2024.11.24, Vasárnap
Ezzel az új berendezéssel életmentő információt is kaphat a sofőr közlekedés közben
Illusztráció: pexels.com

Ezzel az új berendezéssel életmentő információt is kaphat a sofőr közlekedés közben

Magyar Közút Nonprofit Zrt.

2020.10.06. 07:50 - Kalácska-Nagy Nóra

A csomópontok előtti sebességajánlásról és a zöld jelzésig még hátralévő időről is tájékoztatja használóját a Magyar Közút által beszerzett technológia.

Hirdetés

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Európán belül is élen jár a jármű és infrastruktúra közötti kommunikációs technológiák tesztelésében és kiépítésében. A társaság nemrég újabb úgynevezett C-ITS útmenti adó-vevő berendezéseket, vagyis Road Side Unit (RSU) eszközöket szerzett be és telepít Győr 10 csomópontján, a C-Roads projekt keretein belül.

Az eszközök információt nyújtanak a jelzőlámpás csomópontokban az adatok fogadására képes gépjárművel közlekedők számára a biztonságos és hatékony átkeléshez.

Például a jelzőlámpa fázisterv adatai alapján jelzik a piros jelzésből még hátralévő időt vagy a zöldhullám elérése érdekében javasolt sebességet.

 

Győr kap először egyedi jelzőlámpás rendszert az országban

A társaság korábban már telepített ilyen eszközöket az M0-s autóúton és az M1-es autópályán. Az M1-es autópályán korábban üzembe helyezett berendezések korszerűsítése és a kísérleti szakasz bővítése mellett az M7-es autópályán is megjelennek ilyen eszközök várhatóan idén év égéig.

Győr lesz az első hazai település, ahol az előzetes ütemtervek szerint október végére jelzőlámpákkal szabályozott kooperatív rendszert építenek ki hosszabb szakaszon a még biztonságosabb közlekedés érdekében.

Az eszköz előnyeit egyelőre csak azok a sofőrök tudják majd kihasználni, akiknek a gépjárműve képes ilyen adatok fogadására.

A sofőr a fedélzeti, központi kijelzőjén kaphat információt haladás közben:

  • a csomópontok előtti sebességajánlásról,
  • a zöld jelzésig még hátralévő időről,
  • illetve arról is, ha ő vagy mások a piros jelzés ellenére behajtanak egy kereszteződésbe, ezzel potenciális veszélyhelyzetet okozva.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. külföldi együttműködési megállapodásain keresztül a ZalaZONE tesztpályával, valamint a BME Gépjárműtechnológia Tanszékével együttműködve a fentieken túl számos más hasonló, jövőbe mutató fejlesztést tesztel éles környezetben is.

A társaság intelligens közlekedési rendszereiről és ahhoz kapcsolódó projektekről, programokról az alábbi linken érhetőek el bővebb információk.

Iparági hírekMagyar Közút Nonprofit Zrt.GyőrközlekedéstechnológiaM0-ásM1-es autópályainnováció

Hírlevél

Hirdetés