2024.11.21, Csütörtök
Nem mindennapi kivitelezésre van szükség a Hungaroring sikeréhez – interjú Juhász Zoltánnal
Fotók: magyarepitok.hu / Dernovics Tamás és Erdei Mihály

Nem mindennapi kivitelezésre van szükség a Hungaroring sikeréhez – interjú Juhász Zoltánnal

magyarepitok.hu

2024.02.14. 08:00 - Sándor Csilla

A számos kihívás közül a legnagyobbat a munkálatok versenyidőszakok közé történő beszorítása jelenti a Hungaroring nagyszabású fejlesztésében, amely az ütemterv szerint halad a Market Építő Zrt. és a Bayer Construct kivitelezésében. A több szempontból is nagy téttel bíró munkálatok részleteiről Juhász Zoltánnal, a Market Építő Zrt. műszaki igazgatójával beszélgettünk.

Hirdetés

– Két alkalommal kell megszakítania a munkát a Hungaroring 2023 és 2026 közötti felújításán a kivitelezőknek, hogy a munkagépekkel együtt fel- és levonuljanak a területről. A mogyoródi versenypályán zajló építkezés ugyanis nem befolyásolhatja a 2024-es és a 2025-ös Magyar Nagydíj zavartalan lebonyolítását. Vajon a munkaterület elhagyása és a visszatelepülés vagy a kőbe vésett határidők jelentik a nagyobb kihívást a kivitelezők számára?

– A tervezéshez adottak voltak a 2024-es Formula-1-es Magyar Nagydíj és egy hét eltolással a 2025-ös futam időpontjai is. Szerződés rögzíti, hogy vissza kell adnunk a területet a megrendelő, a Hungaroring Zrt. számára a 2024-es futam előtt és a 2025-ös futam előtt használatba vételi engedéllyel a létesítményeket, hogy megrendezhessék a versenyeket. Az volt a tervünk, hogy a versenydátumok ismeretében olyan időkapukat nyitunk, amelyekben ésszerűen és biztonságosan teljesíthető projektszakaszokat tudunk meghatározni.

 

 

– Milyen munkafolyamatokkal kell végezni az első levonulásig, vagyis 2024 májusáig?

– A megrendelő alapkoncepciója az volt, hogy a 2024 májusig tartó első ütemben készüljön el a főtribün mögötti területen a rendezvénytér támfalrendszere és a közművek, valamint a VIP lépcső kialakítása. A rendezvénytér munkáinál körülbelül 30-50 ezer köbméternyi föld megmozgatását kellett elvégezni. Jelenleg ezen a területen tudunk dolgozni, és szeretnénk minél jobban csökkenteni a későbbi ütemek terhét, ezért úgy döntöttünk, hogy a második ütemre tervezett feladatok közül előresoroljuk a rendezvénytér helyének kialakítását és a közművek komplett kiépítését a felújítással érintett valamennyi területen és a depóépület, valamint annak környezetének megépítését.

A támfalrendszer és a rendezvénytér kialakításánál eddig megmozgatott több mint 30.000 köbméter földet azonnal hasznosítottuk, mert az első ütemben kivitelezett depóépület alapozáshoz el kellett készíteni a földművet, hogy egyáltalán tudjunk alapozni. Csak az új depóépület cölöpözésének megkezdéséhez több mint 12.000 köbméter földre volt szükség!

– Hol tudják elhelyezni a kitermelendő földmennyiséget még és mihez kezdenek a bontások során eddig keletkezett 5.000 köbméter betonnal?

– Az új főlelátó székei magasabban lesznek, mint a mostani lelátó székei. Emiatt a főtribün teljes hosszában 1,5 méteres feltöltésre lesz szükség az építkezés második ütemében. Annak érdekében, hogy ne kelljen majd minden földet újra megmozgatni a támfal építésekor, egy ideiglenes földpadkát alakítunk ki a rendezvénytér támfala előtt, amelyben elrejtünk 10-12.000 köbméter földet az első ütem alatt. Ez a mennyiség nem elegendő a teljes lelátó tervezett feltöltéséhez, de ahhoz igen, hogy a munkák folytonossága biztosítható legyen és ne okozzon fennakadást a visszaépítés során a töltő föld hiánya.

A földmunkáknál ebben az időszakban naponta 15 darab nyolctengelyes, 16-20 köbméter föld szállítására alkalmas teherkocsi dolgozik. Az első ütem bontási munkáiból 5.000 köbméter betontörmelék keletkezett. A cégünk zöld programjának keretén belül a ledarált betont beminősítjük, majd a Hungaroring területén – jelenleg az új depónál – ismét felhasználjuk ágyazati anyagként talajjavításra az anyagminősítést követően. 

 

 
Éjjel-nappal folyik az új depó alapozása

– A rendezvénytér támfalkialakítási munkáin túl más, későbbre ütemezett munkálatokat is elvégeznek ebben az első májusig tartó ciklusban? 

– A kivitelezés második üteméből hoztuk előbbre a depóépület szerkezetkész és funkcionálisan használható megépítését. Ez a főépület mögötti területen valósul meg, ahol a versenyek alatt a csapatok buszai és kamionjai parkolnak majd. A depóépületnek májusig úgy el kell készülnie, hogy azt a 2024-es futamon már használni tudják. Jelenleg 0-24 órában folyik a depó cölöpalapozása, három brigád váltja egymást a műszakokban. A már lefúrt cölöpök számát tekintve átléptük az 1300 darabot. Február 6-ig a depóépülethez szükséges valamennyi cölöp elkészült.

A depó rétegrendje eltér a szokványos lapos tetős épületekétől. Az alsó kéregelemre 30 centiméter vastag vasbeton-födémszerkezet kerül, majd erre jön a szigetelés, végül pedig az aszfaltburkolat. Nehezíti a kivitelezést a szűkös határidőn túl, hogy a szigeteléskor a vasbetonfödém víztartalma nem lehet 4 %-nál magasabb. A jó időbeosztáson kívül jó időre is szükségünk lesz. A depó kivitelezési ütemének felgyorsítására négy toronydarut állítunk fel az első ütemben, ám ezeket májusban le kell bontanunk.

A depóhoz hasonlóan az előrehozott munkák zajlanak a pálya alatt átfutó két alagút kialakításánál is. A depónál használt két cölöpözőgép áttelepítésével plusz egy új cölöpözőgép bevonásával március végére a támfal és a rendezvénytér feletti részek cölöpözése is befejeződhet.

Jelenleg összesen 420 ember dolgozik egyszerre az egyes építési helyszíneken. A munkaterület második, augusztusi eleji átvétele után összesen hét toronydaru segíti majd a kivitelezést. Az igazán nagy intenzitású munkavégzés a 2024-es futam utáni visszatéréskor kezdődhet el. 

 


Két alagutat építenek a versenypálya felbontásával

– Az építkezések érintik a versenypályát is?

– Igen. A célegyenesben két szakaszon átvágtuk a pálya aszfaltburkolatát a földalatti átjárók megépítéséhez. Jelenleg ezeknek a cölöpözését végezzük a felszínről és azután tudjuk megkezdeni a szerkezetépítési munkát, majd a pályaszerkezet helyreállítását a 2024-es versenyfutamra. A közönségforgalmi alagutat a látogatók majd 2025-től használhatják.

A második alagút egy ún. technikai alagút a paddock és a főlelátó között, amely a VIP vendégek és a szolgálati személyzet részére készül, valamint technológiai kapcsolatot biztosít az épületrészek között. A mélyépítési munkák mostani szakaszában már a rendezvénytér csatornanyomvonalait is lefektetjük, illetve a depó és paddock épület közti végleges csatornanyomvonalakat, valamint a szűk építési területen kívül eső közműveket, hogy az építés során elkészült új épületek végleges közműellátása biztosított legyen.

– Milyen többletfeladatokkal jár a munkaterület májusi elhagyása?

– A Hungaroringről a júliusi futam megkezdése előtt le kell vonulnunk. A megrendelő mindössze 2200 négyzetméternyi területet tud nélkülözni a futam idején a parkoló területén. Emiatt a levonulás idején csak a kivitelezésen dolgozó cégek számára épített konténerváros maradhat a Ringen. Ezt molinókkal fedik majd el, hogy ne árulkodjon arról, hogy a pályán építkezés zajlik. A munkagépeket is el kell szállítanunk.

Valószínűleg lesz néhány trükk, amit a közvetítések látványvilága miatt majd alkalmaznunk kell az építési nyomok elfedésére. Természetesen helyre kell állítanunk a pálya két átvágott szakaszán az aszfaltburkolatot és visszaépítjük a biztonságtechnikai korlátokat, biztosítani kell az átépített közműrendszerek működőképességét a meglévő épületrészekhez, továbbá biztosítani kell a megnövekedett energiaigényt. A futam idején 8-10 fővel felügyeletet adunk a beépített rendszerek zavartalan működtetésének biztosítása miatt.

 

 

Az „igazi hajtás” a 2024-es futam után kezdődik

– Mikor térhetnek vissza a júliusi futam után és akkor mivel folytatódik a munka? 

– A szerződés alapján a 2024-es Magyar Nagydíj megrendezése után, legkorábban a futam után 10 nappal folytatódhat az építkezés. Ekkor kezdődik el a 2025 júniusig tartó időszak, a kivitelezés második üteme. Ebbe a szakaszba a főlelátó bontása és felépítése, a rendezvénytér átépítése és a paddock, vagyis a versenypálya főépületének teljes bontása és az új, szerkezetkész épület átadása tartozik bele.

A paddock épület esetében a pince épületrész és versenyboxok kiépítése és használatra történő átadása is elengedhetetlen, ami azt feletételezi, hogy az épület, annak ellenére, hogy csak szerkezetkész, az érintett szinteken már nem ázhat be.

– Melyiket tartják a feladatok közül a legnehezebbnek?  

– A második szakasz legkritikusabb pontja a főlelátó lebontása és az új tribün megépítése lesz. A projekt igazi nehézsége, hogy része egy hétszintes épületszakasz részben földalatti megépítése is, ami összekapcsolja majd a paddock épületet és a főlelátót. Számításaink szerint ez a munkafolyamat 4-5 hónapot igényel.

A főlelátót a kritikus épületrész miatt jobb lett volna már az első ütemben lebontani, a biztos határidő megtartása miatt úgy, hogy az idei futamra egy ideiglenes tribünt biztosítunk a szurkolóknak, de ezt a jegyeladások ellehetetlenítették, mert a bérelt lelátó nem tudta biztosítani a 2024-es futamra a jelenlegi lelátó szék- és ülőhelysémáját, így ezt a lehetőséget el kellett vetnünk.

Így amikor 2024. augusztus elején visszakapjuk a munkaterületet, azonnal el kell kezdenünk a lelátó elbontását és megépítését, hogy alig 10 hónap alatt elkészülhessen az új főlelátó. A földmunkák és cölöpözési munkák után a földalatti kritikus épületrész megépítése következik a komplett előregyártott lelátó rész megépítésével párhuzamosan, ami egy 10.500 férőhelyes fedett lelátó lesz. Az új lelátót használatba vételi engedéllyel 2025 tavaszán kell átadnunk a megrendelőnek a futam előtt.  

- A 2024-es és 2025-ös futamok közötti tíz hónapban egy új főépületnek is szerkezetkésznek kell lennie, mielőtt másodszor is le kell vonulniuk a munkaterületről…

– A versenyek lebonyolításának fő helyszíne az úgynevezett paddock épületrész. Ebben az épületben kap helyet a média, a versenyigazgatóság, a versenyirányítás és egy étterem is. Tíz hónap áll majd rendelkezésre, hogy a jelenlegi paddock közel 300 méter hosszú, 13 méter széles építményét teljesen elbontsuk és a helyére egy 7 méterrel szélesebb új épület épüljön cölöpalapozással, két pinceszint kiépítése után, és egy szerkezetkész épületként kerüljön átadásra a második ütem végén.

Utóbbi azt jelenti, hogy az épület nem ázik be, pormentes, és a csapatok által használt földszinti rész, a boxok teljesen kiépítettek. Továbbá a tetőn lévő gépészeti udvarokba elhelyeztük a főgépészetet és ezek közül számosat be is üzemeltünk. Továbbá a megrendelő jelezte, hogy az első emelet egyes részeit is működtetni akarja a jövő évi futam idején, vagyis ezekkel is el kell készülnünk.

 

 

Versenyfutás az idővel 

Milyen módszerekkel igyekeznek időt nyerni? 

– Felosztottuk a főépületet úgynevezett dilatációs egységekre. Ezt úgy lehet a legkönnyebben elképzelni, mintha egyidőben három önálló épületet építenénk: külön csapatokkal, építésvezetőséggel fogjuk a kivitelezést megvalósítani. Szükség esetén további szakaszokra – összesen hat részre, illetve a díszlépcső részel együtt hét – bontható a főépület megépítése, amelyet az alapozás után, előregyártott épületelemekből állítunk össze. Az előregyártás a gyors építhetőség miatt fontos.

A rendezvénytér látogatóit kiszolgáló büfék, árusítóhelyek épületei szintén előregyártott épületek lesznek. A rendezvénytér különböző stílusú létesítményeit egyben szállítják majd a helyszínre, ahol beemelik őket a helyükre. A futamok miatti levonulások időszakát az előregyártott elemeknek a gyártására fordítjuk és felkészülünk a következő ütemek kivitelezésére.

– Milyen feladatok maradnak hátra a kivitelezésből a 2025-ös futamot követő időszakra a 2026-os teljes átadásig, ami egyben a pálya fennállásának 40. évfordulója is lesz?

– A főépületet teljesen be kell fejeznünk 2026-ra. A tereprendezés és a szakipari munkák elvégzése után a versenypálya célegyenesének teljes hosszában ki kell javítani a burkolatot, amit a két alagút miatt átvágtunk. Speciális aszfaltréteget kap a Hungaroringnek ez a szakasza, amelynek kivitelezése nagy precizitást igényel, ugyanis nem elfogadható az útfelületben lévő egyenetlenség 3 milliméter felett.

– A Hungaroring teljes kivitelezési munkáját tekintve mi jelenti a legnagyobb kihívást?

– Rengeteg meglepetéssel találkozunk már a kivitelezés első fázisában is. Előfordul, hogy a földmunkák során megsérülnek a pontatlanul feltüntetett csővezetékek, amelyek kiváltását rögtön el kell készíteni vagy kábelszakadás történik, ami a teljes Hungaroring területén áramkimaradást okozhat.

Kihívás, hogy úgy építünk új rendszereket, hogy a régit életben kell tartani, hiszen a verseny zavartalan lebonyolítását biztosítani kell a megmaradó épületrészekkel. Komoly feladat az is, hogy a főépületből ideiglenesen kitelepítik majd a versenyirányítást a 2024-es futam után. Mindezt annak érdekében, hogy a második ütemben, augusztusban azonnal elkezdhessük a főépület, azaz a paddock épület lebontását. A depóépület előtt felépített konténervárosba költöztetik a pálya működtetéséhez létfontosságú eszközöket. A 2025-ös évet a versenyirányítás ott tölti majd, hogy aztán beköltözhessenek az új paddock épületbe.

Mind közül a legnagyobb kihívást a kivitelezési munkálatok versenyidőszakok közé történő beszorítása jelenti. Az időzítésen, a precíz kivitelezésen múlik, hogy a Magyar Nagydíj megkapja-e a versenyengedélyét. Jelenleg pedig teljesen az ütemtervünk szerint haladunk.

 

Gyulay Zsolt: A Hungaroring felújítása számomra felér majd egy olimpiai győzelemmel

„A Hungaroring a felújítások után 365 napon át használható, nemzetközi színvonalú rendezvényközpont lesz – a sebesség birodalma, az autósport otthona. Mind az itt elérhető szolgáltatások, a kiszolgáló épületek és az infrastruktúra 21. századi színvonalúak lesznek” – mondta portálunknak a mogyoródi Forma-1-es versenypálya felújításáról Gyulay Zsolt. A Hungaroring Zrt. elnök-vezérigazgatója emlékeztetett, elkerülhetetlenné vált a pálya modernizációja. A Hungaroring egyes részei majdnem negyven évesek, eljárt felettük az idő. Másrészt pedig az 1986-ban épült pálya infrastruktúrája egyszerűen nem veheti fel a versenyt a modern pályákkal.

Gyulay Zsolt hozzátette: „Szerencsénk van, hogy a versenyzők és a csapatok Budapest közelsége és a magas színvonalú sportszakmai kiszolgálás miatt szeretnek a Hungaroringre járni, de sem a boxok mérete, sem a paddock szélessége, sem az épület színvonala nem felel már meg a nemzetközi standardnak. Ez évek óta nyílt titok.” Az elnök büszke rá, hogy tavaly nyáron 2032-ig meghosszabbították a versenyek rendezéséről szóló szerződést, de ez azt is rögzítette, hogy a pályának meg kell újulnia. Kifejtette: a kormány az ügy mögé állt és anyagi hátteret biztosít a pálya 2026-ig tartó felújításához.

Az idei futamra - bár ez láthatatlan munkának tűnhet a versenyzők és a nézők szemszögéből is - de elkészülnek a közmű-fejlesztések. Ez az elnök elmondása szerint megkönnyíti a hétköznapok és a nagy nemzetközi események idején is a pálya működtetését. „A 2024-es futam előtt 60 nappal kapjuk vissza a pályát a kivitelező konzorciumtól, a fennmaradó idő áll rendelkezésünkre a verseny előkészítésére és lebonyolítására. A futamokat az építkezéstől függetlenül meg kell rendeznünk” – mondta Gyulay Zsolt. A Formula 1-es mezőny az idén már 39. alkalommal vendégeskedik hazánkban. A Hungaroring vezérigazgatója úgy véli, hogy az felbecsülhetetlen értékű az országimázs szempontjából, hiszen a verseny előtt gyönyörű fővárosunk képeit emberek százmilliói látják a televízióban. Hozzáfűzte: „A pálya megújulása azt mutatja majd, ami már eddig sem volt titok, hogy Magyarországon szeretjük a sportot és mindent megteszünk, hogy a világ legjobb autóversenyzői még sokáig nálunk versenyezzenek. Nekem személy szerint pedig felér majd egy olimpiai győzelemmel.”

 

Gyulay Zsolt, a Hungaroring Zrt. elnök-vezérigazgatója

 

Galéria

Mi épül?HungaroringMarket Építő Zrt.Bayer Construct Zrt.Hungaroring Zrt.Forma-1MogyoródMagyar NagydíjBudapest

Hírlevél

Hirdetés