Különleges műszaki megoldásokkal helyreállították a veszélyes partcsúszást a Tiszánál – számolt be a munkálatok lezárásáról az Országos Vízügyi Főigazgatóság. Az 1,7 milliárd forintos beruházással Tiszavárkony és a közeli falvak árvízi biztonsága javult.
Elkészült és ünnepség keretében átadták Tiszavárkony térségében a megerősített tiszai védművet. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság részletes beszámolót közölt a projektről, amely a Tisza festői szépségű kanyarulatában, ugyanakkor mind hidraulikai, mind geomorfológiailag kedvezőtlen helyen valósult meg.
2019 októberében a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (KÖTIVIZIG) szakemberei Tiszavárkonynál a folyó kanyarulatának külső ívén, a magasparti fővédvonalnál jelentős partcsúszást észleltek.
A víz szintjében az utóbbi években jelentkező jelentős szintingadozás felgyorsította a védmű állapotromlását, mintegy 500 méteres szakaszon. A folyamat olyan mértékűvé vált, hogy az már veszélyt jelentett az ártéri öblözetben fekvő Tiszavárkony, Tiszajenő, Vezseny és Jászkarajenő lakóira is. A KÖTIVIZIG pontszerű III. fokú árvízvédelmi készültséget rendelt el 2020 februárjától a jelzett szakaszon.
A helyreállítási munkálatok előkészítését, tervezését a kormányzat által biztosított forrásokból elvégezte az OVF és a VIZITERV Eniron Kft.. A kivitelezést a közbeszerzési eljárás végén kiválasztott Békés Drén Kft. 2023 áprilisában kezdte el. A fővédvonal megerősítését nehezítette és hátráltatta a 2023 végétől érkező tartós árhullám, ami hónapokra elöntötte a munkaterületet.
Azonosították a probléma forrását. A talajmechanikai feltárások révén kiderült, hogy a partmozgások fő oka a 11-12 méteres mélységben lévő puha agyagréteg.
A szakemberek a megoldási javaslatok közül három típusú műszaki beavatkozás mellett döntöttek.
Összesen 5697 darab, egyenként 17,7 méter hosszú georudat sajtoltak a földbe. Ezt leginkább úgy lehet elképzelni, mint egy lefelé fordított drótkefét, amelynek közel 5700 karvastagságú sörtéje hatol le a mélybe.
A projekt különlegessége, hogy hazai alkalmazásban újnak számított ezt a technológiai eljárás.
A rézsűn vízszintes, 500 m hosszú vasbeton platót kellett kialakítani, ahonnan 15 centiméter átmérőjű georudakat (talajszegeket) juttattak a csúszólap alatti rétegbe, összesen 91580 fm hosszban. Ez a módszer lerövidítette a kivitelezés idejét és végleges megoldást kínált a partszakasz stabilizálására.
Emellett a mederben kőmegtámasztásos, illetve kőszórásos és Reno-matrac konstrukciós partvédelmi megoldásokat alakítottak ki. Ezekkel stabilizálták a mozgásban lévő, csúszással érintett partszakaszt, megfelelő védelmet nyújtva a kedvezőtlen kanyarulati paraméterek miatti folyamatos partpusztulás ellen.
A projekt révén jelentősen javult Tiszavárkony védbiztonsága, a vízparton egy új sétányt is kialakítottak, ami közösségi és turisztikai célokat szolgál.
Az ünnepélyes átadón részt vett Kállai Mária, a térség országgyűlési képviselője, V. Németh Zsolt, az Energiaügyi Minisztérium vízgazdálkodásért felelős államtitkára, Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság vezetője, Lovas Attila, a KÖTIVIZIG igazgatója, valamint Barkász Sándor, a kivitelező Békés Drén Kft. ügyvezetője.
Felkerült a bokréta az INETON előregyártott elemeivel épülő, 314 lakásos Beluga Bay épületére.
Az egyik legősibb magyarországi kegyhelyen, a Somogy vármegyében található Andocson új közösségi- és művelődési ház épülhet. Jelenleg az egykori varroda épülete a helyszíne a kulturális eseményeknek.