A GYSEV megbízásából a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. is részt vett Szombathely vasútállomásának pályakorszerűsítésében. A munkába ezúttal egy nemzetközi részvevő, a Vasúttechnika külföldi gyakornoka is bekapcsolódott.
Megújul Szombathely állomáson a vasúti pálya. A munka részeként cserélték a kitérőket, valamint kitérőszabályozást és ágyazatcserét is végeztek a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. gépeivel és kezelőivel. A gépek megrendelője a GYSEV Zrt.
Fotósunk látogatása idején éppen kitérőcsere zajlott. A régit először a GYSEV Zrt. munkatársai három darabra vágták, majd a KIROW daru kiemelte és elszállította a rakodóterületre. Az új kitérőt a GYSEV Zrt. munkatársai munkapadon lekötötték előre, így azt 3 részben lehetett a helyére daruzni.
A földmunkát és ágyazatcserét kétéltű kotróval, a kitérőszabályozást pedig a UNIMAT 08-475/4S KIAG szabályozógéppel (kitérőaláverőgép) végezték – tájékoztatta lapunkat Bódai Dávid a Vasúttechnika Kft. munkahelyi mérnöke.
A szakember elmondta: a daru önállóan csak vágányzárban közlekedhet, ezért vonatba sorozva érkezett a helyszínre. Fontos, hogy a gém már az érkezéskor az emeléseknek megfelelő irányba álljon, mert az állomási adottságok miatt később ez nehezen módosítható.
„Különlegessége, hogy letalpalás nélkül, űrszelvényben is képes teher emelésére, valamint a megemelt teherrel a pályán – egyéb vontatójármű használata nélkül – is tud mozogni, mindezt a felsővezeték elbontása nélkül. A daru képes az ellensúlyát mozgatni, kinyújtani, ezzel stabilizálva az emelés közbeni helyzetét - magyarázta Bódai Dávid.
Egy bizonyos szögig a daru gémje úgy is kifordítható, hogy közben az ellensúly, valamint a gép felépítménye az alvázzal 5°-os szöget zár be, így kifordulás esetén azok nem lógnak át az emelés ellentétes oldalán lévő vágány űrszelvényébe – avatott be a további részletekbe a munkahelyi mérnök.
„Egy hagyományos, talpfás XIII-as kitérőt akár egyben is fel tud emelni a daru, egy nagysugarú, 800-as kitérőt pedig három darabban. Emellett akár lekötött vágánymezők, kisebb vasúti hidak, provizóriumok szállítására is használható. A KIROW daru maximális terhelhetősége 150 tonna. A gém maximális kinyúlása esetén 37 tonna. A mostani munka során XI-es kitérő cseréje történt, melynek tömege egyben kb. 15 tonna.”
A daru kezeléséhez speciális képzettség - darukezelői, vasúti járművezetői és darukötözői vizsga is – szükséges.
A pályakorszerűsítési feladatokba egy különleges vendég, Matome C. Modiba, a dél-afrikai Limpopo tartományból érkező egyetemi hallgató, gyakornok is bekapcsolódott. A fiatalember a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem(BME) mesterszakos hallgatója mérnöki menedzsment szakon, az alapképzést is itt végezte, építőmérnökként diplomázott közlekedésmérnöki (vasút- és közútépítési) specializációval.
„A vállalatról az egyik professzoromtól, Dr. Vinkó Ákostól hallottam, miután érdeklődtem a vasútépítési tapasztalatszerzés lehetőségeiről. Ő javasolta a Vasúttechnikát, mivel komoly gyakorlati tapasztalattal és széles körű vasútépítési portfólióval rendelkeznek” – mondta Matome.
Digitális megoldásokon dolgozik a csapatban
A dél-afrikai hallgató jelenleg egy kutatás-fejlesztési projektben vesz részt, amelynek célja a vasútépítési munkafolyamatok – különösen a szabályozási (tömörítési) folyamat – digitális támogatásának kidolgozása.
„Az egyik kollégával közösen azon dolgozunk, hogy olyan digitális megoldásokat találjunk, amelyek javíthatják a kivitelezési folyamatokat. Elemezzük az elérhető információkat, kutatási anyagokat, majd a közösen elfogadott megoldásokat dokumentáljuk is.”
A fiatal dél-afrikai mérnök számára az egyik legérdekesebb tapasztalat a kivitelezés helyszíni kommunikációja volt: „Bár a nyelvi készségeim korlátozottak, lenyűgözött, hogy az operátorok mennyire lelkesen és nyitottan magyarázzák el a munkájukat, különösen, ha kérdéseket kapnak – ez szerintem nagyon értékes.”
A gyakornoki programról összességében is pozitívan nyilatkozott:
„Nagyon értékelem azt a támogatást, amit itt kapok. Amikor megkérdezték, mi érdekel leginkább, és említettem a digitális megoldásokat a vasúti ágazatban, azonnal kaptunk is egy ehhez illeszkedő feladatot. Emellett részt vehettem nemzetközi kollégákkal tartott információs előadásokon is, amelyek támogatják a munkánkat. Ez megkönnyíti, hogy a meglévő erőforrásokra támaszkodva hatékonyabban tudjuk megvalósítani a projektet.”
A SWIETELSKY Vasúttechnika által végzett korszerűsítési munkálatok tehát nemcsak műszaki, hanem oktatási és szakmai tapasztalatszerzés szempontjából is érdekesek. A technológiai újdonságok és a munkafolyamatokba való betekintés olyan hallgatók számára is értékes, akik a jövőben a vasútépítés nemzetközi színterén szeretnének dolgozni.
A tervek szerint a magyar határtól Kolozsvárig felújítják a vasutat és a projekt megvalósítása után a személyvonatok 160 km/h-val közlekedhetnek.
A közúti és a villamosforgalom nagyfokú megzavarása nélkül, speciális technológiával, fokozatosan tolják a helyére a 250 tonnás hídszerkezetet Budapesten.