2021.09.26, Vasárnap
Közösségi tervezéssel készül Újbuda zöldfolyosója
Fotó: Vitézy Dávid/Facebook

Közösségi tervezéssel készül Újbuda zöldfolyosója

Vitézy Dávid/Facebook

2021.07.23. 15:44

A BFK arra kéri a környéken élő érdeklődő lakosokat, hogy jelentkezzenek a közösségi tervezésben résztvevők közé.

A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) Újbuda Önkormányzatával együttműködésben a helyi lakosok és érdeklődők bevonásával készíti el a Déli Körvasút beruházáshoz kapcsolódó Újbudai Zöldfolyosó terveit – olvasható Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójának szerdai Facebook bejegyzésében.

A tervezési terület a Hamzsabégi út Budaörsi út felőli végétől egészen a Dunáig tart.

Rendszeresen beszámolunk a Déli Körvasút beruházásról, amely az elmúlt évtizedek legnagyobb budapesti vasútfejlesztése. A beruházás egyik első kulcseleme a Déli összekötő vasúti híd bővítése és korszerűsítése.

A bejegyzés szerint a most induló, a vasút környezetének megújítására induló tervezés keretében olyan kérdésekre keresik a választ, mint:

  • Hogyan alakítsuk élhető közterekké a környék forgalmas csomópontjait?
  • Hogyan tegyük biztonságossá a közlekedést a gyalogosok és kerékpárosok számára?
  • Hogyan változzon a Sárbogárdi út és a Dombóvári út kialakítása?
  • Hogyan újuljon meg a Hamzsabégi park?
  • Milyen funkciót kapjon a leendő Nádorkert vasúti megálló környéke?

 

Mi a közösségi tervezés?

A közösségi tervezés módszertana segítségével az érintettek közvetlenül a tervezőkkel léphetnek kapcsolatba, akikkel egy vezetett folyamat keretében, közösen alakítják ki a végső terveket.

A folyamat során a tervező alkalomról alkalomra építi be a tervekbe a közösség döntéseit, majd bemutatja azt a résztvevők számára. A megbeszélések végére kialakult tervváltozat képezi a továbbtervezés alapját. Tehát aki komolyan részese akar lenni a folyamatnak, annak célszerű az összes, jelen esetben mind az öt alkalomra elmennie július 29-től szeptember 8-ig. Ehhez előzetes regisztrációra van szükség – derült ki Vitézy Dávid bejegyzéséből.

A dátumok és a regisztrációs lehetőség az alábbi oldalon érhető el:

https://delikorvasut.hu/reszveteliseg/

 

Miért kell fejleszteni a Déli Körvasutat?

Az elővárosi vasút az egyetlen közlekedési eszköz, amely megoldást kínál az agglomeráció és a főváros közlekedési problémáira, azzal, hogy a robbanásszerűen növekvő népességű elővárosokból zömmel autóval ingázók gyors, sűrűn járó, a városi metróhoz hasonló szolgáltatást nyújtó összeköttetést kapnak.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában felvázolt program szerint

az elővárosi vonatok számának növeléséhez a belső összekötő elemek bővítésére van szükség, ezen fejlesztések közül az első a Déli Körvasút harmadik, néhol negyedik vágányának megépítése.

 

Újbuda további zöldfelületekkel bővül

Az új vágányok megépítése óhatatlanul azzal jár, hogy a kivitelezés időszakára a Hamzsabégi park egy néhány méter széles sávját igénybe kell venni, ott fákat kell kivágni.

„Azt megígérjük, és Újbudai Önkormányzattal megkötött megállapodásunk is biztosíték erre, hogy a lehető legkevesebb fát fogja érinteni a beruházás, illetve ezeket pótoljuk is

 − írja Vitézy Dávid.

A bejegyzés kitér arra, hogy további zöldfelületek jönnek létre, hiszen lényegében kiterjesztik a sétányt a beruházás teljes budai területére: egy zöldfolyosót hoznak létre a Déli pályaudvarra vezető sínektől egészen a Dunáig.

A BFK, a NIF Zrt. és Újbuda Önkormányzata februárban megállapodást kötött a lehető legtöbb fa megóvásáról, új fák ültetéséről, a Hamzsabégi park rendezéséről a helyiek igényei szerint.

 

A beruházás teljes környezete megújul, rendezett lesz

A BFK vezérigazgatója azt írja: a NIF és Újbuda Önkormányzata közösen megvizsgálja minősített favizsgálóval az összes vasútfejlesztéssel érintett fát. Amit lehet, átültetnek, amit helyben meg lehet védeni, körbekalodáznak. Említi azt is, hogy a kerülettel közösen határozzák meg a pótlandó fák számát, és azt, hogy az új fákat hová ültessék.

A fejlesztés során összefüggő, nagy kapacitású, jól járható kerékpárút jön létre egészen a Dunáig, továbbá Újbuda jelenleg a vasút által elvágott területei között új összeköttetések létesülnek a gyalogosok és a kerékpárosok számára.

Rendezettebbek, zöldebbek, gyalogosbarátabbak lesznek a vasút alatti csomópontok, terek.

A legmodernebb megoldásokat alkalmazva biztosítják a vasút mentén élők zajvédelmét.

A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.

VasútfejlesztésBudapest Fejlesztési Központ (BFK)Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)Déli körvasútDéli összekötő vasúti Duna-hídBudapestvasútfejlesztésvasút