Püspökladány és a határ között villamosítják a pályát, így megszűnik a körülményes dízeles vontatás.
Berettyóújfaluban csütörtökön koradélután letették a Püspökladány és Biharkeresztes közötti vasúti fejlesztés alapkövét, amelyet a Strabag Rail Kft. és az R-Kord Építőipari Kft. kivitelez nettó 47,2 milliárd forintos szerződéses értéken a Roden Kft. tervei alapján. A beruházás a tervek szerint 2023-ra fejeződik be.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházása során megvalósul az 55,6 kilométer hosszú 101-es vasútvonal teljes villamosítása a felsővezeték rendszerrel és a kapcsolódó járulékos feladatokkal.
Emellett a vonal keresztmetszeteinek megszüntetése és új elektronikus biztosítóberendezés kiépítése is megtörténik a menetidő csökkentése érdekében. A fejlesztéssel legalább 100 km/órás pályasebesség válik lehetővé, továbbá 22,5 tonnás tengelyterhelés. Ehhez összesen 35 kilométernyi vasúti pálya al- és felépítményi átépítése szükséges.
A projekt egyik jelentőségét az adja, hogy jelenleg az Erdély felé haladó vonatokon - többek közt Nagyvárad, Kolozsvár és Székelyföld is ezen a vonalon érhető el - a villamos vezeték hiányában le kell kapcsolni a mozdonyt, és a határig egy dízelmozdonnyal kell vontatni a szerelvényeket.
A csütörtöki eseményen Nyúl Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, a vasútvonal villamosításával csökken a környezetterhelés, és megújulnak a vasúti felépítmények. "Peronok, peronbútorok, esőbeállók kerülnek elhelyezésre; állomások gyalogos útvonalai újulnak meg, illetve akadálymentesülnek" - részletezte a vezető. Hozzátette, a fejlesztések által nő a szolgáltatási színvonal és a komfortérzet.
Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese emlékeztetett, az Európai Unió klímapolitikai céljára, eszerint 2050-re nulla százalékra csökken a közlekedésben a széndioxid-kibocsátás. "Ehhez a villamosítás az egyik legfontosabb és legkézenfekvőbb mód" - hívta fel a figyelmet.
"Magyarországon a vasúthálózat 41 százaléka, több mint 3100 kilométer villamosított. 2010 és 2019 között közel 300 kilométeren történt villamosítás, legutóbb Mezőzombor és Sátoraljaújhely között 46 kilométeren épült felsővezeték."
Folyamatban van a villamosítás a Balaton északi partján, így jövő nyáron már villanyvontatással közlekedhetnek a vonatok Székesfehérvár és Balatonfüred között is.
Vitányi István, a térség országgyűlési képviselője hangsúlyoza, régi álom valósul meg ezzel a fejlesztéssel. Ezen a szakaszon sokáig állandó sebességkorlátozás volt érvényben a vasúti pálya minősége miatt. Később javították, 60 km/h helyett 80 km/h-val lehetett közlekedni. A jelenlegi beruházás minőségi változást jelent a közlekedési infrastruktúrában, az autópálya mellett így mostantól vasúton is biztonságosan el lehet jutni az országhatárig.
Bodó Sándor, az ITM államtitkára kiemelte, a várakozások szerint 2021-től az eddigieknél jelentősen nagyobb forrásmennyiség lesz elérhető közösségi társfinanszírozással a kötöttpályás közösségi közlekedés fejlesztésére. Az előzetesen becsült nagyságrendek alapján Magyarország számára összesen akár 2000 milliárd forint is rendelkezésre állhat vasúti beruházásokra.
A Sopron-Ágfalva vasútvonalon, két darab 10,70 méteres köracélbetétes vasbeton híd részleges felújítására írt ki közbeszerzést a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV Zrt.).
A Soroksár-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasút kétvágányúsításán és villamosításán kívül, számos, az állomásokhoz és az utasforgalomhoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztés valósul meg a 150-es vonalon. A Colas egyebek mellett három gyalogos aluljárót épít, ezek közül a legnagyobb, Délegyházán valósul meg.