Az 50 éves, 50 méter magas víztorony már nem állt stabil lábakon.
Látványosan mondott búcsút 1973-ban épített víztornyának a Csongrád-Csanád vármegyei Mindszent városa: felrobbantották a statikai szempontból immár veszélyes állapotú építményt. A térség átfogó ivóvízminőség javító fejlesztést kap uniós támogatással, ennek során új tornyot építenek helyette.
A robbantást a kivitelező A-Híd Zrt. megbízásból a DETEX Kft. végezte el október 10-én a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága, illetve a Csongrád-Csanád Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság engedélyei alapján.
A helyi városi önkormányzat október 7-én egyhangúlag fogadta el a szakértői véleményeket, miszerint a vasbeton tartószerkezet rendkívül rossz állapotban volt, teherbíró képessége számottevően csökkent, rendeltetésének megfelelően már nem volt használható. Felújítása nem lett volna költséghatékony, illetve biztonságos. A torony rendeltetéstől eltérő használata pedig szintén szükségessé tette volna a felújítást és a rendszeres karbantartást, melyek rendkívül nagy terhet róttak volna a városra.
A robbantásra alaposan felkészültek: az 50 méter magas, 50 köbméter kapacitású tornyot teljesen vízmentesítették, a csatlakozó vezetékeit (víz-, szennyvíz-, elektromos, és hírközlési) pedig kiváltották. Több napig végeztek előkészítő fúrásokat, a robbanóanyagokat a furatokba október 10-én töltötték be. A robbantást úgy időzítették, hogy a Mindszentet érintő Szolnok–Hódmezővásárhely–Makó-vasútvonalon a közlekedést ne akadályozza.
Hogy a robbantás és a dőlés hatósugarában senki se tartózkodjon, a védőtávolságon belül lévő üzleteket, kisebb utcákat és a vasútállomást is kiürítették. A víztorony tervezett dőlésének helyére korábban rezgéscsillapító prizmákat építettek, hogy csökkentse a torony becsapódásának erejét. A robbantáshoz mintegy 33 kg robbanószert használtak fel.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.