Három éven át tartó felújítási munkálatokat követően, 2023 decemberében átadásra került a Szántódpusztai Majorság. A rekonstrukció során a Lóistálló épületének boltozatát a Mapei FRCM rendszerével erősítették meg a szakemberek.
Szántód-Szántódpuszta, amely a Balaton déli partján, a Tihanyi-félszigettel szemben fekszik, a magyar műemlékek kiemelkedő, egyedülállóan egyben maradt példája. A Tihanyi Bencés Apátság alapítólevelében is szerepel, de igazi fénykorát a török hódoltságot követően élte, miután Grassó Vilibald tihanyi apát elkezdte a teljesen kifosztott, felégetett majorság újjáépítését.
A 20 hektáros birtokon a 2021 és 2023 között zajló felújítás során 13 épületet és építményt újított meg a Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft. annak érdekében, hogy az eredeti helyszínen mutathassák be a régebbi korok gazdálkodásának és életmódjának emlékeit.
A projekt generálkivitelezési feladatait a Dunántúli Magasépítő Kft. és a Possibuild Kft. konzorciumban látta el.
A majorság területen található (a fenti térképen a 15. számú épület) L alakú, majdnem 800 m2 bruttó alapterületű istállóépület – a Lóistálló - felújításánál a szakemberek a Mapei Kft. FRCM szerkezetmegerősítő rendszerét használták a kivitelezést végző Dunántúli Magasépítő Kft. szakemberei - tájékoztatta lapunkat az építőipari alapanyaggyártó cég.
Az istállóban eredetileg a 50-66 cm vastag külső falazatokra támaszkodva sorolt csehsüveg boltozatok készültek, az egyes süvegek csatlakozásánál erősítő boltívekkel. Az istálló tetőszerkezetének elbontását követően a szakemberek a falakon, boltozatokon és boltíveken különböző károsodásokat fellazulásokat és elemhiányokat észleltek.
A további munkálatok biztonságos kivitelezhetősége miatt, illetve a későbbi szerkezeti károk megelőzéséhez a közreműködő tartószerkezeti tervező a károsodott boltozati mezők tartószerkezeti megerősítését javasolta a Mapei FRCM rendszerének használatával.
Az FRCM szálerősítéses cementes (Planitop HDM Maxi) vagy cementmentes habarcs (Planitop HDM Restauro) 1-1,5 cm-ben hordható fel, melyet különböző típusú szálerősítésű hálókkal együtt kell használni (ezek lehetnek üveg, bazalt vagy szénszálakból készült hálók). Az ilyen rendszerek lehetővé teszik a megerősítés tömegének és merevségének hatékony csökkentését, miközben jelentősen növelik a mechanikai szilárdságot.
Ahogyan az a Mapei Kft. tájékoztatásából kiderül,
A boltozatok a boltvállnál nem voltak összefalazva a teherhordó földszinti falakkal, így az erősítő habarcsolás falazati bekötése is szükséges volt.
Ehhez Mapewrap G Fiocco Ø10 üvegszál zsinórt kellett a teherhordó falazatba fúrni és ragasztani. A horgonyokat 30 cm-ként kell osztották ki, a teherhordó falazatba 20 cm mélyen ragasztották be.
Ennél a feladatnál először az üvegszál zsinórok furatba kerülő részét impregnálják Mapewrap 21 epoxigyantával, és az impregnált felületet beszórják QUARZO 1,2 száraz homokkal. A gyanta megszilárdulása után a furatokba Mapefix VE SF vegyi dűbelt injektálnak, és beillesztik a zsinórok merev részét.
A zsinórok végeit szétterítik az előzetesen felvitt megerősítésen és rögzítik azt Mapewrap 11 epoxi habarcs használatával.
Ez a művelet garantálja az esetleges „leválási” jelenségek kiküszöbölését, és növeli az alkalmazott megerősítés statikai hatékonyságát.
A lezárult felújításoknak köszönhetően a mintegy 20 hektáros Szántódpusztai Majorság tartalmas kikapcsolódási lehetőségként szolgál a kulturális attrakciók iránt érdeklődők számára, és a Szántódpusztára érkezők megtapasztalhatják „AZ ÉLŐ MAJOR” mindennapjait.
A helyszínen látványos videó is készült a Majorság felújításáról, mely az alábbi linken tekinthető meg:
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.