2024.04.23, Kedd
Bokréta került a Bud Cargo City új csarnokrészére: így bővül a repülőtér légiáru kapacitása
Fotók: magyarepitok.hu / Nagy Mihály

Bokréta került a Bud Cargo City új csarnokrészére: így bővül a repülőtér légiáru kapacitása

magyarepitok.hu

2023.05.17. 14:45 - Füzi Nikolett

A Merkbau Zrt. munkájával egy közel bruttó 8800 négyzetméteres új légiáru forgalom kezelésére alkalmas épületrésszel bővül a Bud Cargo City Handling logisztikai épülete, melynek köszönhetően évi 300 000 tonnára növeli teherszállítási kapacitását a budapesti repülőtér.

Hirdetés

Újabb épületrésszel bővül Budapesten a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér mellett elhelyezkedő Bud Cargo City Handling logisztikai épülete: az új légiáru forgalom kezelésére alkalmas csarnok már a szerkezetkész állapotát is elérte, melyet az építőipari hagyománynak megfelelően, a csarnok tetején elhelyezett bokrétával ünnepeltek 2023. május 17-én.

A budapesti repülőtér a jelenlegi 250 ezer tonnáról évi 300 000 tonnára növeli teherszállítási kapacitását a Cargo City fejlesztésével, amely 6500 négyzetméteres raktárral, 2000 négyzetméter irodával, valamint élő állatok fogadására is alkalmas, fedett területtel bővül.

 

 

Ahogyan arról korábban már beszámoltunk, a meglévő komplexum a BUD 2020 Fejlesztési Program részeként, a Merkbau Építőipari és Kereskedelmi Kft. kivitelezésében jött létre és 2019-ben kezdte meg működését a repülőtér infrastruktúrájának és szolgáltatásainak modernizálása érdekében.

A létesítmény eredetileg is bővítésre kijelölt területén ugyancsak a kiskunhalasi székhelyű Merkbau Zrt. munkájával, 2022 szeptemberében kezdődtek meg a létesítmény bővítését célzó munkálatok, melyek a reptér megnövekedett légiáruforgalma miatt váltak szükségessé. A projekt várható befejezése a szerződés szerint 2023 év végén esedékes.

 

Látványterv: Budapest Airport

 

Az új csarnokrész tovább optimalizálja majd a rakománykezelés hatékonyságát

A fejlesztés jelentőségével kapcsolatban a Bud Cargo City üzemeltetéséért felelős Budapest Airport (BUD) tájékoztatásából kiderült,

a Budapest Airport Cargo City további jelentős bővítés előtt áll, miután a magyar csomópont dinamikus áruszállítási fejlődést mutatott az infrastruktúra 2020 januári megnyitása óta.

A bővítéssel a komplexum kapacitása eléri az évi 240 000 tonnát, emellett az 1-es terminálon a DHL, a UPS és a FedEx integrátor létesítményei további 60 000 tonna árut tudnak majd kezelni. Ezáltal az éves áruszállítási kapacitás 300 000 tonnára nökedik, amely fontos lépés lesz Budapest globális légi áruszállítási piacán betöltött helyének megerősítésében.

 

 

Az épülethez kapcsolódik egy 6000 m²-es, járművek és kiszolgáló eszközök közlekedésére, rakodásra, valamint áru tárolásra is alkalmas előtér, valamint egy 1450 m²-es multifunkcionális, élő állatok fogadására kialakított, előtetővel fedett terület – részletezték a tájékoztatásban.

Hozzátették, a Cargo City forgalmi előtere a bővítése által a nyári menetrend végére duplájára bővül, így egyszerre akár négy F-kategóriájú repülőgépet is képes lesz kezelni.

 

 

Folyamatos földi és légi oldali üzemeltetés alatt épül a komplexum

A projekt aktuális előrehaladása kapcsán a Merkbau Zrt. adott tájékoztatást kapunk megkeresésére.

A létesítményben jelenleg már elkészültek az ipari padlókkal, a kivitelezésés következő lépéseként pedig az emeleti szinteken a befejező szakipari munkák, a tűzoltó és tűzjelző berendezések telepítése, továbbá a szerelvényezés és a homlokzatképzés képezi a szakemberek hátralévő feladatait. Hozzátették, hamarosan az olyan külső munkálatok is elkezdődnek, mint az útépítés, a támfalak, a rámpák, vagy akár a bazaltbeton burkolatok összeépítése.

A technológiai megoldásokkal kapcsolatban kiemelték, a helyszíni építési folyamatok felgyorsítása érdekében előregyártott lépcsőket és lépcsőházakat is alkalmaztak.

A projekt során felmerült nehézségekkel kapcsolatban hozzátették, a feladatokat némileg nehezítették a design and build típusú szerződés adta kihívások, illetve az is, hogy a szakembereknek egy olyan épületet kell bővíteniük mindkét végén, amely folyamatos földi és légi oldali üzemeltetés alatt van. Rámutattak:

ez nagyfokú fegyelmet és sokszor a megszokottnál sűrűbb kapcsolattartást és együtt dolgozást kíván mind a megrendelő, a bérlő, mind pedig az üzemeltetés és kivitelezés között.

 

 

„Azt gondolom ezeket rendre meg tudtuk oldani különösebb probléma nélkül. Szerencsére a projekt csapat résztvevői minden oldalon (BUD, bérlő, Merkbau) a feladatra rátermettek és mindenki lelkiismeretesen, szorgalommal és nagy körültekintéssel végzi a feladatát, hiszen a cél közös: egy jól működő épület zökkenő-, és akadálymentes építésének megvalósítása” – hangsúlyozták a tájékoztatásban.

 

 

A cél, hogy a Bud Cargo City még inkább a régió vezető légi áruforgalmi központjává váljon

A bokrétaünnepségen René Droese, a Budapest Airport fejlesztési vezérigazgató-helyettese elmondta, a Bud Cargo City tavaly rekordmennyiségű, mintegy 200 ezer tonna légiárut kezelt, ami 2021-hez képest 5,8 százalékos, 2019-hez képest pedig 43 százalékos növekedést jelent.

A vezérigazgató-helyettes felidézte, hogy a Budapest Airport 50 millió eurós beruházásban 2018-ban kezdte építeni a cargobázist, amelynek első ütemét 2020-ban adták át. Ezt bővítik most további 30 millió eurós fejlesztéssel, amelynek részeként 18 millió eurót fordítanak az épületek, és 12 millió eurót a repülőgépeket fogadó előtér növelésére. A második ütemet még az idén, az év végéig szeretnék átadni - tette hozzá.

 

 

A légi áruforgalomban, logisztikában 12 ezer ember dolgozik, a fejlesztésekkel pedig szeretnék elérni, hogy a Bud Cargo City még inkább a régió vezető légi áruforgalmi központjává váljon - hangsúlyozta a vezérigazgató-helyettes. Mindemellett kijelentette, a Budapest Airport továbbra is folytatja a repülőtér fejlesztését.

A nagyobb projektek között említette, hogy a nyáron átadják a parkolót a 2-es terminál előtt a korábbi helyén, tervezik az 1-es terminál megnyitását az utasforgalom előtt 2026-ra, és előkészítik a 3-as terminál projektet.

A fejlesztéseknél kiemelt figyelmet fordítanak a minőségre, méltóan a 15 millió és 25 millió közötti éves utasforgalmat legbonyolító kategóriában elnyert legjobb európai repülőtér címhez - mondta René Droese.

A vezérigazgató-helyettes végezetül köszönetét fejezte ki a Merkbaunak, illetve a kivitelezés minden résztvevőjének, akik elkötelezett és kitartó munkája révén a projekt nem csak kíváló minőségben, de rendkívül jó ütemben is zajlik.

 

 

Az épület műszaki tartalmát és a bérlők műszaki igényeit is kielégítő épületet terveztek

Mészáros Attila, a Merkbau Zrt. vállalkozási igazgatóhelyettese köszöntőbeszédében visszaemlékezett a projekt legfontosabb mérföldköveire, illetve összegezte az eddig megvalósult munkálatokat is. Felidézte, a Budapesti Airport már 2021 elején megkereste a céget az épület kapacitásbővítésének megvalósítására, a projekt átadására pedig 12 hónap áll rendelkezésükre, ugyanis október végén már kezdetét veszi a használatbavételi eljárás.

Kiemelte, a Merkbau tervező kollégái nagy szerepet játszottak a projekt sikeres véghezvitelében, egyúttal pedig hálás köszönetét is kifejezte irányukba, hiszen a precíz munkájuknak köszönhetően sikerült ilyen hatékonyan együttműködniük a repülőtér csapatával. Hozzátette,

a tervezési folyamat hosszú volt, de ezalatt maximálisan figyelembe vették az épület műszaki jellemzőit és a bérlők igényeit is egyaránt.

 

 

Az ünnepségen a köszöntőbeszédeket követően végezetül felkérték Németh Zoltánt, a Merkbau Zrt. projektvezetőjét, hogy szavalja el a hagyományos bokrétaavató verset, ezt követően pedig sor került a koccintásra, majd a hagyományoknak megfelelően a pezsgőspoharak földhöz vágására, mely szimbolizálja azt, hogy ennél több baleset, illetve törés már nem fog történni az építkezés további szakaszában.

 

 

Galéria

Mi épül?Merkbau Építőipari és Kereskedelmi Zrt.Liszt Ferenc Nemzetközi RepülőtérBudapestkapacitásbővítéslogisztikai központ

Hírlevél

Hirdetés