A jóval több mint 200 ezer kilométeresre növekvő hazai úthálózat karbantartásáról, felújításáról és üzemeltetéséről szóló előadások részlegét Lehel Zoltán, a Duna Aszfalt innovációs főmérnöke és szóvivője elnökletével tartották meg.
Egerben tartották meg idén is a Magyar Közlekedési Konferenciát, immár harmadik alkalommal. Az esemény keddi megnyitóján felszólalt dr. Mosóczi László közlekedéspolitikai államtitkár, aki kifejtette: a közlekedés terén Európa komoly kihívások előtt áll, melyeket Magyarország ért és élen jár az ezekre adandó válaszok keresésében.
A konferencia két, korábban évente megtartott nívós rendezvényt egyesítésével született meg, így egyben a 44. Útügyi Napoknak, illetve a X. Nemzeti Közlekedési Napoknak is tekinthető. A rendezvényt a Közlekedéstudományi Egyesólet a Magyar Közút Nzrt.-vel és a MÁV Zrt.-vel közösen tartotta meg.
Az eseményről Lehel Zoltán, a Duna Aszfalt Kft. innovációs főmérnöke és szóvivője tájékoztatta lapunkat: a vezető szakember elnökletével zajlott le a konferencia programjában nagy érdeklődésre számot tartó, ’Régi aszfaltos technológiák felelevenítése, az új technológiákban rejlő lehetőségek’ elnevezésű szerdai 11 órás II. szekció. Ennek során a magyar mélyépítők szempontjából nagy jelentőségű témáról beszéltek a szakma meghatározó cégeinek képviselői: az eddig megépült és megépülő hazai úthálózat karbantartásában rejlő lehetőségeket mutatták be.
A szekcióban felszólalt
Vass Imre, aki augusztusban a Hónap Mérnökeként adott lapunknak interjút, az abban az írásban is jelentős teret kapó, 3 dimenzós vezérlésű finisher technológiáról tartotta meg előadását, melyről kimondható, hogy a jövő technológiája: az aszfaltos módszereket kiszolgáló gépvezérlés jelentősége nagy.
A szekciót levezető Lehel Zoltán tájékoztatta a magyarepitok.hu-t: a szakemberek emellett a szakma neuralgikus pontjain mentek végig. Kezdve a pályaszerkezet méretezéstől egy már használatban levő új technológia, a kompakt aszfalt; és a kísérleti stádiumában levő üvegaszfalt bemutatásán át. (Ez utóbbi technológiát a Swietelsky Magyarország fejleszti a Duna Aszfalt támogatásával – Rosta Szabolcs munkahelyi mérnök is részt vett a munkában.)
Szó esett arról, hogy a jelenleg aktuális autópálya-építések után az országos közúthálózat 32,5 ezer kilométer országos közútból, 175 ezer kilométer önkormányzati útból és 6 ezer kilométernyi magánútból fog állni. Ez pedig jelentős üzemeltetési, felújítási és karbantartási feladatokat ad majd a szakmának.
Így a szekcióban ezeknek a feladatoknak a palettáját frissítették fel a régi aszfaltos technológiák leporolásával és az újak megjelentetésével, bemutatásával. Ezzel a szakemberek jelentős választékot adtak a nagy országos megrendelőknek is, illetve a kivitelező cégek is felkészülhetnek arra, ha a szerződésállományukban ezeknek a tevékenységeknek az aránya nő.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.