2019.10.21, Hétfő
46 kilométernyi villamosított vasúttal gazdagodott a zempléni térség
Fotók: MTI/Czeglédi Zsolt

46 kilométernyi villamosított vasúttal gazdagodott a zempléni térség

MTI

2019.07.15. 08:00 - Hegedűs Gergely

A Bodrog mentén futó vasútvonalon a lassú pályaszakaszokat is felszámolták, magas peronok és új átkelőhelyek épültek.

Hirdetés

Sátoraljaújhelyen átadták a Mezőzombor-Sátoraljaújhely vasúti szakasz villamosítását, ami a NIF Zrt. beruházásában valósult meg európai uniós forrásokból.

A két település közötti 46 kilométernyi szakaszon 23 milliárd forintos fejlesztést vitt véghez a Vasútvill Kft. és a Vasútépítők Kft. A zempléni térség vasútvonala a 37-es főút és a Bodrog mentén haladva köti össze a Miskolc-Nyíregyháza vasútvonalat Sátoraljaújhellyel.

Ez történt a projektben

A munkák során létrehozták a villamos felsővezetéki rendszert a szükséges energiaellátó szerkezettel együtt. Emellett felszámolták a szűk keresztmetszeteket és megszüntették a lassújeleket a pálya korszerűsítésével.

 

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Mindezek mellett korszerűsítették az állomásokat és megállóhelyeket, a térvilágítást, továbbá korszerű utastájékoztató és biztosítóberendezéseket telepítettek. Az állomásokon magas peronokat emeltek, valamint új villamos váltófűtő-berendezéseket létesítettek. Több helyen átépítették a közúti és gyalogos átkelőhelyeket is. Sárospatak és Sátoraljaújhely között, az árvízveszélyes szakaszokon megemelték a töltést.

Az átadón Bach Róbert, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója ismertette a beruházás műszaki paramétereit:

  • a villamosítás részeként 1016 db oszlopot állítottak,
  • 69,35 kilométernyi felsővezeték került kiépítésre,
  • illetve több, mint 145 km megerősítő és tápvezeték került kifeszítésre a megfelelő vontatási teljesítmény biztosítása érdekében.
     

Már 3100 kilométer felett a villamosított pályák hossza

Az ünnepségen Palkovics László innovációs és technológiai miniszter elmondta, hogy a beruházás nyomán

a jövőben a Sátoraljaújhely és Budapest közötti menetidő akár egy órával, négyről három órára csökkenhet.

A miniszter emlékeztetett arra, hogy 2010 óta összesen 381 kilométernyi vonalszakaszon történt hasonló fejlesztés, így a villamosított szakaszok teljes vasúti hálózathoz viszonyított aránya 36-ról 41 százalékra nőtt. Aláhúzta, a most átadott szakasszal a villamosított vasútvonalak teljes hossza meghaladja a 3100 kilométert az országban.

Palkovics Lászó közlése szerint a fejlesztések folytatódnak: jelenleg több mint 100 kilométeren van előkészületben vasúti villamosítás a Szabadbattyán-Balatonfüred, valamint a Püspökladány-Biharkeresztes szakaszon.


A csatlakozó fejlesztések a MÁV beruházásában valósultak meg

A kormány tervei szerint a következő uniós ciklusban a mostani költségvetési időszakhoz hasonlóan ismét 1000 milliárd forintot fordítana közösségi társfinanszírozással megvalósuló fejlesztésekre. Megemlítette: a támogatásra érdemes projektek közé tartozik

  • az 52 kilométeres Zalaszentiván-Nagykanizsa,
  • a 13 kilométeres Szeged-Röszke
  • és a 83 kilométeres Kőbánya-Kispest - Lajosmizse - Kecskemét szakasz villamosítása is.

A cél az, hogy 2025-re a villamosított szakaszok hossza elérje a 3400 kilométert, arányuk pedig a 45-50 százalékot.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte: társaságuk hét éve kezdte el a Mezőzombor és Sátoraljaújhely közötti beruházást. A saját forrásból származó 8,8 milliárd forintból a villamosítási munkálatokhoz csatlakozó fejlesztéseket valósították meg szakaszokra bontva. Lehetővé tették például azt, hogy a vonat sebességét akár 100 kilométer/órára lehessen 

Mi épül?vasútfejlesztésVasutvill Kft.Vasútépítők Kft.SátoraljaújhelyMezőzombor

Hírlevél

Hirdetés

Hirdetés