A négysávosított 21-es főút szlovák határig tartó továbbépítésével és egy 16 kilométeres elkerülő út megvalósításával segítenék Salgótarján és térségének közlekedését.
Salgótarján közúti tehermentesítésének lehetőségein dolgoznak az Építési és Közlekedési Minisztériumban (ÉKM). A folyamatról Pántya József út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkár tájékoztatta a közgyűlést. Bejelentése szerint a kidolgozott tervek a harmadik negyedévben készülnek el.
Tavaly decemberben Lázár János építési és közlekedési miniszter salgótarjáni látogatásán egy 16 kilométeres elkerülő útról, a négysávosított 21-es főút szlovák határig tartó továbbépítéséről is egyeztetett.
Ezzel kapcsolatban Pántya József arról tájékoztatta a közgyűlést, hogy megvalósíthatósági tanulmányt készítenek a múltban elkészült dokumentációk felülvizsgálatára. A helyettes államtitkár szerint a tehermentesítő út két csomóponttal épülhet meg. A forgalmi adatok nem indokolják a kétszer kétsávos kiépítést, hosszú távon a kétszer egysávos építéssel érdemes számolni, mert a szorzók alapján 2053-ra 15-16 ezres járműforgalom prognosztizálható.
Az ÉKM illetékes tájékoztatójában kitért arra is, hogy 17 ezres járműforgalomnál kell elkezdeni gondolkodni a kétsávos útról az egysávos helyett, 20 ezernél pedig már a kétszer kétsávos útnak "helye van". Pántya József közölte, a kétszer kétsávos út költsége 382 milliárd, a kétszer egysávosé 270 milliárd forint lenne a 16 kilométeres szakaszon. Azt mondta, a tervezők dolgoznak, a megvalósíthatósági tanulmány a harmadik negyedévben készül el, és a végeredményről újra beszámol majd Salgótarjánban.
Salgótarjánt és Hatvant összekötő 21-es út fejlesztése még 2019-ben készült el. A térségben élők közel két évtizedet vártak a projekt teljes megvalósítására. A 21-es számú főút első szakaszainak négynyomúsítása az előzési szakaszok megépítésével 2002-ben kezdődött el. A több ütemben megvalósított fejlesztéssel összesen 53 kilométernyi ú újult meg. Az utolsó két projektelemet a Swietelsky Magyarország Kft., a HE-DO Kft. és a KM Építő Kft. konzorciuma kivitelezte. A fejlesztéssel Salgótarján teljes hosszban négy sávos úton vált megközelíthetővé az M3-as autópálya felől.
A tranzitútvonalnak számító autópálya hatsávosítását – az M0 és a 94-es km között – 2029. augusztus végéig fejezi be az MKIF Zrt. Ez idő alatt elindul továbbá az M7-es bővítése is.
Ferencvárosban és Újpesten is várhatóan 2026 végére fejeződhet be a kivitelezés a mindösszesen bruttó 3,97 milliárd forintos projektben.