A számos kihívás közül a legnagyobbat a munkálatok versenyidőszakok közé történő beszorítása jelenti a Hungaroring nagyszabású fejlesztésében, amely az ütemterv szerint halad a Market Építő Zrt. és a Bayer Construct kivitelezésében. A több szempontból is nagy téttel bíró munkálatok részleteiről Juhász Zoltánnal, a Market Építő Zrt. műszaki igazgatójával beszélgettünk.
– Két alkalommal kell megszakítania a munkát a Hungaroring 2023 és 2026 közötti felújításán a kivitelezőknek, hogy a munkagépekkel együtt fel- és levonuljanak a területről. A mogyoródi versenypályán zajló építkezés ugyanis nem befolyásolhatja a 2024-es és a 2025-ös Magyar Nagydíj zavartalan lebonyolítását. Vajon a munkaterület elhagyása és a visszatelepülés vagy a kőbe vésett határidők jelentik a nagyobb kihívást a kivitelezők számára?
– A tervezéshez adottak voltak a 2024-es Formula-1-es Magyar Nagydíj és egy hét eltolással a 2025-ös futam időpontjai is. Szerződés rögzíti, hogy vissza kell adnunk a területet a megrendelő, a Hungaroring Zrt. számára a 2024-es futam előtt és a 2025-ös futam előtt használatba vételi engedéllyel a létesítményeket, hogy megrendezhessék a versenyeket. Az volt a tervünk, hogy a versenydátumok ismeretében olyan időkapukat nyitunk, amelyekben ésszerűen és biztonságosan teljesíthető projektszakaszokat tudunk meghatározni.
– Milyen munkafolyamatokkal kell végezni az első levonulásig, vagyis 2024 májusáig?
– A megrendelő alapkoncepciója az volt, hogy a 2024 májusig tartó első ütemben készüljön el a főtribün mögötti területen a rendezvénytér támfalrendszere és a közművek, valamint a VIP lépcső kialakítása. A rendezvénytér munkáinál körülbelül 30-50 ezer köbméternyi föld megmozgatását kellett elvégezni. Jelenleg ezen a területen tudunk dolgozni, és szeretnénk minél jobban csökkenteni a későbbi ütemek terhét, ezért úgy döntöttünk, hogy a második ütemre tervezett feladatok közül előresoroljuk a rendezvénytér helyének kialakítását és a közművek komplett kiépítését a felújítással érintett valamennyi területen és a depóépület, valamint annak környezetének megépítését.
A támfalrendszer és a rendezvénytér kialakításánál eddig megmozgatott több mint 30.000 köbméter földet azonnal hasznosítottuk, mert az első ütemben kivitelezett depóépület alapozáshoz el kellett készíteni a földművet, hogy egyáltalán tudjunk alapozni. Csak az új depóépület cölöpözésének megkezdéséhez több mint 12.000 köbméter földre volt szükség!
– Hol tudják elhelyezni a kitermelendő földmennyiséget még és mihez kezdenek a bontások során eddig keletkezett 5.000 köbméter betonnal?
– Az új főlelátó székei magasabban lesznek, mint a mostani lelátó székei. Emiatt a főtribün teljes hosszában 1,5 méteres feltöltésre lesz szükség az építkezés második ütemében. Annak érdekében, hogy ne kelljen majd minden földet újra megmozgatni a támfal építésekor, egy ideiglenes földpadkát alakítunk ki a rendezvénytér támfala előtt, amelyben elrejtünk 10-12.000 köbméter földet az első ütem alatt. Ez a mennyiség nem elegendő a teljes lelátó tervezett feltöltéséhez, de ahhoz igen, hogy a munkák folytonossága biztosítható legyen és ne okozzon fennakadást a visszaépítés során a töltő föld hiánya.
A földmunkáknál ebben az időszakban naponta 15 darab nyolctengelyes, 16-20 köbméter föld szállítására alkalmas teherkocsi dolgozik. Az első ütem bontási munkáiból 5.000 köbméter betontörmelék keletkezett. A cégünk zöld programjának keretén belül a ledarált betont beminősítjük, majd a Hungaroring területén – jelenleg az új depónál – ismét felhasználjuk ágyazati anyagként talajjavításra az anyagminősítést követően.
– A rendezvénytér támfalkialakítási munkáin túl más, későbbre ütemezett munkálatokat is elvégeznek ebben az első májusig tartó ciklusban?
– A kivitelezés második üteméből hoztuk előbbre a depóépület szerkezetkész és funkcionálisan használható megépítését. Ez a főépület mögötti területen valósul meg, ahol a versenyek alatt a csapatok buszai és kamionjai parkolnak majd. A depóépületnek májusig úgy el kell készülnie, hogy azt a 2024-es futamon már használni tudják. Jelenleg 0-24 órában folyik a depó cölöpalapozása, három brigád váltja egymást a műszakokban. A már lefúrt cölöpök számát tekintve átléptük az 1300 darabot. Február 6-ig a depóépülethez szükséges valamennyi cölöp elkészült.
A depó rétegrendje eltér a szokványos lapos tetős épületekétől. Az alsó kéregelemre 30 centiméter vastag vasbeton-födémszerkezet kerül, majd erre jön a szigetelés, végül pedig az aszfaltburkolat. Nehezíti a kivitelezést a szűkös határidőn túl, hogy a szigeteléskor a vasbetonfödém víztartalma nem lehet 4 %-nál magasabb. A jó időbeosztáson kívül jó időre is szükségünk lesz. A depó kivitelezési ütemének felgyorsítására négy toronydarut állítunk fel az első ütemben, ám ezeket májusban le kell bontanunk.
A depóhoz hasonlóan az előrehozott munkák zajlanak a pálya alatt átfutó két alagút kialakításánál is. A depónál használt két cölöpözőgép áttelepítésével plusz egy új cölöpözőgép bevonásával március végére a támfal és a rendezvénytér feletti részek cölöpözése is befejeződhet.
Jelenleg összesen 420 ember dolgozik egyszerre az egyes építési helyszíneken. A munkaterület második, augusztusi eleji átvétele után összesen hét toronydaru segíti majd a kivitelezést. Az igazán nagy intenzitású munkavégzés a 2024-es futam utáni visszatéréskor kezdődhet el.
– Az építkezések érintik a versenypályát is?
– Igen. A célegyenesben két szakaszon átvágtuk a pálya aszfaltburkolatát a földalatti átjárók megépítéséhez. Jelenleg ezeknek a cölöpözését végezzük a felszínről és azután tudjuk megkezdeni a szerkezetépítési munkát, majd a pályaszerkezet helyreállítását a 2024-es versenyfutamra. A közönségforgalmi alagutat a látogatók majd 2025-től használhatják.
A második alagút egy ún. technikai alagút a paddock és a főlelátó között, amely a VIP vendégek és a szolgálati személyzet részére készül, valamint technológiai kapcsolatot biztosít az épületrészek között. A mélyépítési munkák mostani szakaszában már a rendezvénytér csatornanyomvonalait is lefektetjük, illetve a depó és paddock épület közti végleges csatornanyomvonalakat, valamint a szűk építési területen kívül eső közműveket, hogy az építés során elkészült új épületek végleges közműellátása biztosított legyen.
– Milyen többletfeladatokkal jár a munkaterület májusi elhagyása?
– A Hungaroringről a júliusi futam megkezdése előtt le kell vonulnunk. A megrendelő mindössze 2200 négyzetméternyi területet tud nélkülözni a futam idején a parkoló területén. Emiatt a levonulás idején csak a kivitelezésen dolgozó cégek számára épített konténerváros maradhat a Ringen. Ezt molinókkal fedik majd el, hogy ne árulkodjon arról, hogy a pályán építkezés zajlik. A munkagépeket is el kell szállítanunk.
Valószínűleg lesz néhány trükk, amit a közvetítések látványvilága miatt majd alkalmaznunk kell az építési nyomok elfedésére. Természetesen helyre kell állítanunk a pálya két átvágott szakaszán az aszfaltburkolatot és visszaépítjük a biztonságtechnikai korlátokat, biztosítani kell az átépített közműrendszerek működőképességét a meglévő épületrészekhez, továbbá biztosítani kell a megnövekedett energiaigényt. A futam idején 8-10 fővel felügyeletet adunk a beépített rendszerek zavartalan működtetésének biztosítása miatt.
– Mikor térhetnek vissza a júliusi futam után és akkor mivel folytatódik a munka?
– A szerződés alapján a 2024-es Magyar Nagydíj megrendezése után, legkorábban a futam után 10 nappal folytatódhat az építkezés. Ekkor kezdődik el a 2025 júniusig tartó időszak, a kivitelezés második üteme. Ebbe a szakaszba a főlelátó bontása és felépítése, a rendezvénytér átépítése és a paddock, vagyis a versenypálya főépületének teljes bontása és az új, szerkezetkész épület átadása tartozik bele.
A paddock épület esetében a pince épületrész és versenyboxok kiépítése és használatra történő átadása is elengedhetetlen, ami azt feletételezi, hogy az épület, annak ellenére, hogy csak szerkezetkész, az érintett szinteken már nem ázhat be.
– Melyiket tartják a feladatok közül a legnehezebbnek?
– A második szakasz legkritikusabb pontja a főlelátó lebontása és az új tribün megépítése lesz. A projekt igazi nehézsége, hogy része egy hétszintes épületszakasz részben földalatti megépítése is, ami összekapcsolja majd a paddock épületet és a főlelátót. Számításaink szerint ez a munkafolyamat 4-5 hónapot igényel.
A főlelátót a kritikus épületrész miatt jobb lett volna már az első ütemben lebontani, a biztos határidő megtartása miatt úgy, hogy az idei futamra egy ideiglenes tribünt biztosítunk a szurkolóknak, de ezt a jegyeladások ellehetetlenítették, mert a bérelt lelátó nem tudta biztosítani a 2024-es futamra a jelenlegi lelátó szék- és ülőhelysémáját, így ezt a lehetőséget el kellett vetnünk.
Így amikor 2024. augusztus elején visszakapjuk a munkaterületet, azonnal el kell kezdenünk a lelátó elbontását és megépítését, hogy alig 10 hónap alatt elkészülhessen az új főlelátó. A földmunkák és cölöpözési munkák után a földalatti kritikus épületrész megépítése következik a komplett előregyártott lelátó rész megépítésével párhuzamosan, ami egy 10.500 férőhelyes fedett lelátó lesz. Az új lelátót használatba vételi engedéllyel 2025 tavaszán kell átadnunk a megrendelőnek a futam előtt.
- A 2024-es és 2025-ös futamok közötti tíz hónapban egy új főépületnek is szerkezetkésznek kell lennie, mielőtt másodszor is le kell vonulniuk a munkaterületről…
– A versenyek lebonyolításának fő helyszíne az úgynevezett paddock épületrész. Ebben az épületben kap helyet a média, a versenyigazgatóság, a versenyirányítás és egy étterem is. Tíz hónap áll majd rendelkezésre, hogy a jelenlegi paddock közel 300 méter hosszú, 13 méter széles építményét teljesen elbontsuk és a helyére egy 7 méterrel szélesebb új épület épüljön cölöpalapozással, két pinceszint kiépítése után, és egy szerkezetkész épületként kerüljön átadásra a második ütem végén.
Utóbbi azt jelenti, hogy az épület nem ázik be, pormentes, és a csapatok által használt földszinti rész, a boxok teljesen kiépítettek. Továbbá a tetőn lévő gépészeti udvarokba elhelyeztük a főgépészetet és ezek közül számosat be is üzemeltünk. Továbbá a megrendelő jelezte, hogy az első emelet egyes részeit is működtetni akarja a jövő évi futam idején, vagyis ezekkel is el kell készülnünk.
– Milyen módszerekkel igyekeznek időt nyerni?
– Felosztottuk a főépületet úgynevezett dilatációs egységekre. Ezt úgy lehet a legkönnyebben elképzelni, mintha egyidőben három önálló épületet építenénk: külön csapatokkal, építésvezetőséggel fogjuk a kivitelezést megvalósítani. Szükség esetén további szakaszokra – összesen hat részre, illetve a díszlépcső részel együtt hét – bontható a főépület megépítése, amelyet az alapozás után, előregyártott épületelemekből állítunk össze. Az előregyártás a gyors építhetőség miatt fontos.
A rendezvénytér látogatóit kiszolgáló büfék, árusítóhelyek épületei szintén előregyártott épületek lesznek. A rendezvénytér különböző stílusú létesítményeit egyben szállítják majd a helyszínre, ahol beemelik őket a helyükre. A futamok miatti levonulások időszakát az előregyártott elemeknek a gyártására fordítjuk és felkészülünk a következő ütemek kivitelezésére.
– Milyen feladatok maradnak hátra a kivitelezésből a 2025-ös futamot követő időszakra a 2026-os teljes átadásig, ami egyben a pálya fennállásának 40. évfordulója is lesz?
– A főépületet teljesen be kell fejeznünk 2026-ra. A tereprendezés és a szakipari munkák elvégzése után a versenypálya célegyenesének teljes hosszában ki kell javítani a burkolatot, amit a két alagút miatt átvágtunk. Speciális aszfaltréteget kap a Hungaroringnek ez a szakasza, amelynek kivitelezése nagy precizitást igényel, ugyanis nem elfogadható az útfelületben lévő egyenetlenség 3 milliméter felett.
– A Hungaroring teljes kivitelezési munkáját tekintve mi jelenti a legnagyobb kihívást?
– Rengeteg meglepetéssel találkozunk már a kivitelezés első fázisában is. Előfordul, hogy a földmunkák során megsérülnek a pontatlanul feltüntetett csővezetékek, amelyek kiváltását rögtön el kell készíteni vagy kábelszakadás történik, ami a teljes Hungaroring területén áramkimaradást okozhat.
Kihívás, hogy úgy építünk új rendszereket, hogy a régit életben kell tartani, hiszen a verseny zavartalan lebonyolítását biztosítani kell a megmaradó épületrészekkel. Komoly feladat az is, hogy a főépületből ideiglenesen kitelepítik majd a versenyirányítást a 2024-es futam után. Mindezt annak érdekében, hogy a második ütemben, augusztusban azonnal elkezdhessük a főépület, azaz a paddock épület lebontását. A depóépület előtt felépített konténervárosba költöztetik a pálya működtetéséhez létfontosságú eszközöket. A 2025-ös évet a versenyirányítás ott tölti majd, hogy aztán beköltözhessenek az új paddock épületbe.
Mind közül a legnagyobb kihívást a kivitelezési munkálatok versenyidőszakok közé történő beszorítása jelenti. Az időzítésen, a precíz kivitelezésen múlik, hogy a Magyar Nagydíj megkapja-e a versenyengedélyét. Jelenleg pedig teljesen az ütemtervünk szerint haladunk.
Gyulay Zsolt: A Hungaroring felújítása számomra felér majd egy olimpiai győzelemmel
Két csoportszobával, mintegy 374 millió forint értékben.
BUILD IT Mérnökiroda Zrt. munkájával építészeti, belsőépítészeti átalakítások valósulnak meg, és az újonnan tervezett gépészeti rendszert ellátó berendezéseket telepítenek.