Nehezítő körülmények között zajlik az új repülőtéri fejlesztés a Weinberg közreműködésével.
Lapunk korábban már beszámolt a Budapest Airport területén zajló, az Aeroplex Kft. saját beruházásaként megvalósuló fejlesztésről, melynek részeként októberben letették az Aeroplex új hangárjának alapkövét. A szélestörzsű repülőgépek teljes körű kiszolgálására is képes létesítmény a Weinberg ’93 Építő Kft. kivitelezében valósul meg. A beruházás teljes költsége mintegy 10 milliárd forint, és várhatóan 2022 február végére vehetik használatba az új épületet.
A magyar légiipar számára kiemelkedő fontossággal bír a beruházás, mert szélestörzsű gép teljes körű karbantartására eddig nem volt lehetőség. Az új hangár a mostaninál nagyobb és több szélestörzsű kategóriába tartozó repülőgép karbantartását és szervizelését látja majd el.
Az Aeroplex portfóliója így olyan típusokkal bővülhet, mint a Boeing 777-es és 787-es család, valamint az Airbus A330-as és Airbus A350-es család.
Az építkezés aktuális állásáról Hajdú Zsolt vállalkozási főmérnök tájékoztatta lapunkat.
Az alapkőletétel után másnap már megindult a helyszíni kivitelezési munka, melynek során az első feladat a nagy teherbírású munkafelület kialakítása volt. Ehhez előbb el kellett távolítani 6000 négyzetméter térburkoló lapot, fel kellett törni 2500 négyzetméter térbetont és el kellett szállítani közel 8000 köbméter földet. Az átázott altalaj miatt talajstabilizálásra volt szükség, amire kőágyazattal alakították ki a jelenlegi, daruzásra is alkalmas, nagy teherbírású felületet.
A felületi munkákkal párhuzamosan elindították az épület alapozásának kivitelezését is.
„Hat munkanap alatt készítettük el a 96 darab fúrt cölöpöt, amit a cölöpfejek szerelőbetonozása követett. Jelenleg a vasszerelési, zsaluzási és betonozási munkákat végezzük. A 2020-as célunkat elértük, készen vagyunk a végfali acélszerkezet fogadásához szükséges alaptestekkel.”
Ami pedig a terveket illeti, az első tartók 2021 januárjában érkeznek meg a Weinberg saját acélszerkezetgyártó üzeméből, mellyel kezdetét veszi a szerkezetépítési munka.
Az építkezés számos kihívást tartogatott a kivitelezők számára, már az első héten akadályokba ütköztek.
„A lavírsík kialakítása közben tapasztaltuk, hogy az altalaj vízzel telített, így az munkagépekkel való közlekedésre és rétegrendi tömörítésre alkalmatlan. Mivel az őszi-téli időszakban nem is várható a talaj jelentős kiszáradása (ezáltal állagjavulás sem), így a folyamatos munkavégzés biztosítása érdekében talajstabilizáció készítése mellett döntöttünk. Első ütemben az alapozással érintett területeken, majd második ütemben a köztes felületeken végeztünk stabilizációt.”
„Földmunka közben a területen jelentős méretű alaptest tömböket találtunk. Mint utólag kiderült, körülbelül 30-40 évvel ezelőtt készülhettek, az akkor tervezett, közel 60 méter fesztávolságú épület fogadására.”
A föld leszedése során előkerültek a szomszédos épületek alaptömbjei is. „Sajnos a jelentősebb méretű és magasabb pozíciójú alaptestek miatt szerkezeti ütközéseink voltak, de tervező partnerünk, az ARC-S Kft. szakemberei hamar megtalálták a megoldást, és néhány napon belül folytathattuk az alapozási munkánkat a már módosított kiviteli tervek alapján.”
A két oldalsó magashangár és az épület végében található, laposabb műhelyépület közelsége, extrém munkakörülményeket eredményez.
„A 60-90 centiméteres homlokzat távolságok azt is jelentik, hogy nem tudunk az épület mellé állni a legkeskenyebb szerelőkosarakkal sem, így minden homlokzatszerelési munkát alpintechnikával kell végeznünk."
"A szerkezet szerelésével egyidőben végezzük a homlokzat- és tetőburkolatok kialakítását is, átlagosan 40 fő szerelővel (30 fő lakatossal és 10 fő alpinistával), 5 szerelőkosaras emelő és 3-4 daru igénybevételével. Ugyanakkor a nem átlagos tervezési és kivitelezési feladat eredményeképpen reményeink szerint egy látványos és Magyarországon egyedülálló épület születésének lehetünk tanúi” - összegezte a nem mindennapi körülményeket Hajdú Zsolt.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.