Megújul a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér szennyvízelvezető rendszere. Mintegy két és fél kilométeren új gerinccsatornát építenek, további 300 méteres szakaszon felújítják a csőhálózatot a Colas Alterra Zrt. szakemberei.
A Colas május elején vette át a munkaterületet a repülőtéren. A szakemberek a légikikötő működtetése és fejlesztése szempontjából egy alapvető projektet valósítanak meg, új szennyvíz főgyűjtő csatornát építenek.
A légikikötő gravitációs elven működő szennyvíz-hálózatának gerinccsatornáját bontják el, majd nagyobb átmérővel újat építenek, egy szakaszon pedig felújítják a vezetéket.
A kivitelezés során a meglévő, életciklusa végén járó DN400 névleges átmérőjű csővezeték-rendszert 2354 méteres szakaszon ötszáz, míg további 103 és fél méteren ennél is nagyobb, 600 milliméteres belső mérettel bíró kőagyag csövekre cserélik. A munkálatok 5-6 méteres mélységben folynak.
A beruházás célja, hogy az új szennyvízhálózat üzembiztosan kiszolgálja a légikikötőt és annak egyre bővülő számú utasforgalmát. A rendszer kapacitása a projekt lezárásával 1080 köbméter/napra emelkedik, ami óracsúcsban 30 liter/másodperc szennyvízhozam elvezetésére lesz képes.
A csatornaépítés munkálatait három szakaszra osztva, három csapat végzi el – kaptuk a cégtől a tájékoztatást. Jelenleg a projekt készültségi szintje 30 százalékos.
A kivitelezés –úgy zajlik öt, néhol hat méter mély munkagödrökben, hogy közben folyamatosan biztosítják a meglévő csatorna üzemét.
Ennek érdekében néhány szükséges szakaszon a meglévő és az új nyomvonalon is ideiglenes szennyvíz átemelésre kerül sor. Azokon a részeken, ahol ez lehetséges, ott a régi csőrendszer mellé építik meg az újat. A minősítést követően pedig majd átterelik a szennyvizet az új hálózatba.
A 2700 méteren zajló rekonstrukciós munkálatok során egy 300 méteres szakaszon compact pipe technológiával felújítják a csőelemeket. Ennek lényege, hogy munkagödör kialakítása nélkül, a meglévő vezetéket speciális célgépek bevetésével belülről KPE vezetékkel kibélelik és ezáltal új teherbíró csatorna vezetéket alakítanak ki.
A repülőtérre különleges biztonsági előírások vonatkoznak, amelyeket a Colas szakembereinek is különös gondossággal kell betartaniuk. A kivitelezés során nem akadályozhatják a légikikötő forgalmát, üzemét. Ennek érdekében folyamatos az egyeztetés a repülőtér illetékeseivel a munkálatokról.
Az új szennyvízcsatorna építése különleges, úgynevezett SRA helyszíneket is érint. A 2,7 kilométeres csatorna nyomvonala ugyanis az ellenőrzött földin kívül, a légi oldalakon is fut, valamint a futópálya védőzónáját is érinti.
Az úgynevezett SRA, vagyis szigorított biztonsági terület a légikikötő kiemelt kockázati területe, a repülőtér légi oldalának olyan része, ahol a beléptetés ellenőrzése mellett, további biztonsági kontroll is érvényben van.
A repülőtér egy különleges részén, a hajtómű próbázónál is zajlanak a kivitelezés munkálatai. Itt egy 200 méteres szakaszon szervízút épül. Ehhez mintegy 2000 köbméternyi föld megmozgatásával új töltést emelnek.
Az út szintjének megemelésével biztosítani tudják ezen a szakaszon a gravitációs technológiához a csatorna egyenletes esését.
Ez a projektelem ott valósul meg, ahol a repülők karbantartása során a hajtóműveket meghatározott ideig a földön állva részleges vagy éppen maximális teljesítményen működtetik. A tervek szerint a projekt kivitelezése az idei év végére készül el.
Nemzeti függetlenségünk egyik legfontosabb szimbóluma, a Magyar Tudományos Akadémia székháza hatalmas átalakuláson esik át. A Fejér-B.Á.L.- ÉPKAR Zrt.-Vitruvius Kft. hármas konzorciumi fővállalkozásában zajló kivitelezésen már több fontos munkafázist sikerült lezárni.
Az akkumulátorcella-gyár épülete elkészült, jelenleg az épületgépészeti és villamossági szerelések zajlanak.