Az elmúlt két év második legerősebb havi adatával rukkolt elő a magyar építőipar októberben.
Októberben 20,5 százalékkal nőtt az építőipari termelés az egy évvel korábbihoz képest, ami július óta a legnagyobb ütem. Szeptemberhez mérten az építőipar szezonálisan és munkanaphatással kiigazított termelése 3,2 százalékkal nőtt - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Az októberi termelési adat folyó áron 444 milliárd forintot tett ki, ami az elmúlt két évben a második legmagasabb adat, és csak az előző havi kiugró kibocsátás volt ettől nagyobb.
Az év első tíz hónapjában 27,0 százalékkal emelkedett az építőipari termelés az előző év azonos időszakához viszonyítva.
2018-ban 21,3 százalékkal nőtt az építőipar termelése változatlan áron számolva.
Októberben az épületek építése 18,8 százalékkal, az egyéb építményeké 22,3 százalékkal nőtt éves összevetésben. Az épületeknél a lakó-, a kulturális és az ipari épületek építése, a mélyépítési területen az út- és vasútfejlesztési munkák eredményezték a növekedést, közölte a KSH. Az építőipar ágazatai közül a termelés volumene az épületek építésében 4,2 százalékkal, az egyéb építmények építésében 24,9 százalékkal nőtt. A speciális szaképítés termelése 28,5 százalékkal emelkedett tavaly októberhez viszonyítva.
Az építőipari vállalkozások októberben megkötött új szerződéseinek állománya 2,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, a magasépítési szerződések 2,8 százalékkal csökkentek, az új mélyépítési szerződések 8,5 százalékkal nőttek. Az október végi teljes szerződésállomány 10,1 százalékkal elmaradt a tavalyitól. Az épületek építésére kötött szerződések volumene 40,6 százalékkal nőtt, az egyéb építményeké 21,7 százalékkal csökkent.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.