2025.10.30, Csütörtök

Hirdetés

Megnyílt a Rijeka Gateway: Észak-Adria új logisztikai kapuja Európa felé
Fotók: enna.hr

Megnyílt a Rijeka Gateway: Észak-Adria új logisztikai kapuja Európa felé

mti, magyarepitok.hu

2025.10.30. 10:32 - Szabó Ákos

A fiumei terminál évente több mint egymillió konténert kezel majd. A projekt a holland APM Terminals és a horvát Enna-csoport együttműködésében valósult meg.

hirdetés

Hivatalosan is átadták szerdán a fiumei Rijeka Gateway konténerterminált. Andrej Plenkovic horvát miniszterelnök az ünnepélyes megnyitón Horvátország egyik legjelentősebb logisztikai és infrastrukturális beruházásának nevezte a projektet, és hangsúlyozta, hogy az mintaszerű példája az állam és a magánszféra együttműködésének a kritikus infrastruktúrák fejlesztésében.

"Ez a beruházás a kormány szélesebb modernizációs politikájának része, amelynek célja Horvátország szoros integrációja az Európai Unió magjába, valamint a modern szuverenizmus politikájának érvényesítése" - fogalmazott a kormányfő.

 

 

A terminál első ütemben 400 méteres rakparttal és évi 650 ezer konténeregység (TEU) kapacitással rendelkezik, amely a második ütemben 680 méterre és több mint egymillió TEU-ra bővül. 

A Rijeka Gateway teljes beruházási értéke meghaladja a 380 millió eurót, míg az ehhez kapcsolódó közúti és vasúti infrastruktúrával együtt a projekt összértéke eléri a 600 millió eurót.

A beruházást a holland Apm Terminals és a horvát Enna-csoport közösen finanszírozza mindkét fázisban. A terminál összesen 300 embert foglalkoztat majd, a projekt pedig jelentős gazdaságélénkítő hatással lesz a régióra és egész Horvátországra.

 

Új logisztikai lehetőségek

A miniszterelnök beszédében rámutatott még: ebbe az irányba illeszkednek a térség nagy volumenű beruházásai is, köztük a Krk szigetén megvalósult LNG-terminál, amely jelentősen növelte az energiaellátás biztonságát és a beszerzési útvonalak diverzifikációját. Hozzátette: jelentős forrásokat fordítottak a D-403-as gyorsforgalmi út megépítésére is, amely összeköti a kikötőt az autópálya-hálózattal. A hatékony teherszállításhoz elengedhetetlen a korszerű vasúti kapcsolat, ezért ez lesz a következő lépés az ország közlekedési infrastruktúrájának fejlesztésében - mondta.

 

 

Az ünnepélyes megnyitón hangsúlyozták:

a fiumei konténerterminál és a Közép-Európa felé vezető közlekedési folyosók jelentősen megrövidítik az áruszállítás idejét az észak-európai kikötőkhöz képest. Horvátország stratégiai előnye földrajzi és geopolitikai helyzetéből adódik, ugyanis három fontos európai közlekedési folyosó metszéspontjában fekszik.

 

Három év alatt a semmiből

Peter Corfitsen, a Rijeka Gateway vezérigazgatója történelmi jelentőségűnek nevezte a megnyitó napját. "Három év alatt a semmiből épült fel a térség legmodernebb konténerterminálja, a részvényesek, valamint a helyi és országos politika támogatásával. Célunk, hogy az APM hálózat egyik legjobb terminálja legyünk" - mondta.

Denis Vukorepa, a Rijekai Kikötőigazgatóság vezetője kiemelte: a projekt a kikötő történetének legnagyobb és legfontosabb beruházása. A második ütemben meghosszabbítják az operatív partot, így az éves átbocsátó képesség 1,1 millió TEU-ra nő.

 

21 daru, 28 termináltraktor

A létesítmény a legkorszerűbb technológiával épült: négy távirányítású STS hajódaru, 15 gumikeréken mozgó RTG daru, két sínpályás RMG daru és 28 termináltraktor szolgálja ki a műveleteket. A működést egy központi irányítóközpont felügyeli, a terminál elsőként alkalmaz ipari magán-5G hálózatot Horvátországban. A teljesen automatizált üzemeltetés megújuló energiaforrások felhasználásával valósul meg, így ez az első ilyen jellegű terminál az Adriai-térségben.

A beruházás részeként teljesen felújították a Metropolis-komplexumban található 22-es raktárépületet is, amely az új igazgatási központként szolgál. A műemléki felújítás szigorú restaurátori felügyelet mellett, a legmodernebb földrengésvédelmi előírások betartásával készült.

Iparági hírekHorvátországRijekaFiumekonténerterminálkikötő

Hírlevél

hirdetés