A számos kihívás közül a legnagyobbat a munkálatok versenyidőszakok közé történő beszorítása jelenti a Hungaroring nagyszabású fejlesztésében, amely az ütemterv szerint halad a Market Építő Zrt. és a Bayer Construct kivitelezésében. A több szempontból is nagy téttel bíró munkálatok részleteiről Juhász Zoltánnal, a Market Építő Zrt. műszaki igazgatójával beszélgettünk.
– Két alkalommal kell megszakítania a munkát a Hungaroring 2023 és 2026 közötti felújításán a kivitelezőknek, hogy a munkagépekkel együtt fel- és levonuljanak a területről. A mogyoródi versenypályán zajló építkezés ugyanis nem befolyásolhatja a 2024-es és a 2025-ös Magyar Nagydíj zavartalan lebonyolítását. Vajon a munkaterület elhagyása és a visszatelepülés vagy a kőbe vésett határidők jelentik a nagyobb kihívást a kivitelezők számára?
– A tervezéshez adottak voltak a 2024-es Formula-1-es Magyar Nagydíj és egy hét eltolással a 2025-ös futam időpontjai is. Szerződés rögzíti, hogy vissza kell adnunk a területet a megrendelő, a Hungaroring Zrt. számára a 2024-es futam előtt és a 2025-ös futam előtt használatba vételi engedéllyel a létesítményeket, hogy megrendezhessék a versenyeket. Az volt a tervünk, hogy a versenydátumok ismeretében olyan időkapukat nyitunk, amelyekben ésszerűen és biztonságosan teljesíthető projektszakaszokat tudunk meghatározni.
– Milyen munkafolyamatokkal kell végezni az első levonulásig, vagyis 2024 májusáig?
– A megrendelő alapkoncepciója az volt, hogy a 2024 májusig tartó első ütemben készüljön el a főtribün mögötti területen a rendezvénytér támfalrendszere és a közművek, valamint a VIP lépcső kialakítása. A rendezvénytér munkáinál körülbelül 30-50 ezer köbméternyi föld megmozgatását kellett elvégezni. Jelenleg ezen a területen tudunk dolgozni, és szeretnénk minél jobban csökkenteni a későbbi ütemek terhét, ezért úgy döntöttünk, hogy a második ütemre tervezett feladatok közül előresoroljuk a rendezvénytér helyének kialakítását és a közművek komplett kiépítését a felújítással érintett valamennyi területen és a depóépület, valamint annak környezetének megépítését.
A támfalrendszer és a rendezvénytér kialakításánál eddig megmozgatott több mint 30.000 köbméter földet azonnal hasznosítottuk, mert az első ütemben kivitelezett depóépület alapozáshoz el kellett készíteni a földművet, hogy egyáltalán tudjunk alapozni. Csak az új depóépület cölöpözésének megkezdéséhez több mint 12.000 köbméter földre volt szükség!
– Hol tudják elhelyezni a kitermelendő földmennyiséget még és mihez kezdenek a bontások során eddig keletkezett 5.000 köbméter betonnal?
– Az új főlelátó székei magasabban lesznek, mint a mostani lelátó székei. Emiatt a főtribün teljes hosszában 1,5 méteres feltöltésre lesz szükség az építkezés második ütemében. Annak érdekében, hogy ne kelljen majd minden földet újra megmozgatni a támfal építésekor, egy ideiglenes földpadkát alakítunk ki a rendezvénytér támfala előtt, amelyben elrejtünk 10-12.000 köbméter földet az első ütem alatt. Ez a mennyiség nem elegendő a teljes lelátó tervezett feltöltéséhez, de ahhoz igen, hogy a munkák folytonossága biztosítható legyen és ne okozzon fennakadást a visszaépítés során a töltő föld hiánya.
A földmunkáknál ebben az időszakban naponta 15 darab nyolctengelyes, 16-20 köbméter föld szállítására alkalmas teherkocsi dolgozik. Az első ütem bontási munkáiból 5.000 köbméter betontörmelék keletkezett. A cégünk zöld programjának keretén belül a ledarált betont beminősítjük, majd a Hungaroring területén – jelenleg az új depónál – ismét felhasználjuk ágyazati anyagként talajjavításra az anyagminősítést követően.
– A rendezvénytér támfalkialakítási munkáin túl más, későbbre ütemezett munkálatokat is elvégeznek ebben az első májusig tartó ciklusban?
– A kivitelezés második üteméből hoztuk előbbre a depóépület szerkezetkész és funkcionálisan használható megépítését. Ez a főépület mögötti területen valósul meg, ahol a versenyek alatt a csapatok buszai és kamionjai parkolnak majd. A depóépületnek májusig úgy el kell készülnie, hogy azt a 2024-es futamon már használni tudják. Jelenleg 0-24 órában folyik a depó cölöpalapozása, három brigád váltja egymást a műszakokban. A már lefúrt cölöpök számát tekintve átléptük az 1300 darabot. Február 6-ig a depóépülethez szükséges valamennyi cölöp elkészült.
A depó rétegrendje eltér a szokványos lapos tetős épületekétől. Az alsó kéregelemre 30 centiméter vastag vasbeton-födémszerkezet kerül, majd erre jön a szigetelés, végül pedig az aszfaltburkolat. Nehezíti a kivitelezést a szűkös határidőn túl, hogy a szigeteléskor a vasbetonfödém víztartalma nem lehet 4 %-nál magasabb. A jó időbeosztáson kívül jó időre is szükségünk lesz. A depó kivitelezési ütemének felgyorsítására négy toronydarut állítunk fel az első ütemben, ám ezeket májusban le kell bontanunk.
A depóhoz hasonlóan az előrehozott munkák zajlanak a pálya alatt átfutó két alagút kialakításánál is. A depónál használt két cölöpözőgép áttelepítésével plusz egy új cölöpözőgép bevonásával március végére a támfal és a rendezvénytér feletti részek cölöpözése is befejeződhet.
Jelenleg összesen 420 ember dolgozik egyszerre az egyes építési helyszíneken. A munkaterület második, augusztusi eleji átvétele után összesen hét toronydaru segíti majd a kivitelezést. Az igazán nagy intenzitású munkavégzés a 2024-es futam utáni visszatéréskor kezdődhet el.
– Az építkezések érintik a versenypályát is?
– Igen. A célegyenesben két szakaszon átvágtuk a pálya aszfaltburkolatát a földalatti átjárók megépítéséhez. Jelenleg ezeknek a cölöpözését végezzük a felszínről és azután tudjuk megkezdeni a szerkezetépítési munkát, majd a pályaszerkezet helyreállítását a 2024-es versenyfutamra. A közönségforgalmi alagutat a látogatók majd 2025-től használhatják.
A második alagút egy ún. technikai alagút a paddock és a főlelátó között, amely a VIP vendégek és a szolgálati személyzet részére készül, valamint technológiai kapcsolatot biztosít az épületrészek között. A mélyépítési munkák mostani szakaszában már a rendezvénytér csatornanyomvonalait is lefektetjük, illetve a depó és paddock épület közti végleges csatornanyomvonalakat, valamint a szűk építési területen kívül eső közműveket, hogy az építés során elkészült új épületek végleges közműellátása biztosított legyen.
– Milyen többletfeladatokkal jár a munkaterület májusi elhagyása?
– A Hungaroringről a júliusi futam megkezdése előtt le kell vonulnunk. A megrendelő mindössze 2200 négyzetméternyi területet tud nélkülözni a futam idején a parkoló területén. Emiatt a levonulás idején csak a kivitelezésen dolgozó cégek számára épített konténerváros maradhat a Ringen. Ezt molinókkal fedik majd el, hogy ne árulkodjon arról, hogy a pályán építkezés zajlik. A munkagépeket is el kell szállítanunk.
Valószínűleg lesz néhány trükk, amit a közvetítések látványvilága miatt majd alkalmaznunk kell az építési nyomok elfedésére. Természetesen helyre kell állítanunk a pálya két átvágott szakaszán az aszfaltburkolatot és visszaépítjük a biztonságtechnikai korlátokat, biztosítani kell az átépített közműrendszerek működőképességét a meglévő épületrészekhez, továbbá biztosítani kell a megnövekedett energiaigényt. A futam idején 8-10 fővel felügyeletet adunk a beépített rendszerek zavartalan működtetésének biztosítása miatt.
– Mikor térhetnek vissza a júliusi futam után és akkor mivel folytatódik a munka?
– A szerződés alapján a 2024-es Magyar Nagydíj megrendezése után, legkorábban a futam után 10 nappal folytatódhat az építkezés. Ekkor kezdődik el a 2025 júniusig tartó időszak, a kivitelezés második üteme. Ebbe a szakaszba a főlelátó bontása és felépítése, a rendezvénytér átépítése és a paddock, vagyis a versenypálya főépületének teljes bontása és az új, szerkezetkész épület átadása tartozik bele.
A paddock épület esetében a pince épületrész és versenyboxok kiépítése és használatra történő átadása is elengedhetetlen, ami azt feletételezi, hogy az épület, annak ellenére, hogy csak szerkezetkész, az érintett szinteken már nem ázhat be.
– Melyiket tartják a feladatok közül a legnehezebbnek?
– A második szakasz legkritikusabb pontja a főlelátó lebontása és az új tribün megépítése lesz. A projekt igazi nehézsége, hogy része egy hétszintes épületszakasz részben földalatti megépítése is, ami összekapcsolja majd a paddock épületet és a főlelátót. Számításaink szerint ez a munkafolyamat 4-5 hónapot igényel.
A főlelátót a kritikus épületrész miatt jobb lett volna már az első ütemben lebontani, a biztos határidő megtartása miatt úgy, hogy az idei futamra egy ideiglenes tribünt biztosítunk a szurkolóknak, de ezt a jegyeladások ellehetetlenítették, mert a bérelt lelátó nem tudta biztosítani a 2024-es futamra a jelenlegi lelátó szék- és ülőhelysémáját, így ezt a lehetőséget el kellett vetnünk.
Így amikor 2024. augusztus elején visszakapjuk a munkaterületet, azonnal el kell kezdenünk a lelátó elbontását és megépítését, hogy alig 10 hónap alatt elkészülhessen az új főlelátó. A földmunkák és cölöpözési munkák után a földalatti kritikus épületrész megépítése következik a komplett előregyártott lelátó rész megépítésével párhuzamosan, ami egy 10.500 férőhelyes fedett lelátó lesz. Az új lelátót használatba vételi engedéllyel 2025 tavaszán kell átadnunk a megrendelőnek a futam előtt.
- A 2024-es és 2025-ös futamok közötti tíz hónapban egy új főépületnek is szerkezetkésznek kell lennie, mielőtt másodszor is le kell vonulniuk a munkaterületről…
– A versenyek lebonyolításának fő helyszíne az úgynevezett paddock épületrész. Ebben az épületben kap helyet a média, a versenyigazgatóság, a versenyirányítás és egy étterem is. Tíz hónap áll majd rendelkezésre, hogy a jelenlegi paddock közel 300 méter hosszú, 13 méter széles építményét teljesen elbontsuk és a helyére egy 7 méterrel szélesebb új épület épüljön cölöpalapozással, két pinceszint kiépítése után, és egy szerkezetkész épületként kerüljön átadásra a második ütem végén.
Utóbbi azt jelenti, hogy az épület nem ázik be, pormentes, és a csapatok által használt földszinti rész, a boxok teljesen kiépítettek. Továbbá a tetőn lévő gépészeti udvarokba elhelyeztük a főgépészetet és ezek közül számosat be is üzemeltünk. Továbbá a megrendelő jelezte, hogy az első emelet egyes részeit is működtetni akarja a jövő évi futam idején, vagyis ezekkel is el kell készülnünk.
– Milyen módszerekkel igyekeznek időt nyerni?
– Felosztottuk a főépületet úgynevezett dilatációs egységekre. Ezt úgy lehet a legkönnyebben elképzelni, mintha egyidőben három önálló épületet építenénk: külön csapatokkal, építésvezetőséggel fogjuk a kivitelezést megvalósítani. Szükség esetén további szakaszokra – összesen hat részre, illetve a díszlépcső részel együtt hét – bontható a főépület megépítése, amelyet az alapozás után, előregyártott épületelemekből állítunk össze. Az előregyártás a gyors építhetőség miatt fontos.
A rendezvénytér látogatóit kiszolgáló büfék, árusítóhelyek épületei szintén előregyártott épületek lesznek. A rendezvénytér különböző stílusú létesítményeit egyben szállítják majd a helyszínre, ahol beemelik őket a helyükre. A futamok miatti levonulások időszakát az előregyártott elemeknek a gyártására fordítjuk és felkészülünk a következő ütemek kivitelezésére.
– Milyen feladatok maradnak hátra a kivitelezésből a 2025-ös futamot követő időszakra a 2026-os teljes átadásig, ami egyben a pálya fennállásának 40. évfordulója is lesz?
– A főépületet teljesen be kell fejeznünk 2026-ra. A tereprendezés és a szakipari munkák elvégzése után a versenypálya célegyenesének teljes hosszában ki kell javítani a burkolatot, amit a két alagút miatt átvágtunk. Speciális aszfaltréteget kap a Hungaroringnek ez a szakasza, amelynek kivitelezése nagy precizitást igényel, ugyanis nem elfogadható az útfelületben lévő egyenetlenség 3 milliméter felett.
– A Hungaroring teljes kivitelezési munkáját tekintve mi jelenti a legnagyobb kihívást?
– Rengeteg meglepetéssel találkozunk már a kivitelezés első fázisában is. Előfordul, hogy a földmunkák során megsérülnek a pontatlanul feltüntetett csővezetékek, amelyek kiváltását rögtön el kell készíteni vagy kábelszakadás történik, ami a teljes Hungaroring területén áramkimaradást okozhat.
Kihívás, hogy úgy építünk új rendszereket, hogy a régit életben kell tartani, hiszen a verseny zavartalan lebonyolítását biztosítani kell a megmaradó épületrészekkel. Komoly feladat az is, hogy a főépületből ideiglenesen kitelepítik majd a versenyirányítást a 2024-es futam után. Mindezt annak érdekében, hogy a második ütemben, augusztusban azonnal elkezdhessük a főépület, azaz a paddock épület lebontását. A depóépület előtt felépített konténervárosba költöztetik a pálya működtetéséhez létfontosságú eszközöket. A 2025-ös évet a versenyirányítás ott tölti majd, hogy aztán beköltözhessenek az új paddock épületbe.
Mind közül a legnagyobb kihívást a kivitelezési munkálatok versenyidőszakok közé történő beszorítása jelenti. Az időzítésen, a precíz kivitelezésen múlik, hogy a Magyar Nagydíj megkapja-e a versenyengedélyét. Jelenleg pedig teljesen az ütemtervünk szerint haladunk.
Gyulay Zsolt: A Hungaroring felújítása számomra felér majd egy olimpiai győzelemmel
Nemzeti függetlenségünk egyik legfontosabb szimbóluma, a Magyar Tudományos Akadémia székháza hatalmas átalakuláson esik át. A Fejér-B.Á.L.- ÉPKAR Zrt.-Vitruvius Kft. hármas konzorciumi fővállalkozásában zajló kivitelezésen már több fontos munkafázist sikerült lezárni.
Az akkumulátorcella-gyár épülete elkészült, jelenleg az épületgépészeti és villamossági szerelések zajlanak.