeszerzést indított a vonalszakasz átfogó felújítására.
Ahogy néhány napja már beszámoltunk róla az Építési és Közlekedési Minisztérium kiírta a 100-as, Budapest–Záhony vasútvonal Debrecen–Nyíregyháza vonalszakasz korszerűsítéséről szóló feltételes közbeszerzést.
A felújítás két külön hirdetményben jelent meg. Az egyik a vonalszakasz pálya, műtárgy és pályamenti létesítmények munkáit tartalmazza, míg a másik a biztosítóberendezési, távközlési és ETCS kivitelezési feladatokat érinti. Az ajánlattétel határidő mindkét esetben 2025. december 1.
A 100-as számú vasútvonal mintegy 47 kilométer hosszú, egybefüggő, kétvágányú, villamosított szakaszát érinti a projekt.
A beruházás keretében összesen 94 vágánykilométer átépítése szükséges. A vonalszakasz jelenlegi engedélyezett sebessége 120 km/h (Debrecen bejárati ívnél 100 km/h), a megengedett maximális tengelyterhelés pedig 210 kN. A kivitelező feladata lesz, hogy a szakaszt 160 km/h engedélyezett pályasebességre alkalmassá tegye, kivéve Debrecen állomás utáni ívekben, ahol a tervezett sebesség 120 km/h lesz.
A projekt célja, hogy az állomásokat a megnövekedett teherforgalmi igényekhez igazítsák, miközben biztosítják a magas színvonalú utasforgalom lebonyolítását az uniós átjárhatósági előírások szerint. A korszerűsítés után az érintett vágányok villamosítottak lesznek, az alkalmazható tengelyterhelés 225 kN-ra növekszik. A nyertes ajánlattevő a pályaépítési munkák mellett a kapcsolódó állomási, út-, közmű- és magasépítési feladatok elvégzéséért is felel.
A másik közbeszerzés a biztosítóberendezési, távközlési és ETCS2 (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) kivitelezési feladatokra vonatkozik, mely szintén 47 kilométer vonalszakaszt érint, 94 vágánykilométer hosszban.
A kivitelező feladata a teljes biztosítóberendezés, távközlés és ETCS2 rendszer tervezése és kiépítése. A vonalszakaszon új, tolatóvágányutas funkciókkal ellátott, összesen 65 váltót vezérlő, 75 Hz-es ütemezett állomási és vonali jelfeladást biztosító elektronikus állomási biztosítóberendezéseket kell kialakítani öt állomáson. Császárszállás forgalmi kitérő esetében a tolatóvágányutas funkciók kiépítése nem szükséges.
A kivitelezés során 47 vonalkilométer hosszan egybefüggő ETCS2 vonatbefolyásolást kell kiépíteni az ETCS2 pályamenti rendszer előírásai és specifikációi szerint, beleértve az RBC berendezést is. Emellett 94 vágánykilométeren 75 Hz-es ütemezett jelfeladást kell kiépíteni és csatlakoztatni a biztosítóberendezéshez. Az ETCS2 rendszerhez kapcsolódó RBC-t integrálni kell az elektronikus állomási biztosítóberendezésekhez.
A munkák része az állomásközökben önműködő emelt sebességű térközbiztosító berendezések és az emelt sebességű sorompóberendezések telepítése a közút–vasút szintbeni keresztezéseknél, úgy, hogy a sorompók behatási pontjai megfeleljenek az ETCS2 feltételeinek is. A kivitelező feladata továbbá az összes szükséges engedély, dokumentáció és tanúsítvány beszerzése a biztosítóberendezések elvi létesítési engedélyéhez, építési engedélyéhez, üzembe helyezéséhez és hatósági használatbavételéhez.
Megjelent a feltételes közbeszerzés: 120 km/h-s sebesség jöhet a Nagykáta- Újszász vasútvonalon, közel 82 milliárd forint értékben.
A GYSEV új szigetperont alakított ki és átépítette a vágányhálózatot Kapuváron.