Zsiga György 23 éve erősíti a Colas Csoportot, 2012-től mostanáig a Colas Út vezérigazgatója volt. A lapunknak adott interjúban a megváltozott helyzethez való alkalmazkodásról és arról is beszélt, mit jelent számára egy 100 milliárdos forgalmat bonyolító cégcsoportot irányítani.
Mennyi ideje dolgozik a cégnél? Milyen pozícióban dolgozott korábban és mi tartozott a hatáskörébe?
Huszonhárom évvel ezelőtt, 1997-ben érkeztem a Colas Csoporthoz tartozó Egri Útépítő Rt.-hez, mint építésvezető. Az akkor frissen megalakult Budapesti Főmérnökséghez kerültem, az első nagyobb munkám pedig a már akkor óriási forgalommal bíró M0-s autóút déli szakaszának felújítása volt, ami igen jelentős projektnek számított azokban az időkben.
Ezzel alapoztuk meg a cég budapesti hírnevét, aztán munkáról-munkára az Egri Útépítő Budapesti Főmérnöksége egyre inkább megkerülhetetlen szereplő lett a fővárosban és Pest megyében. 2004-ben főmérnökké, majd 2009-ben a közép-magyarországi régió területi igazgatójává léptem elő, 2012 óta pedig én voltam a Colas Út Zrt. vezérigazgatója. A Colas magyarországi cégcsoportjának elnök-vezérigazgatói pozícióját 2020. március 1-jén foglaltam el.
Mit jelent számára ez a kinevezés?
Hatalmas megtiszteltetés, hogy bizalmat szavazott nekem a Colas vezetősége. Sosem futamodtam meg semmilyen kihívás elől, mindig teljes erőbedobással dolgoztam az elérni kívánt cél érdekében. Már 23 évvel ezelőtt is megtiszteltetés volt egy olyan világcégnél dolgozni, ami mindig azt tartotta szem előtt, hogy a munkák határidőre, a legjobb minőségben készüljenek el, amelyhez természetesen a fejlett technológiai és a biztos pénzügyi háttér is hozzájárult.
Milyen tervei/céljai vannak a jövőre nézve, mint vezető? Mit tart a legfontosabb fejlődési célnak a cég szempontjából?
Az évtized elején hatalmas gyorsforgalmi úthálózat-építési program indult, aminek az volt a célja, hogy az autópályák elérjék az országhatárokat, megyeszékhelyeket, és létrejöjjenek a transz-európai úthálózat hiányzó elemei Magyarországon. Ez a munka lassan a végéhez közeledik. A közmű ágazatban már korábban is látható volt, hogy egyre kevesebb nagyprojekt-pályázat jelenik meg. Lassan befejeződtek a nagy csatornázási munkák, elkészültek a szennyvíztisztító-telepek.
Arra számítunk, hogy a megrendelők lassan a felújítás, és a fenntartás felé mozdulnak el, és felértékelődnek a kisebb helyi, városi beruházások és felújítások.
Előtérbe kerülnek a költséghatékonyabb, új és innovatív technológiák, és tovább fog erősödni a magán megrendelők szerepe. Azon dolgozunk, hogy készen álljunk a megváltozott helyzetre, és letisztultan, erősen és szervezetten tudjunk alkalmazkodni az új körülményekhez és kihívásokhoz.
Hova helyezi a pályafutásában ezt a feladatot? Mely tapasztalataira, tudására tud majd leginkább támaszkodni a cégvezetés során?
A Colas tavaly volt 90 éves. A cég tizenkét európai országot tömörítő szervezeti egységénél az elmúlt években az elmúlt években Magyarország érte el a legnagyobb árbevételt, eredményét tekintve pedig túlszárnyalta az összes többi, gazdaságilag sokszor erősebb országot együttvéve. Magasan van a léc, melyet újra át kell ugrani, de ezért nagyszerű kihívás ez a lehetőség. Eddigi előléptetéseim során igyekeztem mindig új szemszögből látni a dolgokat, és nagyobb szervezeti egységben küzdeni tovább a közös célokért.
Ez a szervezeti egység immáron a teljes magyarországi cégcsoport, de a cél ugyanaz: megőrizni és tovább növelni a piaci részesedésünket.
A Colas rendkívül nagy hangsúlyt fektet az innovatív, zöld megoldásokra. Milyen fejlesztéseket hozhat ez a magyarországi cégnél?
A Colas hozta létre a világ első, magánkézben lévő útépítési kutatóközpontját, mára pedig több mint 2000 mérnök és laboráns dolgozik világszerte abban az 50 regionális laborban, amelyek közül a magyarországi labor egyben a Colas európai régiójának központi laboratóriuma is.
Igazi fejlesztés és kutató munka folyik a falak között. Számos olyan megoldás már szerves része az életünknek, amelyek segítségével környezetbarát, és egyben költséghatékony módon tudjuk végezni a munkánkat. Mindegyik aszfaltkeverő üzemünk rendelkezik recycling technológiával, amelynek segítségével fel tudjuk használni a visszanyert aszfaltokat is. Hidegaszfalt technológiáink bevetésre várnak.
Hat üzemünkben pedig habosított bitumennel is tudunk aszfaltot gyártani, amelynek segítségével a hagyományos meleg aszfaltokhoz képest 15-30 Celsius fokkal alacsonyabb hőmérsékleten tudjuk gyártani és beépíteni az aszfaltrétegeket, így az alacsonyabb energiafelhasználás mellett ez az eljárás lényegesen környezetkímélőbb.
Nemrég nyertük el a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal pályázatán egy olyan kutatás támogatását, amelynek célja olyan aszfaltkeverékek fejlesztése, amelyek egyszerre képesek a zajterhelés csökkentésére, érdességük és eltérő színük miatt közlekedésbiztonsági funkcióval bírnak, környezetbe illeszkedők, és kevesebb hőt bocsátanak ki. Az anyavállalat központjában eközben gőzerővel fejlesztik a jövő innovációit:
Milyennek látja most a munkaerőpiaci helyzetet? Milyen tervei vannak a vállalatnak a humán erőforrás terén?
Az elmúlt két évben ezer fő körül stabilizálódott a létszámunk, melynek nagyjából a fele fizikai, fele pedig szellemi állomány. Az elmúlt években mi is tapasztaltuk a szakképzett munkaerő hiányát, de úgy gondolom, hogy a járványhelyzettel együtt járó gazdasági változások korrigálni fogják ezt a helyzetet. Hosszú távon nem számolunk komolyabb létszámbővítéssel, a cél inkább az évek, évtizedek során összekovácsolódott csapat megtartása.
Hogyan értékeli a Colas jelenlegi magyarországi helyzetét?
Az elmúlt két évben százmilliárd forint feletti forgalmat és kiemelkedő eredményt produkált a cégcsoport, ezért, ha röviden kell fogalmaznom, egyértelműen az élvonalhoz tartozunk.
Ha egy megrendelő ránk bízza a munkát, biztos lehet benne, hogy a lehető legjobb minőségben, határidőre, és a problémákat elkerülve valósul meg az elképzelése. Szakértelem, hatékonyság, rugalmasság, innovatív megoldások a tervezéstől kezdődően a kivitelezés befejezéséig. Ez az, amit a Colas leányvállalatai nyújtani tudnak. Ez így van évtizedek óta, és azon dolgozunk, hogy így is maradjon még sokáig.
Egy különleges helyzetben kerül a cég elejére - a koronavírus teremtette helyzetben. Hogyan tud ebben a helyzetben a Colas a leghatékonyabban működni? Milyen intézkedéseket terveznek tenni?
Egy olyan világba csöppentünk bele, amit egy bő hónapja még el sem tudtunk volna képzelni. Annyi biztos, hogy sok minden meg fog változni globális és helyi szinten, illetve az építőipari környezetünkben is. Az általános recesszió mértékét még nem tudjuk megbecsülni, de abban bízom, hogy a mi iparágunk egyik hajtómotorja lesz a fellendülésnek a vírus után időszakban. Jelenleg az a legfontosabb, hogy a termelésünket folytatni tudjuk. Mozgásban tartás teljes újraindítás helyett.
Irodáinkban bevezettük a home office-t, így azok munkavállalóink, akik megtehetik, otthonról dolgoznak.
Projektjeink a szabadban találhatóak, ahol a fertőzés veszélye kisebb, de mindent megteszünk, hogy munkavállalóink a lehető legnagyobb biztonságban tudjanak dolgozni továbbra is. Úgy is tudjuk folytatni a munkát, hogy csökkentettük a személyes kontaktusok számát. Egész biztosan lesznek olyan gyakorlatok, amelyek egyszerűsítették bizonyos folyamatainkat és hatékonyabbá tették a munkánkat, így ezeket majd a normál üzletmenetbe visszatérve is folytatni fogjuk.
Melyik az a projekt, amire kiemelten érdemes figyelni a Colas kivitelezései közül Magyarországon akár innováció, akár méret, akár más okán?
Méreténél fogva az M30-as kiemelkedik még a nagyprojektek sorából is, hiszen nem minden nap épít egy cég 24 kilométernyi autópálya-szakaszt. A legutolsó ilyen volumenű munkánk 2008 és 2010 között az M6-os autópálya Szekszárd és Véménd közötti szakasza volt. A Miskolc és Tornyosnémeti között épülő M30-as autópálya leghosszabb, Szikszó és Encs közötti szakaszáért felel a Colas, és az óriási mennyiségek – 4 millió köbméter földmunka, 355 ezer tonna aszfalt, 21 műtárgy – és nagy távolságok ellenére a projekt előrehaladása kiemelkedő.
Melyik a személyes kedvenc projektje?
Nem szeretek kiemelni egy-egy projektet, mert mindegyik mögött – legyen az néhány tízmilliós, vagy sokmilliárdos – kőkemény munka és áldozat van, amit minden kollégám kész befektetni a projekt sikeréért. Történelmi vonatkozását tekintve az M3-ast Egerrel összekötő M25-öst emelhetném ki, hiszen a jelenlegi cégcsoportot alapvetően meghatározó jogelődök közül az EGÚT, ahová jómagam is kerültem 23 éve, Egerből származik. Az M25-ös csapatból sokan már akkor velünk voltak, amikor még azok az autópályák épültek, amiken a mostaniak munkaterületéhez utazunk.
Mi az, amiben a Colas más, mint a többi hasonló profilú cég? Milyen értékeket képvisel Ön szerint a Colas?
A Colas Magyarországon is egy igen jól csengő név, amit évtizedek kemény munkájával értük el, úgy, hogy a piaci környezet időről időre változott, amihez alkalmazkodnunk kellett, és ezt mindig sikerrel tettük. Az a stabil gazdasági és innovatív technológiai háttér, illetve az a tapasztalt és megoldás-orientált szakember-gárda, amellyel rendelkezünk, lehetővé teszi számunkra azt, hogy a legkisebb munkáktól a legnagyobb projektekig sikeresen, és a megrendelők lehető legnagyobb megelégedésére teljesítsük a ránk bízott feladatot.
A nyomunkban elkészült munka bármilyen megrendelőt meggyőz arról, hogy érdemes volt velünk szerződnie és legközelebb is számíthat ránk.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.