Emellett az élőmunkát kiváltó fejlesztésekhez állami támogatásokat, a felújításokra is kiterjesztett áfavisszaigénylést, valamint a teljes építési folyamatra kiterjedő gazdaságpolitikai lépéseket is sürget a szervezet.
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) kedden tartott elnökségi ülésén elfogadták szervezet építőipari elemzését és az ehhez kapcsolódó javaslatokat.
Az MTI-hez eljuttatott tájékoztató szerint a magyar építőipar élénkül és a jövedelmezősége javul, bár továbbra is alacsony és régiónként, valamint alágazatonként nagy az eltérés.
Figyelmeztettek ugyanakkor, hogy az építőipari vállalkozások jelentős részének továbbra sincs tartaléka, a kis cégek jelentős része hitelképtelen, kiszolgáltatottságukat pedig növeli, hogy a biztos forrásnak tekinthető uniós támogatások kifizetései sokáig húzódnak.
Hozzátették, hogy a bankok kockázatosnak tekintik az építőipart, emiatt csak drágán és szigorú feltételekkel hiteleznek, a finanszírozási problémákat pedig a lánctartozások felerősítik. A hitelezést az ÉVOSZ a vállalkozások nyilvános pénzügyi megbízhatósági besorolásával segítené elő.
Hangsúlyozták, hogy a fellendülés rávilágított az ágazatot régóta sújtó munkaerőhiányra: ennek enyhítése érdekében meg kell határozni a szakiskolák szakképzési kibocsátását, az építőipari alapszakmákat mint hiányszakmákat képzési támogatásban kell részesíteni.
Hozzátették, hogy több vállalkozást kell bevonni a duális képzésbe, amelyet a mérnökképzésben is erősíteni kell. Hangsúlyozták továbbá, hogy a szakképzési hozzájárulás teljes összegét az építőipari szakképzésre kell fordítani, biztosítani kell a felnőttképzés, az átképzés és építőipari foglalkoztatási programjainak finanszírozását.
A munkaerőhiány kapcsán figyelmeztettek, hogy a cégek jelentős része kényszerfoglalkoztató és alacsony fizetést ad, hatékonyabb foglalkoztatás és magasabb bérek nélkül viszont súlyosbodik a munkaerőhiány. Az ÉVOSZ ezért többek között az adók és a járulékok további csökkentését javasolja, továbbá javaslatot tett a minimális építőipari rezsióradíjra, amelynek kötelező alkalmazásával megszűnhetnének az irracionálisan alacsony árak és az illegális foglalkoztatás.
A szervezet kiemelt feladatnak tartja a hatékonyság javítását, ennek érdekében a teljes építési folyamatra kiterjedő szakmai és gazdaságpolitikai lépéseket sürget. Javasolja továbbá a hatósági eljárások egyszerűsítését, a tervezői és építőipari általános szerződési feltételek, valamint a vállalkozási mintaszerződések kidolgozását.
Az élőmunkát kiváltó építőipari beruházások, fejlesztések érdekében vissza nem térítendő állami támogatásokat javasolnak.
A közlemény figyelmeztet arra is, hogy a lakásgazdálkodás elsődleges korlátja a forráshiány, a lakásépítési, lakástámogatási programok - a lakossági előtakarékosság, a bankok és a munkáltatók érdekeltsége miatt - csak a legalább 8-10 éves időtávon kiszámítható és elegendő forrás esetén hatásosak. A szervezet javasolja az engedély- vagy bejelentésköteles lakóingatlanok felújításánál az áfa 30 százalékának visszaigényelhetőségét 3 millió forintig.
A javaslatcsomag azt is hangsúlyozza, hogy az uniós forrásokkal és a közfinanszírozásokkal elsősorban a vállalkozásokat kell erősíteni, hogy az EU támogatásainak 2020 után várható visszaesése ne járjon a költségvetés bevételeinek visszaesésével. A szervezet szerint ezért a következő években jelentős építési-beruházási fejlesztésekre lesz szükség.
Az ÉVOSZ az EU-s források felhasználási programja alapján a piac további élénkülésére számít, ám a lehívások tavalyi visszaesése miatt figyelmeztet, hogy a beruházások ingadozását nehéz követni: a munkaellátottság visszaesésével sok vállalkozás megszűnt, a megrendelés-állomány növekedése viszont felkészületlenül éri a szektor jelentős részét.
A kiszámíthatóság érdekében a politikai és szabályozási garanciákat szorgalmazzák, sürgetik a köz- és a magánszféra hatékony, átlátható együttműködését, valamint a mikro-, kis- és középvállalkozások integrációját, a fejlesztési programok közül pedig kiemelik a lakásfelújítási, az energiahatékonysági beruházásokat.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.