2024.04.27, Szombat

Hirdetés

Felkerült a bokréta a pápai bázisrepülőtéren épült új toronyra
Fotók: Erdei Mihály/magyarepitok.hu

Felkerült a bokréta a pápai bázisrepülőtéren épült új toronyra

magyarepítok.hu

2023.10.24. 12:00 - Móré Levente

Teherernyő-szárító torony is épül a Strabag kivitelezésében a Stratégiai Légiszállítási Képesség részére a pápai bázisrepülőtérre.

Hirdetés

Kombinált Légikikötő létesítményt hoz létre a Strabag a a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőterén Pápán, ahol ejtőernyő-szárító torony mellett raktár- és irodaépületet is építenek. A tavaly októberben indult projekt építményeire mára a bokréta is felkerült.

A pápai CAPF Kombinált Légikikötő bokrétaünnepségén Kiss Krisztián, a Strabag műszaki területi vezetője emlékeztetett: régi szokás ez, már a 13. századból is vannak bokrétaünnepségre utaló feljegyzések. Ilyenkor a tervező és a kivitelező együtt ünnepli, hogy az épület tartószerkezete elkészült, elérték az épület legmagasabb pontját. Hétfőn ez történt a Stratégiai Légiszállítási Képesség fejlesztésénél is, hiszen a szárítóépület acélszerkezete elkészült, így a hagyományoknak megfelelően koszorút helyeznek el rajta.

Bár a korábbi századokban a bokrétaünnepség jogi esemény is volt, mert a teljesítés igazolását is jelentette, az elmúlt években egyre kisebb hangsúlyt kap. Mint Kiss Krisztián hangsúlyozta: külön öröm, hogy a többnemzeti Stratégiai Légiszállítási Képesség kampuszának fejlesztése sok embert vonzott az építkezés helyszínére, ahol nem csak a projektet ünnepelték, de a szakma hagyományait is – ez pedig a Strabag vezetőségének is kiemelten fontos.

 

Régen látott léptékű katonai fejlesztés

A Strabag 2022 november 10-én vette át a munkaterületet, ahol a kezdeti tervezési nehézségek miatt kicsit lassabban indult a projekt a tervezettnél, de a problémákat sikerült orvosolni és mára jó ütemben halad a kivitelezés. Augusztus 2-án elkezdték a felszerkezet építését és 12 hét alatt elérték az épület jelenleg is látható, előrehaladott készültségi állapotát, amelyhez

  • 7400 m3 földet és helyi anyagot mozgattak meg,
  • 5400 m3 töltést építettek vissza,
  • 266 tonna betonacélt és
  • 1940 m3 betont építettek be,
  • a szerkezetbe pedig 355 tonna szerkezeti acélt telepítettek eddig.

Ott Gábor, a NATO Légiszállítást Kezelő Programiroda infrastrukturális és létesítménygazdálkodási részlegének vezetője kiemelte: elérni a tartószerkezet legmagasabb pontját jelentős mérföldkő számukra is, hiszen a 2018-ban indult projekt fordulópontja ez. A tanulmánytervek készítése után az amerikai légierő tervezési irányelvei alapján kezdték el egy állandó jellegű légi teherszállítási létesítmény kialakítását, ami a korábbi, ideiglenesnek szánt sátor funkcióit veszi majd át, azokat ugyanakkor jelentősen kibővíti

többek között a teherernyő-szárító toronnyal, ami Magyarországon biztosan, de talán a régióban is egyedülálló létesítmény lesz.

 

12 országot szolgál

A Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtere ad otthont a Stratégiai Légiszállítási Képességek (SAC),  amely független, katonai együttműködési programként 12 tagország számára biztosít hozzáférést stratégiai katonai légiszállítási képességhez három Boeing C-17-es teherszállító repülővel. A programot 2008 szeptemberében indították 30 éves időtávra és mára átlépték a 40 ezer repült órát is.

Magyarország, mint befogadó nemzet mellett tagállamai NATO tagországok (Bulgária, Észtország, Finnország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia és az USA), valamint a NATO csatlakozás küszöbén álló, „partnerség a békéért” országként Svédország is. E partnerországoknak szükségük van stratégiai légiszállításra, amit egyedül nem feltétlenül tudnának finanszírozni, ezért számukra nagy segítség a stratégiai légiszállítási eszközök közös tulajdonlása és üzemeltetése. Magyarország, mint befogadónemzet biztosítja a pápai MH 47. Bázisrepteret, ami a nehézlégiszállító repülők hazai bázisa.

 

Folytatódnak a fejlesztések

Annak érdekében, hogy mindez jól működjön, létrehozták a NATO Légiszállítást Kezelő Programirodát, amely azért felel, hogy a C-17-es flotta életciklusa során minden szükséges létesítményt, eszközt és szolgáltatást beszerezzen, kezeljen és üzemeltessen; továbbá pénzügyi, adminisztratív, logisztikai és helyszíni támogatást nyújtson a Nehéz Légiszállító Ezred műveletihez. Ennek a támogatásnak a keretében valósult meg 2016-ban a több hektár területű SAC hangárkomplexum, és ennek az infrastrukturális programnak következő bővítési üteme a jelen projekt, valamint a reményeik szerint hamarosan induló C-17-es Légiszemélyzeti-kiképző létesítmény, az ún. szimulátorépület is.

Ott Gábor zárszóként kiemelte: bízik abban, hogy jövő tavasszal már az ünnepélyes átadón köszöntheti majd a hallgatóságot.

 

Galéria

Mi épül?StrabagPáparepülőtérHM 47 Bázisrepülőtér

Hírlevél

Hirdetés