A Szabadics munkájának köszönhetően elkezdődik a próbaüzem gelsei szennyvíztisztító-telepen, amelyhez nyolc zalai település csatornahálózata csatlakozik.
A Szabadics Építőipari Zrt. és az A-Híd Zrt. konzorciuma 24 dunántúli település szennyvizének összegyűjtéséhez és tisztításához szükséges infrastruktúrát valósítja meg egy óriásprojekt keretében. Ennek részei:
A beruházás keretében nemcsak csatornahálózatot, hanem szennyvíztisztító-telepeket is építenek, az egyiket a Zalai-dombságban, a Zalakaros közelében megbúvó Gelsén.
A településen úgy valósították meg az új létesítményt, hogy közben üzemben tartották a korábban természetközeli technikával (békalencsével) kialakított Lemna-tavas szennyvíztisztító-rendszert.
A Lemna tavas rendszer hatékonysága nagymértékben ingadozó és már nem képes kiszolgálni az agglomerációs települések igényeit – mondta el lapunknak a kivitelezést végző Szabadics Zrt. projektvezetője. Németh Miklós kitért arra is, hogy a kapacitásbővítés lehetővé tette, hogy a beruházással, energetikailag a leghatékonyabb módon oldják meg több település szennyvizének együttes tisztítását.
A projekt nyolc környékbeli település önkormányzatának megbízásából valósul meg, ezek a községek pedig:
A gelsei szennyvíztelep fejlesztése 2022 tavaszán kezdődött el, amely során a szennyvízelvezetők kiépítésén és fejlesztésén kívül, a Lemna-tavas technológiát egy úgynevezett eleveniszapos szennyvíztisztítóval váltják fel.
A telepekre beérkező vizet megszűrik, leválasztják a homok szennyeződést, majd eleveniszapos biológiai eljárással tisztítják a szennyvizet. Ennek során a mikroorganizmusokból álló eleveniszap, levegőztetés mellett lebontja a szerves anyagokat. Az eleveniszap az utóülepítő medencékben leválasztásra kerül, és egy részét visszavezetik a biológiai hatékonyságnövelés érdekében a tisztító elejére (kis- és nagykörös recirkuláció), a felesleget pedig fölös iszapként eltávolítják és víztelenítik.
A tisztított szennyvíz tisztasága és minősége olyan, hogy veszélytelenül visszaengedhetik az élővizeinkbe.
A projekt megvalósítása számos kihívást tartogatott a kivitelezést végző Szabadics Zrt. szakemberei számára. Az építkezés során megoldandó feladatot jelentett, hogy a munkaterület ingoványos terepen van és hiányzott az alapvető infrastruktúra is: nem volt sem áram, sem víz. Németh Miklós projektvezető ezzel kapcsolatban elmondta:
„Ebben a projektben különlegesen nehéz feladatot a szükséges áram biztosítása jelenti, hiszen nem csupán a szennyvíztelep igényel áramot, hanem a szennyvíz-elvezető rendszerben elhelyezett átemelők is. Ezek infrastrukturális hátterét több kilométer hosszú távvezeték és új transzformátor oldotta meg.”
A Pölöskefő és Gelse csatornája közvetlenül kapcsolódnak a telephez, a többi település esetében a központi átemelők csatársorban, összehangolt működéssel adják át egymásnak a növekvő mennyiségű összegyűjtött szennyvizet. A szennyvíztelep központi átemelő egységébe két nyomás alatti, valamint a Gelse gravitációs ágon érkezik a szennyvíz. Innen történik a feladás a tömbösített technológiai műtárgyra.
A telep tervezésénél igény volt, hogy a lehetőségekhez mérten rejtsék el egy szennyvíztelep tipikus megjelenését építészeti megoldásokkal. Ezáltal a megszokott szennyvíztelepi klasszikus betonműtárgy helyett, egy rendezett ipari épület látványa fogadja az úton közlekedőket.
Nemcsak a megjelenésében rendhagyó a szennyvíztisztító-telep, különleges megoldást alkalmaztak a műtárgy átemelő aknájának állagvédelmében és a fűtési rendszernél, ahol a korrozív közeg miatt födémbe ágyazott fűtési rendszert telepítettek hőszivattyús hőforrással. A gépészeti megoldások között nem szokványos, hogy a recirkulációs, valamint iszapvonali szivattyúkat és motoros tolózárakat több aknaszinten helyezték el.
„Igyekeztünk a lehető legmodernebb eszközöket és megoldásokat alkalmazni. A hőszivattyúval és az okos számítógép által vezérelt átemelő és levegőztető rendszerrel napjaink energiatakarékos elvárásainak a legmagasabb szinten felelünk meg”
– ismertette a projekt műszaki elemeit Németh Miklós. A Gelse Szennyvíztisztító Telep tervezett kapacitása 4069 LEÉ és 350 m3/d.
„A tisztító műtárgy nemrég esett át a komplex próbákon, így készen áll a szennyvíz fogadására” – közölte Németh Miklós. A projektvezető hozzátette, hogy a kivitelezési feladatok közül az utak megépítése, a felületek kialakítása és a szociális egységek berendezése mellett, a próbaüzem sikeres lefolytatása vár még rájuk.
A projektet tervezetten 2024 szeptemberében adják át.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.