Északkelet-Magyarország egyik legfontosabb vízügyi létesítményén a felújítási munkák jelentős része már elkészült, jelenleg a kiegészítő munkák vannak folyamatban.
Lapunk rendszeresen beszámol Magyarország egyik legfontosabb vízügyi létesítménye, a Nyíregyházán található tiszalöki vízlépcső rekonstrukciós és fejlesztési beruházásáról. A 2019. tavaszán kezdődött projekt során a Kötiviép’B szakemberei egy bruttó 5,1 milliárd forintos átfogó fejlesztés keretein belül dolgoznak a nagyműtárgyon. A projekt várható befejezése: 2023.05.01.
Idén is Miskolcon tartott sajtótájékoztatót a folyamatban lévő kivitelezés előrehaladásáról az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) által vezetett állami befektetői konzorcium. Az eseményen többek között felszólalt: Juhász Máté osztályvezető, a konzorcium képviselője, Csont Csaba főmérnök és a konzorcium partner képviselője, Palencsár István az üzemeltető vízlépcső szolgálatvezetője, valamint a kivitelező Kötiviép’B Kft. projektvezetője, Bárány László.
A fejlesztés célja a vízlépcső, mint kiemelt jelentőségű nagyműtárgy rekonstrukciója, amelynek révén a vízkészletekkel való gazdálkodás feltételei is javulnak. A beruházás során elvégzik mind a duzzasztómű, mind pedig a hajózsilip teljes rekonstrukcióját.
A fejlesztés eredményeként biztosítható lesz, hogy a ma már közel hét évtizede üzemelő vízlépcső biztonságosan, károkozásmentesen és üzemszerűen képes legyen ellátni feladatait.
A létesítmény az energiatermelés mellett duzzasztóműként is működik: a duzzasztómű építésére azért volt szükség, mert a Tisza szabályozása után a víz jóval gyorsabb lefolyása miatt időnként aszályok sújtották a mezőgazdaságot.
A területen három fő létesítmény áll:
A projekt keretében eddig számos tevékenység valósult meg, ezek között elkészült a Duzzasztómű rekonstrukció során a
A szakemberek elvégezték a pillérek és mólók helyreállítása kapcsán a 4 db pillér és a hozzá tartozó mólók betonburkolatának javítását.
Csont Csaba összefoglalta a munkálatok hosszú távú fontosságát, és elmondta:
"azokat a célokat, amelyekre építették ezt a létesítményt fenn kell tartanunk, és az utánunk következő generáció számára is elérhetővé kell tennünk."
Az eseményen elmondták, a szakemberek a tervek szerint haladtak a munkafolyamatokkal az elmúlt hónapokban is, többek között a gépészeti projektelemekben is a végéhez ért több munkafolyamat:
a hajózsilip teljes rekonstrukciójával végeztek a szakemberek.
Ezáltal elvégezték a négy kapu vízszinttartást végző elemeinek vízzáróságot biztosító rendszereinek rekonstrukcióját, a gépészeti-és elektromos berendezések cseréjét, illetve az alvízi mólósor elbontását.
Bárány László kifejtette a hajózsilip rekonstrukciója során váratlan nehézségekkel kellett szembenézniük:
"folyamatos árhullámok jöttek, ami miatt a projekt ezen szakaszát csak egy hónappal később tudtuk elkezdeni, augusztusban. A feladat a hajózsilip kitakarításával kezdődött, ehhez egy kiskotrót kellett leengednünk, ami leszedte az iszapot, így tudtuk csak elszállítani mind az alvízi, mind a felvízi kaput. Ez a feladat körülbelül tíz napot vett igénybe."
A Kötiviép’B Kft. projektvezetője a tavalyi évre rátérve elmondta, az egyik legnehezebb része volt a projektnek, hogy a duzzasztótáblák legfontosabb elemeit a helyére illesszék. Bárány László Kifejtette:
Ebből a víz alatt működő úgynevezett kerékszekrényből 6 db-ra van összesen szükség, ezeken az elemeken keresztül áramlik át a víz. Szekrényenként körülbelül 1700 tonnát bírnak el és fontos szerepet játszanak: vezető síneken keresztül a pillérekre adják át a víz terhelését. Hozzátette, korábban még sose csináltak ilyet, de ennek ellenére is belevágtak a feladat elvégzésébe, amely komoly előkészületeket is igényelt.
„Ez volt az egyik legfontosabb része a rekonstrukciós munkának, jelenthetem, hogy kiválóan sikerült, minden a terv szerint alakult."
- összegezte a projektrész kivitelezését a projektvezető.
Hozzátette: "egy uszály beállt a duzzasztótábla alá, amelyet csörlővel engedtünk le az uszály végére. Már az előkészületek is egy napot vettek igénybe, majd egy napba telt amíg a régit kivettük, ezt követően újabb egy napba volt az új elhelyezése. Mindennek ellenére elmondhatom, hogy sikeresen megvalósult, kiválóan működik!”
Eladás helyett felújítja és modern, költséghatékony szociális bérlakásokat alakít ki Ferencváros Önkormányzata a helyi védettségű 1890-es években épített Márton utcai saroképületben. A projekt része a zöldterületek és felületek arányának növelése is.
Fontos állomás lesz az első beton öntése, amelyet három hónappal megelőz az úgynevezett szerelőbeton kivitelezése.