A hagyományosnál jóval tartósabb a gumibitumen felhasználásával készült a zalaegerszegi tehermentesítő út legújabb szakasza. A használt gumiabroncsok újrahasznosítását magyar fejlesztés teszi lehetővé, az elmúlt években 50 ezer gumiabroncsból összesen 25 kilométernyi útszakasz épült meg.
Átadták a Mol Nyrt. által kifejlesztett és gyártott környezetbarát gumibitumen felhasználásával készült északi tehermentesítő út másfél kilométeres szakaszát Zalaegerszegen.
Az avatóünnepségen a város polgármestere kiemelte, a komplex belvárosi rehabilitációs program keretében megvalósult 360 millió forintos beruházás segít elterelni a 76-os út a forgalmát a belvárosból.
Balaicz Zoltán (Fidesz-KDNP) beszélt arról is, hogy a környezetbarát gumibitumen út jobban ellenáll a forgalmi terhelésnek és az időjárási viszontagságoknak, hosszabb élettartamú és alacsonyabb a fenntartási költsége, mint a hagyományos aszfaltból épült utaknak. További előnye, hogy csendesebb, és a rövidebb fékút miatt biztonságosabb rajta a közlekedés.
A zalaegerszegi tehermentesítő útszakasz építéséhez 200 tonna gumibitument használtak fel. A bitumen és a használt gumiabroncsokból álló gumiörleményt mintegy 5 ezer használt gumiabroncs újrahasznosításával állították elő - ismertette Eichinger Attila, a Mol Zalai Finomítójának vezetője.
A gumibitument már évtizedek óta használják világszerte, ám előállításának és felhasználási lehetőségeinek jelentős korlátai voltak. A korábbi eljárás szerint ugyanis a gumibitument az építés helyszínén készítették, és néhány órán belül fel kellett használni a gumiszemcsék kiülepedése miatt. Ezt a problémát oldotta fel a Mol és Pannon Egyetem közös fejlesztése: egy speciális kötőanyag felhasználásával kémiailag stabilizálták a terméket, ami lehetővé tette a helyszíni keverés helyett a szállíthatóságot, illetve a hagyományos gépekkel történő felhasználását.
A Mol által kifejlesztett útépítőanyag - a gumibitumen - elnyerte a Környezetbarát Termék védjegyet.
Az elmúlt években 50 ezer elhasznált gumiabroncs felhasználásával összesen 25 kilométernyi útszakaszt építettek a gumibitumenből.
A Magyar Építők egy korábbi cikkében a gumibitumenben rejlő lehetőségekről és a bevezetéséhez szükséges háttérről Lehel Zoltán, a Duna Aszfalt innovációs főmérnöke készített részletes szakmai elemzést.
(mti, magyarepitok.hu)
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.