2024.03.19, Kedd
Szakmai szemmel a Balaton körül - A NIF Zrt. egy kisfilmben mutatja be a balatoni régió infrastrukturális fejlesztéseinek részleteit
NIF

Szakmai szemmel a Balaton körül - A NIF Zrt. egy kisfilmben mutatja be a balatoni régió infrastrukturális fejlesztéseinek részleteit

NIF

2021.07.26. 00:10

Nagysikerű balatoni imázsfilmje után ezúttal egy szakmai fókuszú, a technikai részletekre is kiterjedő újabb kisfilmmel jelentkezik a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

A belföldi turizmusban hazánk fő turisztikai vonzerejét a Balaton jelenti, amelynek közlekedési-infrastrukturális fejlesztése kiemelt jelentőséggel bír. A NIF Zrt. számos jelentős vasúti, közúti és kerékpáros beruházást valósított és valósít meg, illetve tervez a Balaton térségében.

Infrastrukturális fejlesztéseinknek köszönhetően a Balaton zökkenőmentes elérése, valamint a tó körüli utazás is gyorsabbá és biztonságosabbá vált, és válik a jövőben is – akár autóval, akár vonattal tervezzük az utazást.

 

 

A vasúti beruházások komfortos, utasbarát közlekedés megvalósítását tették lehetővé a Balaton körül, ezzel együtt az északi és a déli part megközelítése még gyorsabbá vált a kiszámítható vasúti menetrend és a csökkenő menetidő miatt. Az akadálymentesítés jegyében több balatoni állomás és környezete újult meg, és a jövőben is számos további állomás fog megújulni.

A NIF Zrt. beruházásában a fővárosból a Balaton déli partjára vezető vasútvonal 2010 óta – több projektben – átfogó felújításon esett át.

A Székesfehérvár-Keszthely vasútvonal rekonstrukciója I. ütem 1. szakaszaként 2014-2015-ben a Lepsény és Szántód-Kőröshegy közötti vasútvonalszakasz épült át. A két állomás között újra 100 km/h-val haladhatnak a vonatok. Szabadifürdő és Zamárdi felső között pedig kétvágányú pályaszakaszt épült ki.

Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy között szintén helyreállt a pályasebesség, 17 állomáson új esőbeállók készültek. A projekt keretében 26 meglévő útátjáró újult meg, 91 gyalogátkelőhely épült át teljesen és 6 új gyalogos átjáró is létesült, ezzel a teljes szakaszon biztosítottá vált az akadálymentes és biztonságos átkelés lehetősége. A beruházás zaj-, rezgés- és partfalvédelmi létesítményekkel bővült. Az egyvágányú dél-balatoni vonal forgalmának növelése érdekében Balatonszemes és Balatonlelle felső állomások között 2. vágány épült.

A beavatkozásokkal a dél-balatoni települések akár fél órával gyorsabban elérhetőek lettek Budapestről. 

A Kaposvár – Fonyód vonalszakaszon szintén megszűntek a sebességkorlátozások, megvalósult a vasúti pálya állapotjavítása, egyúttal kényelmesebbé vált a vasút megközelítése, a teljes vonalon megújult az állomási környezetet. A vonal becsatlakozott a regionális közlekedésbe.

 

Folytatódnak a vasúti fejlesztések

Várhatóan 2023-ra több dél-balatoni település állomásépülete és azok előtere akadálymentesül és megújul. Új parkolók épülnek ki, nő a zöldfelületek mértéke, javul az utaskomfort.

Szabadbattyán és Balatonfüred között 55 km vonalszakasz villamosítása zajlik. A munkálatok 2019 végén kezdődtek és 2021 őszén érnek véget. A beruházás során átépült Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomás, ahol többek között 55 cm magas, akadálymentes peronok létesültek, korszerű térvilágítás és hangos utastájékoztató berendezések is helyet kaptak.

2021 nyarán már villamos üzemű vonatokkal lehet Balatonfüredig utazni. A dízelvontatás megszűnésével komfortos, környezet- és utasbarát közlekedés valósul meg, a menetidő és a várakozási idő lecsökken.

A fejlesztésnek köszönhetően az észak-balatoni települések akár 20 perccel gyorsabban elérhetőek lesznek Budapestről.

A fejlesztés előkészítés alatt álló második ütemében a villamosítás tovább folytatódik Tapolcán keresztül Keszthelyre és Ukkra. A 106 kilométer hosszú beavatkozással a Balaton teljes északi partja, emellett Tapolca és Sümeg térsége is környezetbarát villamos vasúti közlekedéssel lesz elérhető. A villamosítással lehetőség nyílik nem csak a Balaton-parti vonatközlekedés fejlesztésére, de akár Nyugat-Magyarország és a Balaton vasúti összeköttetésének javítására is.

A következő 2 évben 15 helyszínen várható az észak-balatoni vasútállomások és előterének korszerűsítése, valamint a balatonfüredi és balatonalmádi aluljárók akadálymentesítése.

 

Közúti beruházások is javítják a Balaton megközelítését

A közúti fejlesztéseknek köszönhetően a Balaton partra indulók jóval kényelmesebben és gyorsabban érhetik el úti céljukat. A megépült útszakaszoknak, csomópontoknak és a folyamatban lévő kivitelezéseknek eredményeként enyhül a csúcsidőszakban eddig állandósult torlódás, valamint csökken a balesetveszélyes helyzetek kockázata.

A Látrány elkerülő fejlesztésével a dél-dunántúliak is gyorsabban és biztonságosabban érhetik el a Balatont. A 2007-ben megépült 67. sz. főút Látrány elkerülő út fejlesztésére kerül sor – 2x2 sávos főúti kiépítéssel és vadvédelemmel. A látrányi elkerülő forgalomba helyezése 2024 tavaszára várható. Ezen a szakaszon 1 db turbó kialakítású körforgalmi csomópont létesül az M7-es autópálya csomópontjában, illetve 1 db külön szintű csomópont Visznél. Egy új földútnak köszönhetően Kaposvár irányából Rádpuszta felé is lehajthatunk majd.

A 2019 év végén elkészült M7-710. számú főúti csomópont csillapítja a dugókat az M7-es autópályán és a balatonakarattyai lehajtónál. Emellett direkt kapcsolatot létesít egy önálló csomóponttal a Balaton északi partjához, valamint a fejlesztés részeként a Budapest-Balaton kerékpárút átvezetése is megépült a 710-es úton keresztül.

A 2018 év elején befejeződött Várpalota elkerülő út beruházásának köszönhetően biztonságos, egységes, emelt szolgáltatási színvonalú közlekedés valósult meg a 8. számú főúton Székesfehérvár és Veszprém között, Várpalota mentesül a tranzitforgalom zajától és légszennyezésétől, a Székesfehérvár és Veszprém között közlekedők gyorsabban és biztonságosabban érhetik el úti céljukat.

A Veszprém déli elkerülő út korszerűsítésének köszönhetően a balesetveszélyes csomópontok megszűnnek. A 8. számú főút első ütemének forgalomba helyezése 2023 elején várható.

Az M76-os autóút I. ütemének (M7 és Balatonszentgyörgy közötti szakasz) forgalomba helyezése 2020 őszén megtörtént, míg a II. ütem (Balatonszentgyörgy és Fenékpuszta közötti szakasz) forgalomba helyezése 2022 elejére várható.

Keszthely, Hévíz és Badacsony is könnyebben megközelíthető fejlesztésünkkel, hiszen 2x2 sávon direkt kapcsolat alakul ki a Balaton északnyugati részéhez.

 

Intenzív kerékpárút-fejlesztés a Balatonnál is

A NIF Zrt. beruházásában intenzív kerékpárút-fejlesztés zajlik az ország számos pontján. Magyarország egyik legszebb biciklis túraútvonala, a 205 km hosszú Balatoni Bringakör már 80 km-en megújult, de a fejlesztések folytatódnak.

A déli part több szakaszán már biztonságosabban és kényelmesebben lehet kerékpározni és az északi-part fejlesztései is folyamatosan zajlanak.

Jelenleg 21 km-en haladnak gőzerővel a munkálatok. 4,7 km-en épül át a jelenlegi kerékpáros útvonal, hogy szélesebb és biztonságosabb legyen. 14,5 km-en megújul a meglévő pálya, míg 1,8 km-en új kerékpárút létesül.

A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a jelenleg is meglévő körtúra lényegesen komfortosabbá válik.

99,5 km-en tervezési és kivitelezési munkák zajlanak, hogy még kellemesebb legyen hazánk legnagyobb tava közelében tekerni.

Bővebben a fejlesztésről és a kisfilmről: https://nif.hu/2021/07/szakmai-szemmel-a-balaton-korul-a-nif-zrt-egy-kisfilmben-mutatja-be-a-balatoni-regio-infrastrukturalis-fejleszteseinek-reszleteit/

KirakatNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)vasútfejlesztésgyorsforgalmi utakútépítéselkerülő útBalatonkerékpárút