Letették a Salgótarjánt az M3-assal összekötő 21-es út négysávosodó szakaszainak alapkövét. Idén 22 milliárd forintból 14,8 km épül meg, a fennmaradó 11,3 km építése év végén kezdődhet.
Szerdán Mátraszőlős és Tar között elhelyezték a 21-es főút kétszer két sávosra bővülő Nógrád és Heves megyei szakaszainak alapkövét. A beruházás Salgótarján és Nógrád megye bekötését célozza az országos gyorsforgalmi úthálózatba.
A cikk tetején levő képre a cím fölött kattintva galéria nyílik (fotók: magyarepitok.hu)
A négysávosítás tavaly tíz kilométeren készült el a Hatvant Salgótarjánnal összekötő 21-esen, a fejlesztés idén három részre osztva 14,8 kilométeren folytatódik 22 milliárd forintból.
A Heves megye I. szakasz Hatvan és Lőrinci között
A Nógrád megye II. szakasz Szurdokpüspöki és Pásztó között
A Nógrád megye III. szakasz Pásztó és Mátraszőlős között
Még két szakaszra keresnek kivitelezőt
Ahhoz, hogy Salgótarjánig négysávos legyen az út, még 11,7 km-t kell megépíteni, a szakasz két részletben épül: a Nógrád megye IV. szakasz Tar és Mátraverebély, míg a Nógrád megye V. szakasz Mátraverebély és Bátonyterenye között. A rájuk vonatkozó közbeszerzés várhatóan júniusban megjelenik, eredményes eljárás esetén az építés 2016 végén megkezdődhet. Ez a fejlesztés a Modern városok program keretében valósul meg Salgótarjánhoz kapcsolódva.
Az alapkőletételen kiosztott sajtóanyag szerint valamennyi még hiányzó szakasz esetében 2018 tavaszán várható az átadás.
Több évtizedes adósságot törlesztenek
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára az alapkőletételen azt hangsúlyozta, ez az út lényegesen több annál, mint egy infrastruktúra fejlesztés. „A projekt által Magyarország végre, sok évtized után törleszti az adósságát Nógrád megyével, Észak-Magyarországgal szemben.” A politikus a térség társadalmi felzárkóztatása jegyében ígéretet tett a 23. és a 25. számú főutak fejlesztésére is.
Balla Mihály, a térség fejlesztési biztosa szintén azt hangsúlyozta, hogy átfogó közúti fejlesztés indul be a megyében, és a 21-es mellett több főút is megújul. Becsó Zsolt, Nógrád megye országgyűlési képviselője rámutatott, ilyen volumenű fejlesztére, amely ennyire fontos a térség életében, még nem volt példa.
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta, a most induló beruházással az M3-astól Mátraszőlősig egybefüggően kétszer kétsávos lesz a főúti hálózat. Az út tervezési sebessége 90 kilométer/óra, de vizsgálják a 110 kilométeres/órás sebesség lehetőségét is.
A 21-es fejlesztése során különszintű csomópontokat, turbó-körforgalmakat, új gyalogos aluljárókat, vadátjárót létesítenek. A párhuzamos utakat felújítják, az érintett útkereszteződéseket átépítik, növelve a biztonságos közlekedés feltételeit, csökkentve a balesetek számát. A kivitelezés 85% uniós és 15% hazai forrás felhasználásával valósul meg.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.