A fiumei terminál évente több mint egymillió konténert kezel majd. A projekt a holland APM Terminals és a horvát Enna-csoport együttműködésében valósult meg.
Hivatalosan is átadták szerdán a fiumei Rijeka Gateway konténerterminált. Andrej Plenkovic horvát miniszterelnök az ünnepélyes megnyitón Horvátország egyik legjelentősebb logisztikai és infrastrukturális beruházásának nevezte a projektet, és hangsúlyozta, hogy az mintaszerű példája az állam és a magánszféra együttműködésének a kritikus infrastruktúrák fejlesztésében.
"Ez a beruházás a kormány szélesebb modernizációs politikájának része, amelynek célja Horvátország szoros integrációja az Európai Unió magjába, valamint a modern szuverenizmus politikájának érvényesítése" - fogalmazott a kormányfő.
A terminál első ütemben 400 méteres rakparttal és évi 650 ezer konténeregység (TEU) kapacitással rendelkezik, amely a második ütemben 680 méterre és több mint egymillió TEU-ra bővül.
A Rijeka Gateway teljes beruházási értéke meghaladja a 380 millió eurót, míg az ehhez kapcsolódó közúti és vasúti infrastruktúrával együtt a projekt összértéke eléri a 600 millió eurót.
A beruházást a holland Apm Terminals és a horvát Enna-csoport közösen finanszírozza mindkét fázisban. A terminál összesen 300 embert foglalkoztat majd, a projekt pedig jelentős gazdaságélénkítő hatással lesz a régióra és egész Horvátországra.
A miniszterelnök beszédében rámutatott még: ebbe az irányba illeszkednek a térség nagy volumenű beruházásai is, köztük a Krk szigetén megvalósult LNG-terminál, amely jelentősen növelte az energiaellátás biztonságát és a beszerzési útvonalak diverzifikációját. Hozzátette: jelentős forrásokat fordítottak a D-403-as gyorsforgalmi út megépítésére is, amely összeköti a kikötőt az autópálya-hálózattal. A hatékony teherszállításhoz elengedhetetlen a korszerű vasúti kapcsolat, ezért ez lesz a következő lépés az ország közlekedési infrastruktúrájának fejlesztésében - mondta.
Az ünnepélyes megnyitón hangsúlyozták:
a fiumei konténerterminál és a Közép-Európa felé vezető közlekedési folyosók jelentősen megrövidítik az áruszállítás idejét az észak-európai kikötőkhöz képest. Horvátország stratégiai előnye földrajzi és geopolitikai helyzetéből adódik, ugyanis három fontos európai közlekedési folyosó metszéspontjában fekszik.
Peter Corfitsen, a Rijeka Gateway vezérigazgatója történelmi jelentőségűnek nevezte a megnyitó napját. "Három év alatt a semmiből épült fel a térség legmodernebb konténerterminálja, a részvényesek, valamint a helyi és országos politika támogatásával. Célunk, hogy az APM hálózat egyik legjobb terminálja legyünk" - mondta.
Denis Vukorepa, a Rijekai Kikötőigazgatóság vezetője kiemelte: a projekt a kikötő történetének legnagyobb és legfontosabb beruházása. A második ütemben meghosszabbítják az operatív partot, így az éves átbocsátó képesség 1,1 millió TEU-ra nő.
A létesítmény a legkorszerűbb technológiával épült: négy távirányítású STS hajódaru, 15 gumikeréken mozgó RTG daru, két sínpályás RMG daru és 28 termináltraktor szolgálja ki a műveleteket. A működést egy központi irányítóközpont felügyeli, a terminál elsőként alkalmaz ipari magán-5G hálózatot Horvátországban. A teljesen automatizált üzemeltetés megújuló energiaforrások felhasználásával valósul meg, így ez az első ilyen jellegű terminál az Adriai-térségben.
A beruházás részeként teljesen felújították a Metropolis-komplexumban található 22-es raktárépületet is, amely az új igazgatási központként szolgál. A műemléki felújítás szigorú restaurátori felügyelet mellett, a legmodernebb földrengésvédelmi előírások betartásával készült.
A Főmterv Zrt. tervei alapján készülő projekt a Tekla BIM Awards 2025 versenyen kétszer is első helyet szerzett.
Több mint tízfős vezetői csapatot vonultatott fel a KÉSZ Csoport az építőipar átfogó stratégiai rendezvényén.