A MOL Magyarországon egyedülálló, 120 méter magas székházának építkezése már a hatodik szintnél jár, és számos új innovációt hozott Magyarországra.
A bejelentése óta rendszeren beszámolunk a MOL Campus projektjéről, Magyarország egyik leginnovatívabb építkezéséről. Most Wolf András, a vezető kivitelező Market Építő Zrt. projektért felelős műszaki igazgatója tájékoztatta részletesen a beruházásról lapunkat.
A közvetlenül a szintén a Market generálkivitelezésében épülő BudaPart városnegyedben elkészülő új MOL-székház 28 emeletes lesz, a tetején látványos panorámát biztosító kilátó terasszal.
A hazánkban egyedülálló építkezés eredményeként egy olyan épület kerül átadásra, amely egyedi formában fogja össze a tornyot és a hozzá tartozó ötemeletes pódium épületrészt. A kivitelezés megszervezése már a projekt méreteiből adódóan is az egyik legfontosabb feladata a cégnek: egy több mint 2000 soros ütemtervet dolgoztak ki, melyet hónapról hónapra vizsgálnak felül – tájékoztat a műszaki igazgató.
Elmondja: erre azért is van szükség, mert itt olyan feladatokon dolgoznak egyszerre, melyeket máshol külön-külön végeznek el, egymás után. Így kiemelten fontossá válik, hogy melyik munkafolyamatot mikor kell előkészíteni, vagy elindítani, ugyanúgy, mint az is, hogy melyik alvállalkozót, partnert mikor kell bevonni a munkába.
Rámutat: miközben augusztus elején a teljes épület pinceszintjein a szerkezetépítés már véget is ért és itt jelenleg többek között festést, gipszkartonozást és egyéb szakipari munkákat végeznek, illetve a gépész- és elektromos munkák folynak, a földfelszín felett folyamatosan épülnek fel az emeletek. Eközben a torony épületrésznél a szerkezetépítés a hatodik szintél jár és ki is alakítottak egy munkarendet, mellyel 15 naponta tudnak egy-egy új szintet felépíteni. Ezeken pedig folyamatosan haladnak előre a többi munkafázissal.
Abban is egyedi az épület, hogy magasságából adódóan speciális zsaluzattal épül meg. A Magyar Doka Kft. külföldi telephelyéről mintegy 30 teherautó szállította hazánkba a kúszózsaluzat elemeit, melyeket már itt szereltek össze. A Magyarországon az épületek magassági korlátai miatt szinte nincsen hagyománya az ilyen típusú zsalurendszereknek, így itt is új kihívásnak kellett megfelelni – mondja el a vezető.
A szerkezet működése bonyolultnak hangzik, azonban néhány sorban le lehet írni: egy hidraulikával mozgatva kinyitja magát, majd a belső részén összezárja az elemeit, végül pedig újra összehúzza őket, lépésenként haladva fel az épületen. Ehhez a feladathoz Doka SKE50 és SKE100 automatikus kúszórendszerekeket használják, melyeket az SCP Platform acélráccsal kombináltak. A cég Ausztriában működő Globális Szakértői Központja is szerepet kapott a kúszórendszer tervezésében, telepítésében és üzemeltetésében - erről a magyar Doka tájékoztatta lapunkat.
Ennek a rendszernek az alkalmazása csak egy a sok közül, ami a MOL Campus építkezésénél egyedülálló Magyarországon – mutat rá Wolf András. Jelenleg, a hatodik emelet kialakításához még lépcsőtornyon járnak fel a Market és alvállalkozói munkatársai, de ez hosszú távon nem volna kifizetődő. Amikor a munka végéhez közelítenek majd, akár 20 percet is igénybe venne feljutni a magas szintekre, ami fizikailag is kifárasztaná a kollégákat.
Ennek a kihívásnak úgy felelt meg a cég, hogy felmérték, a különböző hasonló jellegű európai építkezéseken milyen megoldásokat használnak. A műszaki igazgató elmondja: a német Geda gyártól vásároltak egy olyan liftszerkezetet, amely egyszerre két kabinnal biztosítja a személyszállítást és egy külön teherlift-eleme is van.
Ezt a tervek szerint októberben és novemberben fogják felépíteni, addig pedig egy ideiglenes liftszerkezetet használnak, amit átállítanak majd a pódium épületrész építkezéséhez (Wolf András megjegyzi: az 5 szintes rész építkezése két hónappal az ütemtervet megelőzve halad).
A Geda-felvonó várhatóan a jövő év közepéig marad a helyszínen – ekkor a látványos homlokzati elemek beépítését már akadályozná, így le kell szerelni. Eddigre azonban a beépítendő elemek jelentős része már bekerül az épületbe, illetve ahogy halad a projekt, a toronyház véglegesen használt felvonóit is ideiglenesen üzembe tudják majd helyezni.
Emellett az építkezést öt toronydaru szolgálja ki, melyek közül kettő a toronyház mellett van felállítva. Ezek közül az egyik körülbelül 170 méter magas lesz, a másik pedig 145-150 méter magas. Ezek sem megszokott számok – mutat rá a műszaki igazgató.
Mindezt felsorolva Wolf András a homlokzatot tartja a legnagyobb kihívásnak. Itt a Market a holland Scheldebouw-val szerződött a kétszeresen görbült üvegelemet is tartalmazó, homlokzat felépítésére. A látványterveket is sok szempontból meghatározó íves szerkezet kifejezetten gyorsan fog elkészülni – még a magasépítés csupán szintenként 15 napot igénybe vevő folyamatainál is nagyobb sebességgel.
Végezetül a műszaki igazgató hangsúlyozza a munka- és egészségbiztonságot. A nagyszabású építkezésben a járványügyi védekezés természetesen kulcsszerepet kap: a Market vezetőségéből álló pandémiás bizottság hetente ülésezik, így rugalmasan tudnak reagálni a változásokra. A belépéskor végzett testhőmérsékletmérés, kézfertőtlenítés természetesen folyamatosan zajlik számos más intézkedés mellett. A magasság okozta egyedi kihívásokra is előre készülnek. Wolf András rámutat: már a pince építésnél is ügyeltek arra, hogy úgy dolgozzanak, mintha 120 métert magasan történne a munka.
Szabó Ákos
Bár harminchárom évet töltött el egy munkahelyen és nem gondolkodott a váltáson, a Paks II. projekt mégis elcsábította Bohus Róbertet, aki úgy gondolja: ennek a beruházásnak olyan nívója, hírneve van, amiért érdemes volt ezt a lépést megtenni. A cég programelem-felelőse tapasztalt projektmenedzserként került márciusban a két új blokk létesítését koordináló társasághoz.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.