2024.04.26, Péntek
Elindult az Újbudai Zöldfolyosó közösségi tervezése
delikorvasut.hu

Elindult az Újbudai Zöldfolyosó közösségi tervezése

Vitézy Dávid/Facebook

2021.08.06. 15:58

Az első tervezési alkalmon 26 újbudai lakos vett részt, megszólaltak a Déli Körvasút beruházás ellenzői is.

Ahogyan korábban megírtuk, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) Újbuda Önkormányzatával együttműködésben a helyi lakosok és érdeklődők bevonásával készíti el a Déli Körvasút beruházáshoz kapcsolódó Újbudai Zöldfolyosó terveit.

Azóta már le is zajlott az első közösségi tervezési alkalom. Az Újbudai Zöldfolyosó közösségi tervezése keretében összesen öt alkalommal gondolkodnak együtt a helyi lakosokkal, tervezőkkel, a beruházó NIF Zrt.-vel, valamint Újbuda Önkormányzatának képviselőivel a Déli Körvasút beruházás megvalósítása miatt átalakuló vasút melletti terület megújulásáról. Az első tervezési alkalmon 26 újbudai lakos vett részt - olvasható Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójának Facebook bejegyzésében.

Fotó az első közösségi tervezési alkalomról - Vitézy Dávid/Facebook

Elindult a vélemény-csere

Megfogalmazása szerint kiemelten érzékeny szakaszról van szó: míg a tervezett Zöldfolyosó központi része, a Hamzsabégi sétány évek óta az itt élők számára fontos zöldterületként, parkként funkcionál, addig a Budaörsi úttól a Dunáig tartó tengely eleje (a Hamzsabégi út zsákutcában végződő része) és vége (az Infopark előtti terület) ma inkább rendezetlen, funkcióhiányos. A tervezés érinti a vasúti töltés másik oldalát, a Sárbogárdi és Dombóvári utak környékét is.

Ez a teljes terület válhat összefüggően parkosított, gyalogosan és kerékpárral kényelmesen bejárható folyosóvá a tervezés eredményeként.

A tervezési terület

A közösségi tervezés első alkalma elsősorban arról szólt, hogy minden, a tervezésben résztvevő lakos számára világossá váljon a beruházás jelenlegi állása, a tervezés célja, a tervezői-beruházói konzorcium pedig találkozzon a lakossági véleményekkel, és kialakuljon egy közös, a további tervezési alkalmakat megalapozó megértés a résztvevők között. 

 

Az ellenzők is kifejtették álláspontjukat

A Déli Körvasút beruházásnak számos ellenzője van a környéken élők körében. A vasúti beruházás ellenzői, és a belőlük szerveződött Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület képviselői is jelen voltak a közösségi tervezés első alkalmán, transzparensekkel és szórólapokkal világosan kifejezésre juttatva véleményüket. A szervezők lehetőséget adtak számukra is arra, hogy ismertessék álláspontjukat. Az est folyamán minden kérdés elhangozhatott, minden vélemény megjelent.

A tervezési alkalom során ugyanakkor hangsúlyozták, hogy a most folyó közösségi tervezésnek nem tárgya a vasúti beruházás által meghatározott hálózati jelentőségű elemek – azaz elsősorban az új vágányok számának, elhelyezkedésének – megvitatása.

A Déli Körvasút ezen, az Összekötő vasúti hídhoz vezető szakasza ugyanis nem csak a budapesti-elővárosi, de az országos vasúti közlekedésnek is az egyik legfontosabb tengelye, nemzetközi jelentőségű vasúti folyosó, amelynek kapacitásbővítéséről – egy harmadik és helyenként egy negyedik vágány – építéséről már döntés született. A vágánybővítést pedig nem a teher-, hanem az elővárosi és távolsági személyforgalom dinamikus növekedése indokolja: az elővárosi vonatok sűrítéséhez, a fenntartható agglomerációs közlekedés megteremtéséhez szükséges ezen a szakaszon a kapacitás növelése.

 

Közzéteszik az események beszámolóit

A szervezők fontosnak tartották megjegyezni, transzeurópai vasúti korridort nem lehet közösségi tervezéssel tervezni. Parkot, zöldfolyosót igen. Ez történik most. A vasútfejlesztés kapcsán már kivitelezési szakaszban járnak, ott a beruházás indokoltságáról szóló döntés megszületett, mind a Kormány, mind az Európai Bizottság részéről.

Az első tervezési alkalmon arra is volt lehetőség, hogy a résztvevők kérdéseket fogalmazzanak meg a beruházással kapcsolatban. A teljes kérdéssort a válaszokkal közzétették a delikorvasut.hu/reszveteliseg oldalon, itt olvasható az esemény részletesebb összefoglalója is.

Az érintetteket továbbra is várják az elkövetkezendő alkalmakon.

A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.

VasútfejlesztésBudapest Fejlesztési Központ (BFK)Déli körvasúttervezésÚjbudai ZöldfolyosóNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)