A Debreceni Mélyépítő Holding Kft. és a „KE-VÍZ 21” zRt. kivitelezésében zajlik a Balmazújvárosi/Füredi - Szabó Lőrinc - Csigekert utcai csomópont átépítése.
Korábban már beszámoltunk róla, hogy négy csomópont fejlesztésével átfogó közlekedési beruházás indul Debrecenben.
A 33. számú főút debreceni szakaszán, a Balmazújvárosi/Füredi út – Szabó Lőrinc utca – Csigekert utca csomópontjának fejlesztése márciusban előkészítő munkálatokkal indult el, majd április 22-én a forgalomkorlátozások kiépítésével ténylegesen is kezdetét vette a kivitelezés. A beruházás fővállalkozói a Debreceni Mélyépítő Holding Kft. és a "KE-VÍZ 21" Zrt., a megrendelő az Építési és Közlekedési Minisztérium.
A szerződés 2025. március 6-án került aláírásra, a megvalósításra 16 hónap áll rendelkezésre, így a tervek szerint a projekt 2026. júliusában zárul. A munkák jelenlegi szakaszáról Tamás Ádám, a KE-VÍZ projektvezetője nyilatkozott.
A szakember úgy tájékoztatott, hogy a kivitelezés első lépése a nagydimenziójú ivóvíz- és szennyvízvezetékek kiváltása, melyet Debrecen Város Önkormányzatának megrendelésére végeznek. Ezt követik majd az útépítési munkálatok, valamint további közműkiváltások, így többek között szénhidrogén-, hírközlő-, elektromos vezetékek, jelzőlámpa alépítmény és közvilágítási hálózat áthelyezése.
A csomópont alatt sűrűn elhelyezkedő közműhálózat és azok mély fekvése komoly szervezési és műszaki kihívásokat jelent. Mindezek ellenére a szerződésben rögzített feladatok közel 90%-a a jelenlegi forgalomkorlátozási rend minimális, eseti módosításával is kivitelezhető. További korlátozások csupán az aszfaltmarási és nagyfelületű aszfaltozási munkák idején lesznek szükségesek.
A szakember elmondta, hogy Debrecen Megyei Jogú Város vezetőinek és a Magyar Közút NZrt.-nek köszönhetően olyan ideiglenes forgalomtechnikai kialakítást vezettek be, amely egyidejűleg teszi lehetővé a hatékony kivitelezést és a főúton a zavartalan, biztonságos közlekedést.
A jelenlegi forgalmi rend szerint a közlekedés a Balmazújvárosi / Füredi úton, 2x1 sávon zajlik, jelzőlámpa nélkül, beton terelőelemek mellett. A Szabó Lőrinc és a Csigekert utcákból érkező keresztirányú forgalmat a mély közműbeavatkozások miatt megszüntették.
Az I. ütemben kialakított forgalmi rend – tehát a keresztirányú forgalom megszüntetése és a főúti sávos közlekedés biztosítása – várhatóan 2025. november elejéig marad fenn. Az aszfalt kopóréteg és a végleges forgalomtechnikai elemek kiépítését a tervek szerint 2026 tavaszán végzik el – tájékoztatott.
A csomópont fejlesztésével párhuzamosan más kivitelezések is zajlanak ugyanazon a területen: az ÉKM útépítési projektje mellett az Opus-Titász középfeszültségű hálózati fejlesztést végez, míg a városi önkormányzat megrendelésére a víziközművek cseréje is folyamatban van.
„Fontosnak tartom kiemelni, hogy kihívást jelentő feladat a csomópont alatt található számtalan, nagy dimenziójú, mélyen található közművezeték kiváltásának megvalósítása és összehangolása a forgalom folyamatos és zavartalan fenntartása mellett”
– mondta el.
„Az egymással párhuzamos munkálatok összehangolása mind a beruházói, mind a kivitelezői oldalon folyamatos együttműködést és komoly szervezést igényel” – tette hozzá végezetül a projektvezető.
A Soltút 4 kilométer hosszú pályaszakaszon dolgozik.
AZ MKIF a Velencei-tó melletti régi kerékpáros-gyalogos átkelő elbontásával együtt épít új hidat többek között az M7-es háromsávosítására készülve.