2024.11.21, Csütörtök
Befejező szakaszánál tart a Tiszalöki Vízlépcső teljeskörű felújítása
Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Befejező szakaszánál tart a Tiszalöki Vízlépcső teljeskörű felújítása

magyarepitok.hu

2021.09.30. 16:00 - Füzi Nikolett

Északkelet-Magyarország egyik legfontosabb vízügyi létesítményén a felújítási munkák jelentős része már elkészült, jelenleg a kiegészítő munkák vannak folyamatban.

Hirdetés

Lapunk rendszeresen beszámol Magyarország egyik legfontosabb vízügyi létesítménye, a Nyíregyházán található tiszalöki vízlépcső rekonstrukciós és fejlesztési beruházásáról. A 2019. tavaszán kezdődött projekt során a Kötiviép’B szakemberei egy bruttó 5,1 milliárd forintos átfogó fejlesztés keretein belül dolgoznak a nagyműtárgyon. A projekt várható befejezése: 2023.05.01.
 

Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu - A képre kattintva képgaléria nyílik meg.


Idén is Miskolcon tartott sajtótájékoztatót a folyamatban lévő kivitelezés előrehaladásáról az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) által vezetett állami befektetői konzorcium. Az eseményen többek között felszólalt: Juhász Máté osztályvezető, a konzorcium képviselője, Csont Csaba főmérnök és a konzorcium partner képviselője, Palencsár István az üzemeltető vízlépcső szolgálatvezetője, valamint a kivitelező Kötiviép’B Kft. projektvezetője, Bárány László.

A fejlesztés célja a vízlépcső, mint kiemelt jelentőségű nagyműtárgy rekonstrukciója, amelynek révén a vízkészletekkel való gazdálkodás feltételei is javulnak. A beruházás során elvégzik mind a duzzasztómű, mind pedig a hajózsilip teljes rekonstrukcióját.

A fejlesztés eredményeként biztosítható lesz, hogy a ma már közel hét évtizede üzemelő vízlépcső biztonságosan, károkozásmentesen és üzemszerűen képes legyen ellátni feladatait.

A létesítmény az energiatermelés mellett duzzasztóműként is működik: a duzzasztómű építésére azért volt szükség, mert a Tisza szabályozása után a víz jóval gyorsabb lefolyása miatt időnként aszályok sújtották a mezőgazdaságot.
 


Az ütemtervnek megfelelően haladtak a munkák

A területen három fő létesítmény áll:

  • egyik a vízerőmű, ahol az áramtermelés folyik,
  • egy duzzasztómű,
  • illetve egy hajózsilip.

A projekt keretében eddig számos tevékenység valósult meg, ezek között elkészült a Duzzasztómű rekonstrukció során a

  • I. és III. gáttáblák acélszerkezeteinek teljeskörű rekonstrukciója,
  • gépészeti-és elektromos berendezések felújítása,
  • téli üzemelést biztosító fűtőkábel rendszer kiépítése,
  • valamint a II. gáttábla felülettisztítása és tömítő elemek cseréje.

A szakemberek elvégezték a pillérek és mólók helyreállítása kapcsán a 4 db pillér és a hozzá tartozó mólók betonburkolatának javítását. 

Csont Csaba összefoglalta a munkálatok hosszú távú fontosságát, és elmondta:

"azokat a célokat, amelyekre építették ezt a létesítményt fenn kell tartanunk, és az utánunk következő generáció számára is elérhetővé kell tennünk."


Az eseményen elmondták, a szakemberek a tervek szerint haladtak a munkafolyamatokkal az elmúlt hónapokban is, többek között a gépészeti projektelemekben is a végéhez ért több munkafolyamat:

a hajózsilip teljes rekonstrukciójával végeztek a szakemberek.

Ezáltal elvégezték a négy kapu vízszinttartást végző elemeinek vízzáróságot biztosító rendszereinek rekonstrukcióját, a gépészeti-és elektromos berendezések cseréjét, illetve az alvízi mólósor elbontását.
Bárány László kifejtette a hajózsilip rekonstrukciója során váratlan nehézségekkel kellett szembenézniük:

"folyamatos árhullámok jöttek, ami miatt a projekt ezen szakaszát csak egy hónappal később tudtuk elkezdeni, augusztusban. A feladat a hajózsilip kitakarításával kezdődött, ehhez egy kiskotrót kellett leengednünk, ami leszedte az iszapot, így tudtuk csak elszállítani mind az alvízi, mind a felvízi kaput. Ez a feladat körülbelül tíz napot vett igénybe."

Kiválóan működnek az új kerékszekrények

A Kötiviép’B Kft. projektvezetője a tavalyi évre rátérve elmondta, az egyik legnehezebb része volt a projektnek, hogy a duzzasztótáblák legfontosabb elemeit a helyére illesszék. Bárány László Kifejtette:

Ebből a víz alatt működő úgynevezett kerékszekrényből 6 db-ra van összesen szükség, ezeken az elemeken keresztül áramlik át a víz. Szekrényenként körülbelül 1700 tonnát bírnak el és fontos szerepet játszanak: vezető síneken keresztül a pillérekre adják át a víz terhelését. Hozzátette, korábban még sose csináltak ilyet, de ennek ellenére is belevágtak a feladat elvégzésébe, amely komoly előkészületeket is igényelt.

„Ez volt az egyik legfontosabb része a rekonstrukciós munkának, jelenthetem, hogy kiválóan sikerült, minden a terv szerint alakult."

- összegezte a projektrész kivitelezését a projektvezető.

Hozzátette: "egy uszály beállt a duzzasztótábla alá, amelyet csörlővel engedtünk le az uszály végére. Már az előkészületek is egy napot vettek igénybe, majd egy napba telt amíg a régit kivettük, ezt követően újabb egy napba volt az új elhelyezése. Mindennek ellenére elmondhatom, hogy sikeresen megvalósult, kiválóan működik!”

 

 

Galéria

Mi épül?vízgazdálkodásKötiviép'B Kft.Tiszalökárvízvédelemerőmű

Hírlevél

Hirdetés