A Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a SWIETELSKY Magyarország Kft. valósíthatja meg az óriásprojektet.
A többféle közösségi közlekedési eszközt összekapcsoló intermodális csomópontokat az ország számos városában tervezik megvalósítani, köztük Székesfehérváron is. 2021 év végén írta ki a városra vonatkozó tervezési és kivitelezési feladatok ajánlattételi felhívását a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Az európai közbeszerzési értesítő szerdai információ szerint a nyertes ajánlattevő a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a SWIETELSKY Magyarország Kft., a cégek csaknem 33 milliárd forint értékben valósíthatják meg az óriásprojektet. A beruházónak egy év áll rendelkezésre az összeg előteremtésére. A kivitelezési szerződés akkor lép hatályba, ha a pénzügyi forrásról szóló megállapodást is aláírták.
A kiírás szerint
Székesfehérvár Megyei Jogú Város vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztésének és P+R parkolók kialakításának tervezési és kivitelezési feladatait látják majd el.
Új buszpályaudvar, parkolóház, felszíni parkolók, körforgalmak, kerékpárutak – ezek csak a főbb elemei a székesfehérvári vasútállomás intermodális átszállókapcsolatait fejlesztő gigaberuházásnak. Lássuk a részleteket:
A kivitelezők a projekt során elkészítik a végleges és az üzemeltetők által jóváhagyott kiviteli terveket valamennyi érintett szakág tekintetében, illetve beszerzik a megvalósításhoz szükséges vágányzári engedélyeket.
Megtörténik a 2x2 sávos Mártírok útja felújítása 659 méter hosszon, és mellette 556 méter hosszú önálló vonalvezetésű kerékpárút, valamint 150 méter hosszú elválasztott gyalog- és kerékpárút épül.
Sor kerül II. rendű belterületi főút építésére a Mártírok útja és az Újváralja sor között 668 méter hosszon, amelynek részeként épül egy 155,05 méter hosszú közúti felüljáró a vasútállomás felett. A Mártírok útja és az Újváralja sor csatlakozásánál 1-1 darab körforgalmú csomópont épül, illetve azzal párhuzamosan 449 méter hosszú elválasztás nélküli gyalog- és kerékpárút is létesül.
Az Újváralja sor átépítése 1520 méter hosszon valósul meg, melynek során az úton kétoldali irányhelyes kerékpársáv létesül, valamint megépítenek 1-1 körforgalmi csomópontot a Széchenyi utcai és a Déli vasút utcai csatlakozásoknál.
A Széchenyi utca - Béke tér kapcsolatát biztosító II. rendű belterületi főút építése valósul meg 597 méter hosszon, valamint a Széchenyi utcai csatlakozásúnál egy jelzőlámpás csomópont létesül. Az út mellett kialakítanak 4+5 darab autóbuszmegállóhelyet, 69 darab térszíni személygépkocsi P+R parkolót, valamint épül új kerékpárút is 100 méter hosszon a garázssor irányába.
Új autóbuszpályaudvar épül a Béke téren 11 darab indító kocsiállással, amelynek kapcsán 2 darab peronfedés is létesül, valamint mellette kialakítanak egy közösségi teret is. A Béke téren továbbá létrehoznak 4 darab mozgáskorlátozott parkolóhelyet, 1 darab rakodóhelyet, 6 darab K+R parkolót és egy 6 férőhelyes taxiállomást is.
Átépítik a Prohászka Ottokár és a Mártírok útját 550 méter hosszon, melynek során az útpálya két oldalán kerékpársávot létesítenek. Az új autóbuszpályaudvar kiszolgálása érdekében jelzőlámpás csomópontot alakítanak ki a Deák Ferenc utcánál.
24 férőhelyes autóbusz tároló épül a Széchenyi utca - Béke tér között létesülő új út és a Kölcsey Ferenc utcai garázssor között, ahol üzemeltetői kiszolgáló épület is létesül 315 négyzetméter alapterülettel és 10 darab üzemi személygépkocsi parkolóval.
Az intermodális csomópont területén B+R kerékpár tárolók kialakítása is megvalósul: a vasútállomás keleti oldalán, a Mártírok úti kerékpárúthoz, valamint a gyalogos felüljáróhoz csatlakozva 116 darab és a vasútállomás felvételi épület nyugati oldalán két egységben összesen 86 darab.
A vasúti felvételi épület funkcionális bővítése szintén megtörténik a projekt keretében, kialakítják az autóbuszos kiszolgálást biztosító ügyfélszolgálati irodát, pénztárakat, irodahelyiségeket, valamint egy új vizesblokkot a felvételi épület keleti szárnyában.
230 férőhelyes P+R parkolóház épül a felvételi épület nyugati oldalán a gyűjtőút mellett. A projekt keretében teljeskörűen kiépítik az új autóbuszpályaudvaron és annak környezetében a vizuális és hangos utastájékoztatást, a P+R parkoló foglaltságát több helyszínen kijelzik, valamint kiépülnek a projekt teljes beavatkozási területén a biztonsági térfigyelő kamerarendszerek is.
A kivitelező feladata továbbá a beruházás teljes időtartalma alatt és a forgalomba helyezési eljárások lezárásáig az ideiglenes forgalomtechnika megtervezése, a munkálatok megkezdése előtt annak közútkezelővel történő egyeztetése és elfogadtatása, valamint kiépítése és folyamatos karbantartása.
Mindössze 14 hónap alatt épült meg a Duna-Tisza-csatorna felett átívelő 54,4 méter hosszú kétvágányos vasúti híd.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.