Az Aliga Port május 31-étől 213 téliesített hellyel várja a vitorlás és elektromos hajókat, a déli móló pedig mindenki számára nyitott sétányként üzemel majd.
Hamarosan megérkeznek a hajók a Balaton legújabb és egyben az egyik legmodernebb e-kikötőjébe. A létesítmény a Club Aliga területére tervezett Aligaliget beruházás részeként valósult meg. Az egykori pártüdülő 47 hektáros területének fejlesztését, valamint a kikötő bővítését a Bayer Property Zrt. tulajdonába tartozó PRO-MOT Hungária Kft. hajtotta végre.
A létesítményt 2023. június 2-án adják át, a kikötő teljes egészében elkészült, a hajóhelyeket már az azt megelőző napokban, május 31-től foglalhatják el a bérlők. A
kikötői beruházás tovább erősíti a Balaton régió szabadidős és sportcélú hajós életét, ezáltal a turizmusra is kedvező hatással lesz a jövőben.
A 2022. szeptember 1-jén kezdődött és mára már befejeződött átépítési és korszerűsítési munkák keretében a kikötő teljes átépítése és bővítése megtörtént, oly módon, hogy mind a vízgazdálkodási, mind a hajózási előírásoknak és követelményeknek megfeleljen.
Megerősítették a partfalat, újjáépítették a két mólószárat és egy új hullámtörő mólószár is épült. A kialakításánál arra törekedtek, hogy nyugodt, belső vízterületet biztosítsanak az ott lévő hajók számára.
A fejlesztés során 213 (201 állandó és 12 vendég) hajó helyet alakítottak ki, melyek mindegyikében biztosított az ivóvíz és elektromos áram vételezése. Az elhelyezett egységeket okosmérővel látták el, amely egy kikötői adminisztrációs programfelületen mutatja az egyes hajóhelyek áramfogyasztását.
A kikötő teljes egészében téliesített lesz, így egész évben biztosított a hajók vízen tárolása. Minden hajó körül egy szivattyú forgatja a vizet, így a közvetlen környezetében nem fagy be. Ezt a szivattyús vízforgatást már egyre több balatoni kikötő is alkalmazza, a bérlők számára ez jelentősen meghosszabbítja a szezont és elérhetővé teszi a hajók használatát akár egész évben. A kikötőben a hajózási szezon március 15-től november 15-ig tart.
A kikötő egyedi szolgáltatása az a travel liftes daru, amely a hajók vízre tételére, kiemelésére és parti mozgatására szolgál. Mobilitását négy kerék biztosítja, így a szokványos forgódarukkal szemben nem csak egy fix távolságon belül tud mozogni, hanem a hajók szállítására is képes, legyen szó hajómosásról vagy szervizelésről. Mindkét szolgáltatás elérhető az Aliga Port területén. Hasonló szerkezet egyébként a balatonvilágosin kívül csak egy található az országban.
Mint minden beruházásában, a Bayer Construct itt is előregyártott elemek alkalmazásával gyorsította és tette hatékonyabbá a kivitelezést.
Az Aliga Port kikötő teljes vasbeton szerkezete és a vasbeton cölöpök is a cégcsoport biharkeresztesi üzemében készültek. Mint azt Pénzes Róbert projektvezetőtől megtudtuk:
ezek elhelyezése úszómunkagépről történt, egy 71 tonnás cölöpverő géppel. A cölöpökre helyezett összefogó gerenda és az ezen fekvő járófelület, valamint a hullámtörő gerenda is a VIASTEIN gyárában készült.
Az új mólók építése előtt megtörtént a teljes kikötő medence mederkotrása a hajóknak szükséges vízmélység biztosítása érdekében, valamint a meglévő szerkezetek részleges bontása, cölöpök kihúzása. A kőszórás építése részben vízről, részben szárazról történt, ahogy az új 195 méter hosszúságú hullámvédő móló kivitelezése is.
A projekt egyik különlegessége, hogy az északi mólón egy víz alatti gerenda hagyományos technológiával való bontása ellehetetlenült, így 100 méter hosszban robbantással került elbontásra a vasbeton szerkezet – ismertette a kivitelezési megoldást a projektvezető.
A fejlesztésben megvalósult
- egy kishajó sólya a hozzá tartozó sólyatérrel;
- hátsó partfal megerősítése 112,4 m hosszúságban;
- egy új, 195 m hosszú hullám és jégvédelmet szolgáló móló a déli mólószár folytatásaként;
- északi hullámvédő móló 323 m hosszúságban;
- közműfejlesztés (víz-, szennyvíz-, csatorna-, és elektromos hálózat);
- 4 db úszómóló összesen 278,5 m hosszúságban;
- növénytelepítés, területrendezés;
- biztonsági kamerarendszer telepítése.
Északnyugati hullámvédő móló
323 m hosszúságú, amely átépítésével kialakított kikötőhelyek 15 méter hosszú (50 lábas) vitorláshajók és két katamarán kikötését is lehetővé teszi.
A vasbeton felszerkezet egyrészt a megmaradó, bontásból meghagyott kőmag részre, másrészt vasbeton cölöpökre került. Az előregyártott 3,7 m széles vb. lemez adja a járófelületet kikötési lehetőséggel, valamint a vb. hullámtörő gerenda alapját, továbbá közműcsatorna biztosítását.
Déli hullámvédő móló és sétány
Az eredeti hullámvédő móló 178 méteren átépítésre került, mely funkciójában kettős. Az egyik, hogy az úszó kikötői mólókat a hajótulajdonosok ezen tudják megközelíteni, azaz a kikötői funkciója továbbra is megmarad, a másik, hogy közcéllal sétányként is hasznosul. Ezen kettős funkciónak megfelelően került kiépítésre. A vb. előregyártott 4,3 m széles járópanel-sor adja a 4,0 m széles járófelületet és sétányt, valamint a vb. hullámtörő gerenda alapját.
Hullám és jégvédő kőszórásos szerkezetű sétány-móló
A déli móló folytatásaként épült ki ez a mólószár, tekintve, hogy a kikötő nyugati medencerésze korábban védtelen volt a DNY-i irányból fújó szelek keltette hullámhatások ellen. Ennek kiküszöbölésére épült ki a móló nagy frakciójú vízépítési kőanyagból, térkő burkolattal megközelítőleg fél-körív alakban. A sétányon a kényelmet szolgáló padok és világítás, valamint hulladékgyűjtők kerültek elhelyezésre.
Kikötői úszómólók
A hátsó függőleges partfal és az északi hullámvédő móló nyugati szakaszával paralel, azaz a déli mólóra merőlegesen négy úszó kikötőstég rendszert helyeztek el. A pontonokból álló egy-egy rendszer a Fa Hajó gyártmánya. A négy darab úszómóló összesen 136 hajó kikötésére szolgál, melynek előnye, hogy nincs rögzítve a tó fenekéhez, hanem a vízen fekve követni tudja a szintváltozást, ez nagyban megkönnyíti a hajókba történő be- és kiszállást, vagyis nem szükséges korrigáló lépcső. További előnye, hogy nemcsak a hajók orránál, hanem a teljes hosszán be lehet szállni, ebben segítenek az úgynevezett fingerek.
A vitorlás és elektromos kishajók üzemeltetése önmagában a vizet, a talajt nem szennyezi és a kikötői tevékenység határértéken túli zajhatással sem jár.
A Környezet-, Természetvédelmi szakhatóság előírásának megfelelően végezték el a növénytelepítést az új íves hullám- és jégvédő móló belső oldalán. A védett nádast eredeti állapotában megőrizték.
A projekt hazai és saját forrás felhasználásával létesült a Kisfaludy2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. támogatásával.
Hazánk egyik legszebb iskolaépületét 1932-ben avatták fel, a közelgő 100. évfordulóig pedig elvégzik a főépület külsejének rekonstrukcióját. A szakemberek hat ütemben, összesen mintegy 15743 négyzetméternyi felületet tisztítanak meg, javítanak ki és festenek le a műemléki védelem alatt álló intézményen.
Lendület, megújulás és a korábbi értékek megőrzése vezérelte a SZABADICS Group új arculatát.