2024.10.30, Szerda

Hirdetés

A föld alatt kötik össze a Nyugati és a Déli pályaudvart
illusztráció

A föld alatt kötik össze a Nyugati és a Déli pályaudvart

magyarepitok.hu

2018.11.12. 08:20 - Hegedűs Gergely

A déli HÉV-vonalak Kálvin térig történő meghosszabbítása is bekerült a kormány átfogó fejlesztési tervei közé.

Hirdetés

A budapesti vasúti pályaudvari rendszer fejlesztésének irányairól és a fővárosi HÉV-vonalak egységes fejlesztéséről is határozatot hozott a kormány. Előbbivel kapcsolatban egy teljes körű megvalósíthatósági tanulmány elkészítését írja elő, utóbbinál pedig az előkészítő munkák elkezdését irányozta elő. A Magyar Közlönyben megjelentek alapján összefoglaltuk a két határozat tartalmát.


Központi pályaudvarrrá válik a Nyugati

A hirdetményből kiderül, hogy a kormány bővíteni akarja Budapest kelet–nyugati vasúti átjárhatóságát. Ennek során a Déli pályaudvar térségén keresztül a  Nyugati pályaudvarhoz vezető „vasúti összekötő alagút” épül ki, és az így megnövekedett szerepű Nyugati pályaudvart központi pályaudvarrá alakítják.

Ezen túl az alábbi beruházásokra kér megvalósíthatósági tanulmányt a határozat:

  • az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrása által társfinanszírozott Déli összekötő vasúti hídhoz kapcsolódó Déli Körvasútnak új megállóhelyekkel az új budapesti vasúti hálózati koncepcióba illesztése;
  • a többi fejlesztés eredményeként a Keleti pályaudvar szerepe megváltozik, ennek megfelelően egy fejpályaudvari fejlesztési koncepciót kap.
  • A fejpályaudvarok és a bevezető vasúti vonalszakaszok mentén lévő vasúti rozsdaövezetek funkcióváltása, városfejlesztési célú hasznosítása is megtörténik. Közülük kiemelt helyen van a fejlesztési célok megvalósítása nyomán fokozatosan felszabaduló Déli pályaudvar teljes területe. Hasonlóan kiemelték a Nyugati pályaudvar és a Keleti pályaudvar menti, valamint az azokhoz vezető belterületi vasúti vonalszakaszok mentén felszabadítható területeket.
  • A fenti célokhoz igazodó új menetrendi koncepció is készül, valamint a vasúti hálózati rendszer átalakításához illeszkedő új tárolási, karbantartási és üzemeltetési koncepció.

A határozatok kiemelt témaként kezelik a Déli Körvasút fejlesztését és kapacitásbővítését. Ennek során

  • a Budapest-Kelenföld és Ferencváros vasútállomások között háromvágányú kapcsolat,
  • Kelenföld és Ferencváros állomásokon kiegészítő állomási kapacitásbővítés,
  • a Nádorkert, a Közvágóhíd és a Népliget térségében elővárosi megállók kialakítása történik meg.


A szentendrei és a csepeli HÉV összekapcsolása is a célok között

A meglévő fővárosi HÉV-vonalakon az infrastruktúra és a járműpark teljes felújítása, bővítése egyaránt megtörténik.

E cél érdekében az alábbi elemek valósulnak meg a HÉV-en:

  • a H6 Budapest–Ráckeve és a H7 Boráros tér – Csepel vonalak átfogó fejlesztése és teljes körű felújítása a vonalak Budapest, Kálvin térig mélyvezetésben történő meghosszabbításával, úgy hogy az a nagyvasúti elővárosi motorvonatok menetrendszerű közlekedését is lehetővé tegye a 150-es számú Budapest–Kunszentmiklós– Tass elővárosi vonal felől,
  • a H5 Batthyány tér – Szentendre vonal Békásmegyer–Szentendre közötti felújítása, egyben a H5 teljes vonalán az állomási, megállóhelyi, utastájékoztatási infrastruktúra megújítása,
  • a H5 és H6–H7 vonalak teljes értékű távlati összekapcsolásához szükséges megvalósíthatósági tanulmány elkészítése. Ennek érdekében a  Budapest, Kálvin tér – Nyugati pályaudvar térsége – Buda (H5 vonal) közötti szakasz megvalósíthatósági tanulmány készül


Mérséklik a gödöllői HÉV területeket elvágó hatását

A H8 Budapest–Gödöllő és a H9 Budapest–Csömör vonalak szintén elővárosi gyorsvasúti célú fejlesztést kapnak, ennek során:

  • a vonalak elővárosi gyorsvasúti üzemmódú fejlesztése kerül előkészítésre,
  • a vonalak infrastruktúrája átalakításra kerül a területi elvágó hatást jelentősen mérséklendő, c) vasútforgalmi, településfejlesztési és településszerkezeti szempontból a  vonalakon kialakított megállóhelystruktúrát felülvizsgálják,
  • a vonalcsoport az Örs vezér terén bekötik az M2 metróvonal meglévő nyomvonalába, emellett új átszállókapcsolat létesül Törökőrnél a 100a vasútvonallal és Rákosfalvánál a körvasúttal,
  • előkészítik a Budapest XVII. kerületi, rákoskeresztúri szárnyvonalat,
  • megkezdődik a H8 Cinkota–Gödöllő, valamint a H9 Cinkota–Csömör vonalszakaszok felújításának tervezése úgy, hogy az  M2 metróvonal–H8/H9 vonal összekötése, illetve annak megvalósulásáig az  eltérő műszaki kötöttségű gyorsvasúti üzem fenntartása is biztosított legyen.

A határozat előirányozza a budapesti HÉV-vonalakon a teljes körű járműcsere megkezdését.

közlekedésfejlesztésMi épül?vasútfejlesztésHÉV

Hírlevél

Hirdetés