Az ÉVOSZ elnöke az informatikai háttér és a szervezési kultúra terén is a javulás jeleit látja, további pozitívum az alvállalkozói lánc rövidülése.
A szakemberhiány csökkentésének egyik lehetséges eszközéről beszélt Koji László az M1 aktuális csatorna reggeli műsorában. Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnöke szerint a képzőintézeteket felnőttképzésre kell átállítani. „Más ágazatokból és a közmunkások közül sokakat lehetne rövid idő alatt hasznosítható tudással ellátni” – fogalmazott a szakember.
Koji László elmondta, a várható megrendelésekhez képest 10-15 ezer szakmunkás hiányzik az építőiparból, melyben jelenleg 286 ezren dolgoznak. A szakemberhiány a fővárosban és környékén a legsúlyosabb, mivel a fellendülés itt a legerőteljesebb. Hozzátette, a válság éveiben, 2007 és 2013 között csaknem 80 ezren távoztak a magyar építőiparból, számuk azonban az utóbbi években ismét nőtt.
Az elnök arra is kitért, hogy a munakerőhiány miatt a hozzá nem értő vállalkozók is megjelentek. Ugyanakkor arra számít, hogy 2-3 éven belül tisztulni fog a piac, és hosszú távon csak azok az építőcégek maradnak életben, amelyek határidőre és megfelelő minőségben teljesítik a megbízásokat.
Az ÉVOSZ vezetője szerint kedvező folyamatok indultak el a körbetartozások terén az építőiparban. A hosszúra nyúlt alvállalkozói láncok helyett egyre ritkábban fordul elő, hogy a tényleges munkavégzés a harmadik-negyedik alvállalkozónál kezdődik. „Javítja az ágazat helyzetét, hogy változás látszik a szervezési kultúrában, valamint az informatikai eszközök alkalmazásában is” - tette hozzá.
Koji László fölhívta a figyelmet, hogy a megrendelők sokszor nem értenek a tervekhez, a szerződésekhez és a kivitelezéshez, ezért az építkezéseknél nem szabad a jó szakemberek munkáját megspórolni.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.