Első hallásra volt, aki őrültségnek tartotta a magyar szabadságharc előtt tisztelgő óriásszobrot, ám végül mindenkit meghódított az ötlet. A kivitelezésben oroszlánrészt vállaló Mapei Kft. segítségével számolunk be a páratlan kezdeményezésről.
Több cég példamutató együttműködésével épült meg a Velencei-tó partján az 1848-1849-es magyar szabadságharc előtt tisztelgő óriáshuszár, mely a magyar sikert hozó pákozdi csata előtt tiszteleg. A kezdeményezés történetéről a projektet többféle módon is támogató Mapei Kft. számolt be lapunknak.
A szobor ötlete Vlaszák Mihály beruházótól és társaitól indult, akik rajonganak a magyar történelemért és a huszárhagyományokért. A kezdeményezők a szükséges földterületet is megvették, emellett megtalálták az ötlethez Rohonczy István szobrászt, majd a kivitelezést vállaló Öko 2002 Kft.-t is.
A Miska névre keresztelt szobrot 12,5 méter magasra és 360 tonna tömegűre tervezték. A kivitelező cég ügyvezetője, Somfalvi László őszintén fogalmazott:
amikor először végighallgatta az ötletet, komplett őrültségnek tűnt neki. „De ahogy elkezdtek beszélni róla, és láttam a lelkesedésüket, valahogy felkeltették az én érdeklődésemet is.” - emlékezett vissza Somfalvi László.
A gigantikus ólomkatonára emlékeztető huszár szobor a tervezési szakasszal együtt összesen 12 éven át készült.
Somfalvi László azt mesélte, folyamatosan újabb és újabb kihívásokkal néztek szembe, elsősorban a hatalmas méretek miatt. „Bevontam a munkába a TBG-Frissbeton Kft. üzemvezetőjét. A szakember pedig régi jó kapcsolatként hozta magával a Mapei Kft. területi képviselőjét is.”
Az ügyvezető úgy fogalmazott, folyamatos együttműködés alakult ki a projektben.
„A Mapei területi képviselője nem csupán feladatának tekintette, inkább szívügyének tartotta a Miska huszár kivitelezését. Rendszeresen tájékozódott, mennyire vagyok megelégedve a betonnal, konzisztenciával, terüléssel, formakövetéssel, és hogy milyen észrevételeim vannak a betonozás során.”
Dróth Tamás, a Mapei Kft. betontechnológiai szakértékesítője is részt vett a projektben. Ő se titkolta, hogy eleinte furcsállották az elképzelést, és mindannyiukban megjelent a szkepszis. „Csakhogy az alkotók kis csapata nem adta fel. Ők megálmodtak valamit, és véghez is vitték.
Nem kötöttek kompromisszumokat, nem fogadták el a többé-kevésbé hasonlót, hanem ragaszkodtak ahhoz, amiben hittek, s amit maradéktalanul meg is valósítottak.”
A Miska huszár, magassága révén bekerülhet a Guinness-rekordok könyvébe, hiszen megelőzi a kanadai Vancouver melletti Montgomeryben található 9 méter 75 cm magas szobrot, amely Andersen híres ólomkatonájának állít emléket.
Az óriás ólomkatona megalkotása, a nagy méretek miatt nem mindennapi kihívást jelentett a kivitelezők számára. Először gipszből építették meg a szobrot, majd a gipszforma segítségével egy negatív sablont hoztak létre polisztirolgyöngy adalékszerrel készült könnyűbetonból. A sablon egy méteres elemekből állt, ami így viszonylag könnyen összeszerelhető és bontható volt. A sablon elemeket a helyszínre szállították, ahol addigra már elkészült a szobor talapzata.
A helyszínen fokozatosan, szintenként felépített sablonba öntötték be tíz szakaszon át a TBG Frissbeton Kft. által kevert öntömörödő betonanyagot. A könnyűbetonból készült sablont végül az öntömörödő beton kötését követően eltávolították a szoborról.
Egy a sablonból felépített szint kiöntését követően két-három nap várakozási idő után kezdték meg a következő sablon-emelet kiépítését, majd ezt követően kiöntötték a következő szintet öntömörödő betonból.
A Mapei Kft. szakembereit a TBG Frissbeton Kft., az öntömörödő beton gyártója kereste meg. A cég ugyanis évek óta a Mapei betonadalékszereit alkalmazza. A szobor kialakításához a nagyon jó minőségű öntömörödő betonra volt szükség, mivel a betont nem lehetett vibrálni a könnyű betonból készült sablon sérülése nélkül.
Ezen kívül, mivel a huszáralak öntését több szállítással és több munkafázisban oldották meg, az egyik alapvető követelmény volt, hogy a betonösszetételnek végig ugyanolyannak, tehát stabilnak és állandó minőségűnek kellett maradnia.
Mindezek teljesítéséhez a betongyártó üzem abban kért segítséget a Mapei Kft.-től, hogy a követelményeknek megfelelő receptúrát segítsen összeállítani.
A betonnak a következő követelményeknek kellett megfelelnie:
A megfelelő betonadalékszerek ajánlása, arányaiknak beállítása és a szükséges termékek értékesítése mellett a Mapei Kft. a PLANICRETE terméket térítésmentesen, terméktámogatásként adta a különleges projekt megvalósításához.
A kivitelezők és a Mapei szakemberek szakmai egyeztetését követően a DYNAMON SR3 nagyon erős folyósítószert alkalmazták a betonhoz a megfelelő konzisztencia eléréséhez. A hosszú eltarthatóság elérésének érdekében alkalmazták továbbá a DYNAMON RC 220 szuperfolyósító adalékszert, valamint azért, hogy semmiképp ne keletkezzenek zsugorodási repedések a beton kötése alatt MAPEFIBRE NS 18 polipropilén mikroszálat is kevertek a beton anyagába.
A megfelelő arányok és mennyiségek beállításában a Mapei betontechnológiai szakemberek segédkeztek, először laborban, majd a gyártóüzemben végeztek próbakeverést, az öntömörödő beton pontos összetételének biztonságos beállításához.
A monumentális huszár szobor az M7 autópálya mellett áll Pákozdon, az úgynevezett Bogár halmon. A Miska névre keresztelt alkotás arccal pontosan arra a helyre néz, amelyről Jellasics bán serege támadást mért a magyar seregre 1848 szeptemberében, és ahol a huszárok sikeresen ellenálltak a támadásnak, és visszaverték a császári haderőt. A magyarság 1848-ban a lehetetlent próbálta meg, amikor két nagyhatalom között megpróbálta kivívni a szabadságát. Ez a győzelem óriási lelki erőt adott a magyaroknak, és azóta is a magyar honvédelem egyik jelképeként tekintünk rá.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.