A Strabag és a Swietelsky által kivitelezett északi szakasz munkálatai során 108 méteres síneket építenek be kézi erő és csörlő segítségével.
Javában zajlanak az M3-as metró felújításának munkálatai. A metróvonal északi szakaszán a hat állomást felújító Strabag Építőipari Zrt. és a vágányépítési munkákat kivitelező Swietelsky Vasúttechnika Kft. dolgozik. Radnay Tibor, metró felújítási projektigazgató lapunknak elmondta, hogy mikorra várható az átadás és milyen kihívásokkal kell szembenézniük a munkálatok során.
Az Újpest-Központ és a Dózsa György út közötti szakaszon összesen hat állomás újul meg a Strabag által nettó 24,1 milliárd forintért. A fejlesztés másik részét az alagúti, vágányépítési munkák képezik, valamint a biztosítóberendezés felújítása, illetve a távközlési, diszpécserrendszerek korszerűsítése. Ezeket végzi a Swietelsky nettó 47,8 milliárd forintért.
Az állomások utasforgalmi terei teljes rekonstrukción esnek át, ám ez a munkálatoknak csak nagyjából a 20%-a, a felújítási munkák nagyobb része az üzemi területeken és kiszolgáló helyiségekben zajlik. Ennek során – többek között - a gépészeti, elektromos, biztosítóberendezés, illetve a távközlési és diszpécserrendszerek korszerűsítése történik meg.
„A kivitelezési munkák fő kihívása a szállítás megoldása volt: olyan építőanyagokat kellett az alagúton keresztül a Kőér utcai járműtelepről lejuttatnunk az állomásokra, amelyek közvetlenül a felszínről nem voltak beszállíthatók. Ez is indokolja, hogy esténként hamarabb véget ér a metróüzem, illetve hétvégenként nem jár a metró.”
– árulta el Radnay Tibor.
Az M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukció keretében új, korszerű pályaszerkezet épül, a szükséges sínszálak beszállítása pedig pontos, aprólékos szervezést igényel, mivel a 108 méter hosszúságú elemek egyben kerülnek a helyükre. Egy 108 méter hosszú sínt elképzelni is nehéz, ha például a Parlament mellé állítanánk, pontosan 12 méterrel lógna túl a legmagasabb ponton.
A beszállításhoz hosszúsínszállító négykerekű törpe darukocsikra, úgynevezett diproli szerelvényekre van szükség, amelyeket a helyszínen állítanak össze, a 108 méteres sínszálak miatt 10 méterenként egyet, összesen tehát 11 darabot. Az elemeket kézi erővel és csörlővel rögzítik egymás mellé, egy rakományba maximum négyet.
A szállítmány a BKV Zrt. Kőér utcai járműtelepéről nagyjából 2-2,5 óra alatt ér célba az M3-as metró vonalán, mivel ilyen jellegű, és ekkora súlyú teher mozgatása egy kifejezetten precíz, a baleset- és munkavédelem szempontjából pedig összetett folyamat. Maximum 10, kitérőkben pedig csak 3-5 km/h-val lehet velük közlekedni. Amint a sínszálak a helyszínre érnek, ott ugyancsak kézi erővel, csörlővel választják le azokat, és helyezik el a megújuló pályaszakaszon.
„Az északi szakasz munkálatainak befejezését 2019 első negyedévének végére tervezzük, a munkák jelenlegi készültsége szerint ez a reális időpont. Ezt egy komoly használatbavételi eljárás előzi meg, ami indokolja a márciusi átadási időpontot.”
– mondta el a projektigazgató.
Az északi szakasz forgalomba helyezését követően a déli szakasz felújítására kerül sor, – a Nagyvárad tér - Kőbánya-Kispest szakaszon – aminek kivitelezése hasonlóan a mostani munkákhoz 14-15 hónapig fog tartani. Ezután sor kerül a legnagyobb, középső szakasz felújítására, aminek várható befejezése 2022 év vége.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.