A Mapei Kft. az M3-as metró középső szakaszán megvalósult munkálatai során két területen is részt vett termékeivel és szakmai támogatásával.
Az M3 metróvonalat 1970-ben kezdték el építeni, a munka öt ütemben zajlott, a teljes vonalat – 20 állomással – 1990. decemberében adták át az utazóközönségnek. A „kék” metróvonal hossza 17,3 km és ezzel a Budapesti metróhálózat 40 százalékát teszi ki. Az elmúlt évtizedek alatt a rendszeres és gondos karbantartás ellenére a beépített létesítmények, az infrastruktúra elhasználódott, az ott lévő gépek és eszközök az életciklusuk végén voltak, így halaszthatatlan volt az egész rendszer felújítása.
A felújítás óriási feladat volt, gyakran előfordult, hogy 2.700 fő is dolgozott egyidejűleg a munkaterületen. Az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója három ütemben valósult meg. A korszerűsítés az északi szakasszal kezdődött 2017-ben, míg a második – déli - vonalszakasz felújítása 2019-ben indult.
Ahogy korábban megírtuk az ötéves felújítást követően május 22-től újra a teljes vonalon közlekedik az M3-as metró. Az északi, majd a déli szakasz felújítása után a középső – a Lehel tér és Nagyvárad tér állomások között futó, 9 állomást magába foglaló – szakasz rekonstrukciója 2020 és 2023 között zajlott. A BKV Zrt. beruházásában megvalósított felújítás során az állomások a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében újultak meg, a vágányépítési és az alagúti munkákat pedig a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végezte.
Az egyes szakági terveket a FŐMTERV Zrt. készítette, a Mapei Kft. pedig a középső szakasz munkálatai során két területen vett részt termékeivel és szakmai támogatásával:
A középső szakasz felújítási munkálatai során felhasznált Mapei termékekkel kapcsolatban a budaörsi székhelyű építőipari segédanyaggyártó cég tájékoztatta lapunkat.
Mint kiemelték, az M3-as metró felújítása során kiemelt fontosságú volt az alagútba beszivárgó víz mennyiségének csökkentése, illetve annak megfelelő, irányított elvezetése. Maga a középső szakasz, ami a Nagyvárad tértől a Lehel térig terjed, hagyományos kör szelvényű alagút, mely részben beton, részben öntöttvas tübbing elemekből került megvalósításra.
Nem porszáraz technológiával épült, hanem folyamatos vízbeszivárgás jellemzi, változóan a vízviszonyoktól, a mélységtől és az egyéb kivitelezési körülményektől függően. Ezen a szakaszon fontos kivitelezési feladat volt, hogy azokon a helyeken, ahol a pályát, a vasúti járművet, az elektromos hálózatot biztosító berendezéseket veszélyezteti a vízbeszivárgás, ott ez megszűnjön, továbbá ezzel párhuzamosan a lokális pontszerű erőteljesebb beszivárgásokat is meg kellett szüntetni.
Mivel a változatos talajviszonyok és az eltérő szerkezetek miatt az alagút nem egyformán viselkedik, a mozgások eltérőek, elsősorban a rugalmasságot kellett növelni. Ezt a szakemberek gélekkel érték el, de több helyen - a nem állandó vizesedés miatt - speciálisabb összetételre volt szükség, így három, illetve négy komponensű gélekkel dolgoztak.
A mintegy 8 hónapig tartó kezdeti időszak során alakultak ki a hatékonynak bizonyuló technológiák, de később is többször is kellett finomítani, illetve a szakaszok egyedi adottságaihoz igazítani az eljárásokat. Mára elmondható, hogy a lehetőségekhez képest sikerült kiszorítani, kezelhetővé tenni az érkező vizeket
A nagy időráfordítással járó szigetelésfelújítási munkálatok a középső szakasz alagúti szerkezetében Mapei termékekkel készültek.
A projekt során 148 tonna MAPEGEL UTT System került felhasználásra, ez egy hidrofil gél, amelyet fátyol- vagy háttérinjektálásra szoktak használni. Alacsony viszkozitásának köszönhetően a Mapegel UTT System képes behatolni a mikropórusokba és kis repedésekbe, ezáltal tökéletesen eltömíti azokat. A Mapegel UTT System megkötése után nagy rugalmasságú, vízzáró és magas kémiai ellenálló képességű a szerves és szervetlen folyadékokkal szemben.
Ezenkívül az intenzív vízbeszivárgásnak kitett részeknél a Resfoam 1KM habgyantát injektáltak a kivitelezők a szerkezetbe. Ez egy olyan anyag, amely képes megfogni a vizet, amint érintkezik azzal, ezzel megszüntetve a szivárgást. Erre az anyagra még utólagosan ráinjektálják a Foamjet 260 LV rugalmas poliuretángyantát, ezzel tették teljesen vízzáróvá az alagút szerkezetét. A kétféle termékből összesen 10 tonnát építettek be a szakemberek a projekthelyszínen.
Az Adesilex PG1 kétkomponensű, állékony, epoxigyanta bázisú ragasztót az injektálást megelőzően az injektálócsonkok rögzítéséhez használták, összesen 1,3 tonna mennyiségben.
A munkák során segítséget nyújtott még a nagyon gyors kötésű és gyorsszáradású hidraulikus kötőanyag, a LAMPOSILEX, melyből 0,7 tonnát építettek be. Ez a termék nagyobb nyomású vízbetörések eltömítésére használható az M3-as metróvonalhoz hasonló típusú alagutakban, aluljárókban, valamint alkalmas betonból készült vízügyi építmények hézagainak merev, vízhatlan tömítésére is.
A Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Mapei munkatársai között a munka során folyamatos volt a szakértői konzultáció, különösen az első évben, amíg közösen kidolgozták, hogy a különböző szigetelési problémákra milyen anyag, milyen mennyiségben és milyen összetételben történő felhasználása a legjobb megoldás, még az olasz Mapei gyárból is érkezett technológus, amikor finomhangolásra volt szükség.
A Mapei kollégái folyamatosan nyomon követték a több éves felújítási projektet, ami nagy segítséget jelentett a kivitelezőnek.
A hideburkolást végző kivitelező Wayet Service Kft. a középső szakasz mind a 9 állomásán végzett hidegburkolási feladatokat. A munka során mozaikburkolás, üzemhelyiségek burkolása és egyedi burkolás is történt.
A Wayet Service Kft. a projekthelyszínen alapozáshoz Primer G terméket használt, a vízszigeteléshez az Mapelastic AquaDefense-t alkalmazta, és hajlaterősítő szalagokat helyezett a szükséges részekre.
Az aljzatkiegyenlítések jelentettek komolyabb kihívást, hiszen nagyon sok helyen nem volt lehetőség esztrichezni, ezért vastagabb anyagokat használtak, így esett a választás a Planitop Fast 330 termékre. A burkolatok rögzítésénél pedig mindenhol Keraflex Extra S1-es ragasztót használtak a szakemberek.
A Wayet Service Kft. Mapei termékekkel már korábban is nagyon sok kivitelezést végzett, választásuk oka a minőség termékek mellett a jó kiszolgálás és a készséges szaktanácsadás.
A Mapei Kft. számára nagy büszkeséget jelentett, hogy részt vállalhatott az M3-as metróvonal felújításában – amely nagy jelentőséggel bír Budapest életének közösségi közlekedésében -, és a termékek szállításán kívül szakmai tudásával is segíthette a projektben résztvevő cégeket.
A projektről mindemellett egy látványos videó is készült:
A felhasznált képi anyagok forrásai:
Előreláthatóan év végén adják át az év egyik legizgalmasabb hazai útépítési projektjét, az M85-ös gyorsforgalmi út zárószakaszán épülő Bécsi-dombi alagutat. Az alagút építése során a szakemberek a Mapei vízszigetelési és fényvisszaverő bevonati rendszerét használták.
Egy új teherforgalmi átkelőhely létesítését, valamint az ehhez kapcsolódó útfejlesztéseket is tartalmazza a tervcsomag, amelyet közösen nyújt be az Európai Uniónak a két állam.