2019.01.22, Kedd
Újabb szakasz átépítése rajtolt el a Budapest-Pécs vasútvonalon
Fotók: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

Újabb szakasz átépítése rajtolt el a Budapest-Pécs vasútvonalon

magyarepitok.hu

2018.09.04. 11:16

Hegedűs Gergely

A Kelenföld-Százhalombatta szakasz után a Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti elővárosi részen is növekedik a vonatok sebessége és tengelyterhelése.

Hirdetés

Kedd délelőtt megtartották a Százhalombatta-Pusztaszabolcs vasútvonal korszerűsítésének alapkőletételét. A 27,9 km-es vonalszakasz átépítését és a hozzá kapcsolódó létesítmények átépítését a Mészáros és Mészáros Kft., valamint a Vasútépítők Kft. alkotta SZ-E Konzorcium végzi el összesen nettó 86 milliárd forintból. A pályaépítést két ütemben kivitelezik, egyrészt Százhalombatta és Ercsi elágazás között (15,7 km), másrészt Ercsi leágazás és Pusztaszabolcs között (12,2 km).

A képre kattintva geléria nyílik - Fotók: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu


A beruházásban az ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése is megtörténik a Siemens Zrt. kivitelezésében nettó 18,6 milliárd forintból.

A pálya a teljes szakaszon 120/160 km/óra sebességre és egy megnövekedett, 225 kN-os tengelyterhelésre válik alkalmassá; több állomás is megújul.

A Százhalombatta-Pusztaszabolcs szakasz a Budapest-Pécs vonal elővárosi része. Szintén ide kapcsolódik a Kelenföld és Százhalombatta közötti szakasz felújítása és átépítése, ami tavaly tavasz óta zajlik.

A térkép dupla kattintással nagyítható


Megújuló peronok, új parkolási lehetőségek

A beruházó NIF Zrt. az alábbiakban határozta meg a fejlesztés hozadékait:

  • megszűnnek a sebességkorlátozások;
  • az utasok a kaposvári, pécsi és szekszárdi vonalakon is rövidebb menetidőkkel számolhatnak;
  • az alacsony peronok helyett korszerű 55 centiméteres peronok épülnek ki;
  • rendbe teszik az elhanyagolt állomási előtereket;
  • P+R és B+R parkolók kiépítésével javul a vasút elérhetősége.


Átépítik Százhalombatta vasútállomását

A Százhalombatta és Ercsi leágazás közötti szakaszon az SZ-E Konzorcium az alábbiakat végzi el:

  • a vonalszakasz teljes átépítése, illetve 38 kilométernyi hézagnélküli vágány beépítése;
  • 44 kilométrenyi villamos felsővezeték korszerűsítése;
  • 1,2 kilométernyi zajvédő fal, valamint egy támfal felépítése;
  • hat különszintű csomópont átépítése/építése
  • 14 műtárgy fejlesztése (híd, kerethíd, áteresz)

Mindezek mellett megtörténik Százhalombatta állomásának teljes átépítése:

  • új parkolókkal;
  • magasperonokkal, aluljárókkal, liftekkel, perontetőkkel;
  • a használaton kívüli állomásépületek bontásával;
  • térvilágítási rendszer kiépítésével.  


Hat csomópont és két további állomás is megújul

Ercsi leágazás és Pusztaszabolcs között a konzorcium feladatai:

  • a vonalszakasz teljes átépítése mellett 38 kilométernyi hézagnélküli vágány beépítése;
  • 810 méternyi zajvédő fal kivitelezése;
  • 34 kilométrenyi villamos felsővezeték korszerűsítése és villamos váltófűtés kiépítése;
  • parkolók kiépítése Iváncsa és Pusztaszabolcs állomásokon;
  • hat szintbeni csomópont építése/átépítése;
  • tíz műtárgy átépítése/építése.

Mindezek mellett Iváncsa és Pusztaszabolcs állomást átépítik, a százhalombattai állomás munkálatainak megfelelően.


A jelenlegi sebességi korlát elfogadhatatlan az uniós fuvarozásban

A keddi projektindítón Veszprémi László, a MÁV Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese azt hangsúlyozta, hogy a Százhalombatta-Pusztaszabolcs szakasz a Mediterrán Korridor részeként fontos eleme az uniós árufuvarozási törzshálózatnak is.

"Ugyanakkor a pálya jelenlegi műszaki állapota miatt helyenként 60 km/órás sebességkorlátozás van érvényben, ami nyilvánvalóan elfogadhatatlan egy ilyen fontos pályaszakasz esetében"

- fogalmazott a vezető.


A vonal északi részén ütemterv szerint haladnak

Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója a beruházás ütemezését ismertette. Eszerint az Ercsi elágazás-Pusztaszabolcs szakasz munkái 2020 decemberében fejeződhetnek be. A Százhalombatt-Ercsi elágazás szakasz átadása már 2020 nyarán várható.

Arra is kitért, hogy a Kelenföld-Százhalombatta vasúti vonalszakasz korszerűsítése az ütemtervnek megfelelően halad. "A pálya felújítása szintén 2020 nyarán, a biztosítóberendezés és ETCS 2 telepítési munkái pedig 2020 végéig fejeződhetnek be.”

Mosóczi László, az ITM államtitkára arról beszélt, hogy a vasúti fejlesztéseket és uniós források biztosítják, köztük az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF). "Ezek országosan összesen 400 milliárd forintot tesznek ki ebben a pályázati ciklusban" - ismertette a politikus.

Galéria

vasútfejlesztésPusztaszabolcsErcsiSzázhalombattaMészáros és Mészáros Kft.Siemens Zrt.

Hirdetés

Hirdetés