2025.03.03, Hétfő
Nagy teherbírású pályaburkolattal fejlesztik Budapest 97 éves árukikötőjét

Nagy teherbírású pályaburkolattal fejlesztik Budapest 97 éves árukikötőjét

magyarepitok.hu

2025.03.03. 08:03 - Sándor Csilla

Újabb, közel 3 hektárt érintő fejlesztést zajlik Közép-Európa egyik legjelentősebb trimodális, vagyis vasúton, vízen és közúton is megközelíthető logisztikai központjában, a Csepeli Szabadkikötőben.

Hirdetés

A Csepeli Szabadkikötőt 1928-ban adták át a forgalomnak, megépítése fontos kitörési pont volt a magyar gazdaság számára az első világháború utáni elszigeteltségből. Az elmúlt időszakban szinte folyamatosak a fejlesztések a kikötőben: modernizálták a logisztikai központ közműveit, út- és vasúthálózatát és új logisztikai csarnokok is épültek. A STRABAG korábban a kikötő átfogó infrastruktúra-fejlesztésében csapadék- és szennyvízelvezető rendszerek mellett, tűzivíz és ivóvízhálózatot épített. Ezúttal a konténerterminál területén nagy teherbírású pályaburkolat kialakításán dolgoznak.

 

 

Eddig 18 ezer négyzetméternyi terület betonozása készült el

A STRABAG szakemberei 2023 októberében vették át a munkaterületet, hogy mintegy 30 ezer négyzetméteren nagy teherbírású felületeket alakítsanak ki szállítójárművek – kamionok, vonatok – fogadására, valamint konténerek rakodására és tárolására. Az első ütemben 17.617m2  felület megépítésével készültek el. A második ütemben 8.653m2, míg a harmadikban további 3.542m2 vár még lebetonozásra.

 

 

Az altalaj cseréjére és stabilizálására

A megépülő pályaburkolat mértékadó terhelését a 45 tonna teherbírású rakodógépek adták. A merev bazaltbeton csak megfelelő rétegrend kialakítása mellett képes a ránehezedő terhelést károsodást nélkül megtartani. Ez rendkívül gondos előkészítést követel meg az altalaj és a védőréteg esetében is.
Az altalaj teherbírását minimálisan E2=50 N/mm2 értékben határozták meg. Ennek biztosításához talajcserére illetve cementes talajstabilizációra volt szükség.
Ezután megépítették a szakemberek az ágyazó vagy védőréteget. Ennek feladata egyebek mellett, hogy a merev betonfelületre nehezedő terhelést eloszlassa.

 

 

Az ágyazóréteg segíti az egyenlőtlen terhelés eloszlását

Az ágyazóréteg rugalmasabb, mint a beton, képes kisebb mértékben deformálódni, és ezáltal elnyelni és eloszlatni a betonra ható egyenlőtlen terheléseket. Funkciója szerint csillapítja a terhelés következtében kialakuló rezgéseket és ütéseket, ezáltal csökkenti a beton szerkezetében keletkező feszültséget, ami hosszabb élettartamot biztosít.

A 20 cm vastagságú Ckt-4 alapréteg alá, ugyancsak 20 cm vastagságban, meghatározott minőségű, azaz Z 0/45 mm zúzott bazaltkő felhasználásával, fagyálló, szemcsés védőréteget építettek. Az alaprétegnek 96 százalékos tömörség melletti teherbírását minimum 80 N/mm2 határozták meg. Nem elhanyagolható, hogy az ágyazat egyben fagyvédő rétegként is szolgál. 

 

 

Terjeszkedési hézagok kontrollálják a hőtágulást

A Megrendelőnk által elkészített és minősített alépítmény és Ckt-4 cementstabilizációs alapréteg átvétele után, bitumen emulziós-, vagy PE fólia elválasztó réteget alakítottak ki, amely segíti a rétegek külön-külön elmozdulását. További funkciója a betonburkolat vízmegtartásának támogatása is.
A hatalmas összefüggő betonfelület esetében a hőtágulás problémáját úgynevezett terjeszkedési hézagokkal oldják meg.
A hézag két oldalán lévő betonburkolatot teljes vastagságban és a hézag teljes hosszában rugalmas hézagbetét választja el 2cm vastagságban.

 

 

Betonfinisher is segíti az óriási területen zajló munkát

A betonozást kézzel valamint betonfinisher használatával végzik. A gépnek szüksége van egy minimum indulási sávhosszhoz, amíg megfelelően beállítják a bedolgozási paramétereket és ugyanez igaz a sávok befejezésére is. Utóbbi 5x4 méteres sávokban dolgozik. A betonfinisher méretei és a felszerelt csúszózsalu miatt a sávokból való kiállás jelentős területet – minimum 15 métert - igényel.

 


A felület azonban teljesen összefüggő, így a hézagok lezárásához a betonhoz jól tapadó melegen önthető vagy hidegen bedolgozható anyagokat alkalmaznak.
A dilatációs hézagokat felvágják a kiöntési méretre -10*35mm -, majd a hézagokat fózolják, ez 45°-os letörést jelent. A fenéktöltelék anyag behelyezése és kellősítés után melegen bedolgozható modifikált bitumenes kiöntést alkalmaznak. Ez a teljes projekt esetében mintegy 14700 métert jelent.

 

 

A felület érdesítésével biztosítják a megfelelő tapadást

A felületen a vízelvezetést kizárólag a megfelelő lejtés kialakítással érik el. A hatalmas terület betonozásán kívül, komoly szakmai kihívást jelent a kivitelezők számára a meglévő felületekhez a változó magasságok miatt a csatlakozás kialakítása.

 

 

A munkaterületre keverőtelepről szállítják a betont, eddig 10 770 köbméter leszállítása és bedolgozása valósult meg.

 

A felület érdesítése is hozzátartozik a technológiához, viszont annak kialakítása a későbbi üzemeltetés szempontjából kulcsfontosságú. A finom felület ugyanis nem biztosít kellő tapadást a közlekedő járművek számára, viszont a túl érdes felület nagyobb kopást eredményezhet a gumiabroncsokon. Utólagos felület kezelésre alkalmazható célgép, de ez csak igen nagy felületek (pl. repülőtér futópálya) gazdaságos. A megfelelő érdesség ún. seprűzéssel alakítható ki. A friss betonfelület megfelelő kötése után a betonozási irányra merőleges csíkok kialakításával érhető el.
A projektet a Mahart-Szabadkikötő Zrt. megbízásából a Mészáros és Mészáros Zrt. alvállalkozójaként, a STRABAG szakemberei valósítják meg.
A konténerterminál területén összesen 29.812 négyzetméternyi felület épül illetve újul meg.

 

 

Galéria

Mi épül?CsepelCsepel SzabadkikötőStrabagkonténerterminálnagy teherbírású pályaburkolat

Hírlevél

Hirdetés